بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شرکت پالایش نفت تهران (شهید تندگویان) – دانلود

دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :  مطالعه تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شرکت پالایش نفت تهران (شهید تندگویان)

تکه ای از متن پایان نامه:

 

 

الف) رویکرد ارتباطی[1]

در متون مدیریت و ادبیات مربوط به نفوذ اجتماعی، قدرت عمدتاً یک ساختۀ ارتباطی می باشد که برای تشریح قدرت یا کنترلی که یک فرد یا واحد سازمانی به سایرین دارد، بکار گرفته می گردد. پس با در نظر داشتن این رویکرد، توانمندسازی عبارت می باشد از فرآیندهایی که یک رهبر یا مدیر از طریق آنها کوشش در تسهیم قدرت خود بین زیردستانش دارد. از این رو، بارک[2] عنوان  می دارد که توانمندسازی به معنای تفویض اختیار می باشد. از این دیدگاه، توانمند سازی، فرایندی می باشد که از طریق آن یک رهبر یا مدیر کوشش در تقسیم قدرت خود در بین زیردستانش دارد Conger  & Kanungo,1988, 43)).  به عنوان مثال، باردوییک[3]، بلاک و پیترز[4]، توانمندسازی را فرایند تقسیم قدرت در بین افراد سازمان تعریف کردند(Horrenkol et al,1999, 80)

. به اعتقاد شوول[5] و همکارانش توانمندسازی عبارت می باشد از اعطای اختیارات بیشتر به کارکنان برای اتخاذ تصمیمات لازم بدون آن که در آغاز به تایید مقامات بالاتر برسد   (Scholl et al, 1993, 92)

در همین راستا هاراری اظهار می­دارد که توانمندسازی ابزاری می باشد برای بازگذاشتن دست کارکنان به گونه ای که آنها بتوانند برای انجام آن چیز که که فکر می کنند «بهترین می باشد» بدون ترس از وتو شدن آن توسط رؤسای شان از آزادی اقدام لازم برخوردار گردند (Kourkonda  et al., 1999, 65)

1- توانمندسازی به معنای اختیار بخشی

2- تأکید بر مدیریت مشارکتی، چرخه های کیفیت، سیستم های خودگردان، هدف گذاری دو طرفه

3- فرآیند تفویض تصمیم گیری در چهارچوب روشن و تأکید بر پاسخ گویی افراد

1- توانمندسازی به معنای انرژی بخشی

2- تأکید بر تعهد درونی شده به شغل، کنترل های ساده، ریسک پذیری و ابداع

3- فرآیند ایجاد انگیزه کاری درونی توسط آماده سازی محیط و فراهم سازی مجرای انتقال احساس خود اثربخشی بیش تر

ج) رویکرد شناختی

نظریه پردازان این رویکرد، که در رأس آنها توماس و ولتهووس[6] قرار دارند، معتقدند که توانمندسازی موضوعی چند وجهی می باشد و نمی توان صرفا بر پایه یک مفهوم خاص به مطالعه آن پرداخت، از همین رو، توانمندسازی را به عنوان فرایند افرایش انگیزش درونی جهت انجام وظایف محوله به کارکنان تعریف نموده که در یک مجموعه از  ویژگیهای شناختی زیر متجلی می­گردد:

1- مؤثر بودن: وظیفه ای دارای ویژگی مؤثر بودن می باشد که از سوی فرد به عنوان منشاء اثر در جهت دستیابی به اهداف وظیفه ای تلقی گردد. به عبارت دیگر، فرد بایستی به این باور برسد که با انجام وظایف شغلی­اش می­تواند تأثیر مهمی در جهت تحقق اهداف تعیین شده بردارد.

2- شایستگی: شایستگی یا کفایت نفس عبارت می باشد از باور فرد نسبت به قابلیت هایش برای انجام موفقیت آمیز وظایف محوله. اگر وظیفه به گونه ای باشد که فرد بتواند با مهارت فعالیت های وظیفه ای خود را به انجام رساند بر احساس او از کفایت خود تأثیری مثبت بر جای خواهد گذاشت.

3- معناداری: این شناخت اشاره به ارزش یک هدف کاری بر مبنای ایده آل ها و استاندارهای فرد دارد. اگر فرد وظیفه ای را که انجام می دهد «با ارزش» تلقی کند، دارای ویژگی معنا داری خواهد بود.

[1]  -Relationship Approach

[2]  -Bark

[3]  -bardoeic

[4]  -Block & Pitters

[5] – School

[6] – Thomas & Velthouse

:

 مطالعه تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شرکت پالایش نفت تهران (شهید تندگویان)

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت : مطالعه تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شرکت پالایش نفت