دانلود پایان نامه ارشد : معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

0 Comments

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تفسیر قرآن

عنوان : معناشناسی واژگان قرآن
در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، رشته تفسیر قرآن

معناشناسی واژگان قرآن
در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

The Semantics of Quranic words in narration of ahl-ul-beyt (s)

استاد راهنما:

دکتر سید محمود طیب حسینی

استاد مشاور:

 استاد دکتر هادی نصیری

شهریور ماه

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
فهم و درک معانی و مفاهیم آیات و سور قرآن کریم متوقف بر فهم و درک صحیح اجزاء کوچکتر قرآن کریم یعنی واژگان و کلمات آن است. هرچند به نظر می­رسد دست یافتن به معانی واژگان قرآن کریم با کمک گرفتن از منابع لغوی امکان­پذیر باشد اما با پرداختن به روایات و جستجوی معانی و مفاهیم واژگان قرآن در آن­ها می­توان معانی کامل­تر و وسیعتری از آیات قرآن در یافت کرد که با تکیه صرف به ادبیات و لغت عربی رسیدن به این معانی و حقایق امکان­پذیر نمی­باشد.
با توجه به روایاتی که طی آن­ها حضرات معصومین معنای واژگان قرآن را فرموده­اند چنین برداشت می­شود که معانی مطرح شده برای واژگان از سوی پیشوایان معصوم ما غالبا اینگونه است که در بعضی موارد سخن ایشان در باب یک واژه خلاف معنای ظاهری الفاظ و واژگان است، در بعضی موارد تخصیص معنای مجازی و دور کردن اذهان از معنای حقیقی است، گاهی تعیین یکی از چند معنای حقیقی است، گاه ایشان معنای جدیدی برای واژه مطرح نموده و در وجوه معانی یک واژه توسعه داده­اند، در بعضی از روایات لوازم معنای لغوی را فرموده­اند و گاهی سخن ایشان ناظر بر معرفی مصادیقی از معنای واژه است.
توجه به حقائق مطرح شده ما را بر آن می­دارد که برای درک بهتر و بیشتر کلام حق و دریافت صحیح و حداکثری مراد خداوند از آیات قرآن کریم به سراغ جمع­آوری و احصای روایات صحیح و قابل اعتمادی برویم که در آن­ها معنای واژگان قرآن از سوی پیشوایان معصوم ما که مخاطبان حقیقی قرآن هستند مطرح شده است.
 
کلید واژه­ها: معناشناسی، واژه، اهل بیت (ع)، روایات، معصوم، امام.
 
Review:
Understanding of concepts and verses of Holy Koran stop on the correct understanding of the words and the words of the Quran is smaller components .Tkyh mere literary Arabic word with meanings and truths is not possible to achieve this .
is , in some sense, the virtual assignment away attention from the true meaning , the true meaning is often determined by one of several , sometimes they put new meaning to the word and the meaning of a term funds have developed some sense of narrative devices he spoke the word , and some observers have stated that the introduction of instances of word meaning .
our infallible leaders who are the target audience of the Qur’an is true .
 
 


فهرست مطالب
فصل اول:  کلیات… ۱
تبیین موضوع. ۲
اهمیت و ضرورت موضوع: ۳
پیشینۀ پژوهش: ۵
سوال اصلی پژوهش: ۶
سؤال فرعی: ۶
فرضیه ها: ۷
روش تحقیق: ۷
نوآوری تحقیق: ۷
مفاهیم: ۷
معنای لغوی واژه معنی: ۷
واژه: ۸
روایت: ۸
اهل بیت: ۸
فصل دوم:  تحلیل روایات اهل بیت در حوزه تفسیر واژگان قرآن   ۱۰
مقدمه: ۱۱
بخش اول: بیان معنای لغوی واژه: ۱۵
ختم: ۱۶
ندّ: ۱۶
اَلَدّ: ۱۷
قانت: ۱۷
قبض و بسط: ۱۸
حنیف: ۱۹
نظر الی: ۱۹
خلاق: ۲۰
قانت: ۲۱
انامل: ۲۱
رقیب: ۲۱
کلاله: ۲۲
طَول: ۲۲
مسافحات: ۲۳
اخدان: ۲۳
الصعید، الطیب: ۲۴
فتیل و نقیر: ۲۴
حصر صدر: ۲۵
متعمدا: ۲۵
عقد: ۲۶
حرج: ۲۶
حام و بحیره: ۲۷
بنان: ۲۷
مکاء و تصدیه: ۲۸
ولیجه: ۲۸
فقیر و مسکین: ۲۹
ابن: ۲۹
بخس: ۳۰
صواع: ۳۰
زعیم و کید: ۳۰
سبحان الله: ۳۱
درء: ۳۱
واق: ۳۲
عنید: ۳۲
رواسی: ۳۳
حفده: ۳۳
اُف: ۳۳
آوّاب: ۳۴
خلیل: ۳۴
رَقَی: ۳۵
القبیل: ۳۵
یستفزّهم: ۳۵
تَجهر، تُخافت: ۳۶
نُزل: ۳۶
امت، عوج: ۳۷
قاع، صفصف: ۳۷
اهل: ۳۸
مرید، مخلقه، غیر مخلقه: ۳۸
کید: ۳۹
مقامع: ۴۰
عاکف، باد: ۴۰
کالح: ۴۱
تبّرنا: ۴۱
غراما، لم یقتروا، قوام: ۴۱
یحبرون: ۴۲
مرح: ۴۳
صیاصی: ۴۳
سابغات: ۴۳
قطمیر: ۴۴
نصب، لغوب: ۴۴
مارد: ۴۵
واصب: ۴۵
سواء: ۴۵
یوم، سائل: ۴۶
صرصر، نحسات: ۴۶
صدود: ۴۷
اَخِلّاء: ۴۷
ارتقب: ۴۸
تمور: ۴۹
مشفقین: ۴۹
نضاختان: ۴۹
مزن، مقوین: ۵۰
مهیمن: ۵۰
نصوح: ۵۱
ملتحد: ۵۱
ناشئه اللیل: ۵۱
وَزَر: ۵۲
مساق: ۵۲
کواعب اترابا: ۵۲
ارائک: ۵۳
شامخات: ۵۳
قضب، ابّا: ۵۳
مَهِّل: ۵۴
حجر: ۵۴
یتیم: ۵۵
مؤصده: ۵۵
کنود: ۵۶
عِهن: ۵۶
ماعون: ۵۶
شانئک، ابتر: ۵۷
جید: ۵۷
نافله: ۵۷
لفیف: ۵۸
بخش دوم: بیان معنای مقصود از واژه: ۵۸
یوم الدین: ۵۹
لا تقربا: ۵۹
لقاء: ۶۰
یشری: ۶۰
لمس: ۶۰
یصدفون: ۶۱
ظلم: ۶۱
یمکرون: ۶۲
اشده: ۶۲
حین: ۶۳
تخونوا: ۶۳
نسوا: ۶۴
سائحون: ۶۴
مکانه: ۶۵
المحال: ۶۵
محسور: ۶۶
وجوه: ۶۶
قتور: ۶۷
مبارک: ۶۷
یرکضون: ۶۸
اصلحنا: ۶۹
سبب: ۶۹
ارذلون: ۷۰
ریع: ۷۰
حنیف: ۷۱
کِسَف: ۷۱
رب: ۷۲
تبار: ۷۲
قلیل: ۷۳
تراب: ۷۳
رتق، فتق: ۷۳
بسم: ۷۴
الله: ۷۴
استوی: ۷۵
ظن: ۷۵
قروء: ۷۶
مطهره: ۷۶
العزه: ۷۷
وحی: ۷۷
دلوک: ۷۸
ضال: ۷۹
بخش سوم: مقصود نبودن معنای ظاهری لفظ: ۸۰
شاکله: ۸۱
کرسی: ۸۱
آثم: ۸۲
قتل: ۸۲
جهاله: ۸۳
میثاق؛ غلیظ: ۸۴
سکاری: ۸۴
موقوت: ۸۵
اجل مسمی: ۸۵
مکر: ۸۶
عفو: ۸۷
خیفه: ۸۷
عرش: ۸۸
یخلقون: ۸۹
آخره: ۸۹
امام: ۹۰
قلب: ۹۰
کُفر: ۹۰
فلق: ۹۱
مفازه: ۹۲
مریج: ۹۲
اقتت: ۹۳
ظل: ۹۳
بخش چهارم: توسعه در معنای واژه: ۹۴
الله: ۹۵
صراط: ۹۵
حرث: ۹۵
امر: ۹۶
عفو: ۹۶
جزء: ۹۷
ابتهال: ۹۷
محصن: ۹۷
قانتات: ۹۸
شُح: ۹۸
رجز: ۹۹
خفاف، ثقال: ۹۹
مؤتفکات: ۱۰۰
ضَلَّ: ۱۰۰
قارعه: ۱۰۱
قانت: ۱۰۱
غسق اللیل: ۱۰۲
کفر: ۱۰۲
متشاکسون: ۱۰۳
مساجد: ۱۰۴
تبتُل: ۱۰۴
فطهر: ۱۰۵
مخلدون: ۱۰۵
انحر: ۱۰۵
اوّاه: ۱۰۶
استکانه: ۱۰۷
یتیم: ۱۰۷
ازواج: ۱۰۸
بخش پنجم: بیان لوازم معنا: ۱۰۸
رحیم: ۱۰۹
ترک: ۱۰۹
امی: ۱۱۰
شکر: ۱۱۰
یرشدون: ۱۱۰
اصرار: ۱۱۱
سفیه: ۱۱۱
رشد: ۱۱۲
خبیر: ۱۱۲
استوی: ۱۱۳
نَکِدا: ۱۱۳
أخذ: ۱۱۴
تسلیم: ۱۱۴
ترکنوا: ۱۱۵
صبرٌ جمیل: ۱۱۶
احسان: ۱۱۶
سکاری: ۱۱۷
حنیف: ۱۱۷
قلبٌ سلیم: ۱۱۷
غاوون: ۱۱۸
حکمت: ۱۱۸
یستعتبون، کبریاء: ۱۱۹
مرصاد: ۱۲۰
زکّاها، دساها: ۱۲۰
هُدی: ۱۲۱
کنود: ۱۲۱
ساهون: ۱۲۲
صمد: ۱۲۲
جُرَز: ۱۲۳

  •  سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های مقطع ارشد می باشد برای جستجو در بقیه پایان نامه ها می توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در سایت جستجو نمایید:

     
    Widget not in any sidebars
       

بخش ششم: وضع معنای اصطلاحی: ۱۲۴
انفال: ۱۲۵
صعود: ۱۲۵
سقر: ۱۲۶
احقاب: ۱۲۶
فلق: ۱۲۷
بخش هفتم: بیان مصداق.. ۱۲۸
صراط: ۱۲۹
غیر المغضوب علیهم و لا الضالین: ۱۳۰
صبر: ۱۳۱
قسط: ۱۳۱
حبل الله: ۱۳۲
سبیل الله: ۱۳۲
سفیه: ۱۳۳
طَول: ۱۳۳
حسنات، سیئات: ۱۳۳
فضل الله، رحمته: ۱۳۴
تحیه: ۱۳۴
مستضعف: ۱۳۵
برهان، نور: ۱۳۵
بهیمه، انعام: ۱۳۶
باغ، عاد: ۱۳۶
محصنات: ۱۳۶
وسیله: ۱۳۷
سُحت: ۱۳۷
حَب، نوی: ۱۳۷
نعمت الله: ۱۳۸
انفال: ۱۳۸
کلمات: ۱۳۹
ذوی القربی: ۱۳۹
قوه: ۱۴۰
مؤمنین: ۱۴۰
اذان: ۱۴۰
عَرَض: ۱۴۱
الصادقون: ۱۴۱
قدم صدق: ۱۴۲
سلام: ۱۴۲
حسنی، زیاده: ۱۴۲
سوء، فحشاء: ۱۴۳
آیه: ۱۴۳
ایام الله: ۱۴۳
متوسمین: ۱۴۴
نجم، علامات: ۱۴۴
مبذر: ۱۴۵
شجره ملعونه: ۱۴۵
مقاما محمودا: ۱۴۶
وُد: ۱۴۶
خبائث: ۱۴۷
تفث: ۱۴۷
الرجس: ۱۴۸
بئر معطله، قصر مشید: ۱۴۸
اللغو: ۱۴۸
برزخ: ۱۴۸
عذاب: ۱۴۹
خیر: ۱۴۹
سوء: ۱۴۹
لهو الحدیث: ۱۵۰
انکر الأصوات: ۱۵۰
فاحشه: ۱۵۰
سبیل: ۱۵۱
أمانه، إنسان: ۱۵۱
اعمی، بصیر: ۱۵۲
امام مبین: ۱۵۲
جنب الله: ۱۵۲
حسنه و السیئه: ۱۵۳
حلیه: ۱۵۳
تذکره: ۱۵۳
ابرار: ۱۵۴
نعیم: ۱۵۴
لاغیه: ۱۵۴
نتیجه: ۱۵۶
فهرست منابع: ۱۵۷

تبیین موضوع

بحر عمیق و پرژرفای قرآن کریم، منبع وسیع و پایان ناپذیری از معارف و دانستنیهاست که برای دستیابی به آن و نوش کردن از آن، لازم است زبان قرآن، یعنی زبان عربی را فراگرفت. یکی از مهمترین و مؤثرترین عناصر هر زبان، واژگان و کلمات آن زبان است که برای فهم آن زبان باید آن­ها را به خوبی کنکاش کرد. بی­شک فهم صحیح و کامل معنای کلام قرآن، نیز متوقف بر فهم و درک صحیح و کامل معنای واژگان و کلمات آن است؛ هرچند شناخت مؤلفه­ های دیگری چون اسالیب و ساختارهای زبان عربی نیز برای فهم آن لازم است. در مورد قرآن کریم به دلایل زیادی شناخت و درک معانیِ صحیح و دقیقِ کلمات و واژگان، اهمیتی صدچندان پیدا می­ کند؛ از جمله اینکه قرآن، کلام بشر نیست بلکه سخن خداوند متعال است؛ و معارفی عمیق و مربوط به جهان ماوراء در آن مطرح شده است. برای دریافت و درک معانی صحیح واژگان قرآن و همچنین راهیابی به بطون و پرده های درونی کلام حق، لازم است که به سراغ استخراج معانی دقیق واژگان قرآن، از منابع اصیل و دست نخورده­ای برویم که حتی­الامکان نزدیک­ترین منابع به عصر نزول باشند تا دستخوش تغییرات و تطوراتی که در اثر گذر زمان زبان­ها بدان دچار می­شوند نشده­باشند و معنای کلمات در آن­ها عوض نشده باشد. سخن رسول اکرم (ص) و ائمۀ اطهار (ع) در این زمینه نه تنها از نزدیک­ترین منابع به عصر نزول هستند بلکه بر اساس روایت معروف «انما یعرف القرآن من خوطب به»[۱] با مراجعه به کلام ایشان به سراغ کسانی رفته­ایم که مخاطبان اصلی قرآن کریم هستند و چه کسی بهتر از آنکه مخاطب سخنی بوده، می ­تواند مراد گوینده را دقیق­تر، کامل­تر و بهتر عنوان کند.
از حضرات معصومین علیهم صلوات الله روایات زیادی در حوزۀ قرآن کریم و تفسیر کلام حق به ما رسیده است. و این بدان دلیل است که از همان ابتدا، مسلمانان برای فهم قرآن به ایشان مراجعه­کرده و سؤالات خود را مطرح می­نمودند. بسیاری از این سؤالات در مورد معانی و مفاهیم کلمات قرآن است و این مطلب، با توجه به اینکه سؤال­کنندگان، عرب­زبان بوده ­اند و در همان صدر اول و نزدیک­ترین افراد به زمان نزول قرآن زندگی می­کرده­اند، خود اهمیت ویژه­ای دارد و جای بسی تأمل.
بر اساس آنچه مطرح شد، در عصر کنونی نیز، برای رهیافت به معانی و مفاهیم صحیح عبارات کلام حق، لازم است معنای اجزاء کلام یعنی کلمات و واژگان روشن شود؛ حال اگر در مورد معنای کلمات، روایاتی از معصومان
در دسترس باشد باید پس از اطمینان از اعتبار و صحت آن احادیث، به آن­ها رجوع کرده و باتوجه به آن­ها مراد خداوند را از آیاتش کشف نمود و اگر روایات صحیحی در دسترس نباشد، باید به همان معنا و مفهومی که در کتب لغتِ نزدیک به عصر نزول مطرح شده اعتماد کرد.
 
تعداد صفحه : ۱۷۴
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]