مقاله درمورد دانلود اجتماعی و فرهنگی

که آب نایاب است، جهانگردان می توانند موجودی ذخیره در دسترس را هدر دهند. مسافران همچنین می توانند به طور غیر عمدی گونه های غیر بومی را معرفی کنند که این مسئله می تواند موجب افزایش تجارت حیوانات وگیاهان شود. جریان پیوسته و دائمی بازدید کنندگان با تأثیر بر زندگی حیوانات اهلی و مختل کردن چرخه تولید مثل و تغییر در رفتار های طبیعی آنان، ممکن است موجب از هم گسیخته شدن حیات وحش شود (گلن .1390: صص33 و 34).برخی از دیگر اثرات منفی زیست محیطی توریسم عبارت است از: تخریب محیط زیست طبیعی به دلیل ایجاد ساختمان هتل ها و فرودگاه ها در مناطق پوشش های طبیعی، آلوده سازی محیط طبیعی و احیاناً ورود بیماری های واگیردار به کشور. (جلیلوند. 1384: ص 89).
2-26 جایگاه ایران در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری تا پایان دهه‌ی آینده در صدر جدول منابع پردرآمد جهان قرارمی‌گیرد و انتظار می‌رود بیش از نیمی از اشتغال جهان را به خود اختصاص دهد.
«طبق آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری تا سال 2020 میلادی تعداد گردشگران در سراسر دنیا به رقمی حدود 6/1 میلیارد نفر خواهد رسید. این امر نشان‌ دهنده‌ی گسترش روزافزون صنعت گردشگری است. به‌طوری که هم‌اکنون صنعت گردشگری پس از صنایع نفت، خودروسازی ومواد شیمیایی چهارمین صنعت بزرگ دنیا به حساب می‌آید و پیش‌ بینی می‌شود تا سال 2010 میلادی با پشت‌سر گذاشتن آنهابه بزرگ‌ترین صنعت دنیا بدل گردد.
درآمد صنعت گردشگری در سال 2008 میلادی رقمی معادل 944 میلیارد دلار و تعداد گردشگران نیز در همین سال رقمی حدود 922 میلیون نفر اعلام شده است. در سال 2007 میلادی گردشگری توانست با حدود 234 میلیون شغل بیش از 2/8 درصد از کل شاغلان به کار دنیا را به خود اختصاص دهد.»(گزارش هایلایت 2009 سازمان جهانی گردشگری) این ارقام که نشان دهنده‌ی حجم عظیم درآمد اقتصادی توأم با اشتغال است بیانگر این است که توجه به صنعت گردشگری و چگونگی مدیریت و بهره‌برداری مؤثر از آن باید جزو اولویت‌های اصلی نظام اقتصادی ـ اجتماعی کشورهای دارای پتانسیل گردشگری قرار گیرد تا با بهره گرفتن از اثرات بی‌شمار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… آن گام مؤثری در توسعه‌ی همه جانبه‌ی یک ناحیه، منطقه یا کشور برداشته شود.
چنانکه کشورهای تراز اول در صنعت توریسم چون فرانسه، اسپانیا، آمریکا، آلمان و… با پی‌بردن به این مهم، برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب هر یک بنا به توانمندی‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی خود سرمایه‌گذاری کرده و اکنون شاهد به بار نشستن تلاش‌هایشان هستند.(( این کشورها با اعمال سیاست‌ها، مقررات و حمایت‌های مناسب اکنون نیمی از بازار توریسم و در عین حال 50 درصد از درآمد حاصل از گردشگری را به خود اختصاص داده‌اند.)) (گزارش هایلایت2009 سازمان جهانی گردشگری)
ایران بعنوان یکی از کشورهای دارای پتانسیل بالای گردشگری می‌تواند جایگاه شایسته‌ای را برای خود رقم بزند. به خوبی آشکار است که کشورمان با تمدن کهن و طبیعت چهار فصل، با در اختیار داشتن صدها مؤلفهی گردشگری، یکی از بی‌نظیرترین کشورهای جهان در حوزه‌ی گردشگری به شمار می‌آید.
جای جای ایران سرشار از جاذبه‌های اماکن مذهبی است که می‌تواند یک پتانسیل مهم در جذب گردشگر باشد. ایران به لحاظ پدیده‌های طبیعی جزو شگفت‌انگیزترین کشورهای جهان به شمار می رود. با وجود مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای، گرم‌ترین نقطه‌ی جهان در کویر لوت، قله‌ی دماوند به عنوان بلندترین قله‌ی مخروطی دنیا، بالاترین دریاچه‌ی آب شیرین جهان در قله‌ی سبلان، چشمه‌های جوشان آب معدنی و… نیز یک انتخاب خوب به شمار می‌رود.
آثار تاریخی پاسارگارد، تخت جمشید، گنبد سلطانیه، تخت سلیمان، بیستون، معبد چغازنبیل، میدان نقش جهان 7000 سال تاریخ این سرزمین را به نمایش می‌گذارند و میراث بشریت محسوب می‌شوند.
صنعت قالی، قالیچه و گلیم با طرح و رنگی که فرهنگ غنی ایرانی را به تصویر می‌کشاند؛ کاشی‌سازی، مقرنس‌های زیبای استادکاران ماهرکه بهترین تجلی خود را در نمای هندسی مساجد و بناهای تاریخی نشان داده‌اند؛ چرم‌سازی که به شکل‌های زیبا و هنرمندانه در طرح‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. صنایع دستی فلزی و چوبی مانند محصولات برنجی و مسی، نقره‌کاری، قلم‌کاری، معرق، منبت، خاتم، گیوه‌های دست‌دوز، ابریشم‌دوزی‌ها و صدها از این دست، صنایع دستی ایران که برگرفته از ذوق و هنر ایرانی است همگی شاهدی براین مدعا است که گردشگری می تواند حداکثر بازدهی اقتصادی و فرهنگی را برای ما به ارمغان بیاورد .
علیرغم این توانمندی‌ها، آمار گویای چیز دیگری است. ایران با اینکه از نظر جاذبه‌های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد تاکنون جایگاه شایسته‌ی خود را در عرصهی گردشگری بین‌المللی نیافته است.(( برطبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران از نقطه نظر پذیرش گردشگران واخذ درآمد در جدول رتبه‌بندی، رتبه‌ی بعد از 60 را داشته و از نقطه‌نظر هزینه‌ی گردشگری، رتبه‌ی بعد از 40 را داراست. )) (سایت آفتاب،28بهمن 1387) این جایگاه برای کشور ما با داشتن تمدن و فرهنگ 7000 ساله بسیار دردآور است چرا که« در همسایگی ما کشوری مانند امارات که یک صدم توانمندی‌های تاریخی و فرهنگی ما را ندارد، توانسته بیش از 10 میلیون گردشگر را در سال جذب کند .
(( این در حالی است که برای دستیابی به اهداف برنامه‌ی 5 ساله‌ی چهارم توسعه، کشور ایران باید تا پایان سال 1388 سالانه میزبان حداقل 5 میلیون گردشگر باشد. رقمی که باید تا پایان سال 2024 به رقمی معادل 20 میلیون نفر در سال برسد.)) (سایت آفتاب 16 مرداد 1387 ) بدیهی است ایران در جذب گردشگر خارجی موفق نبوده است و جاذبه‌های آن برای مردم جهان ناشناخته مانده است. این حاصل ضعف‌های ما در این صنعت است.
عدم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مناسب، نداشتن صنعت آی‌تی مدون، روش‌ها و نظام‌های مدیریت سنتی، کمبود نیروی انسانی متخصص بخصوص در رده‌ی مدیریت(عدم آشنایی مدیران با گردشگری)،عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی،تاسیسات حمل ونقل وراه های نام
ناسب، نبود امکانات اقامتی- رفاهی مناسب گردشگران، عدم اطلاع‌رسانی، تبلیغات و بازاریابی صحیح از مشکلات ما در حوزه‌ی این صنعت است.
به نظر می‌رسد توجه به تقویت مسایل زیر می‌تواند در رشد و توسعه‌ی صنعت گردشگری ما کمک شایانی بنماید:
1ـ گسترش فرهنگ جهانگردی و گردشگری در میان مردم ایران و دادن آموزش‌های لازم به مردم برای برخورد مناسب با گردشگران که این آموزش باید از مدارس آغاز شوند.
2ـ ایجاد زیرساخت‌های مناسب رفاهی، اقامتی، رسیدگی و احداث هتل‌های 5 ستاره‌ی مناسب گردشگران خارجی
3ـ ارائه‌ی مناسب خدمات بیمه‌ای و بانکی پیشرفته از طریق اینترنت و پذیرش کارت‌های بین‌المللی آنان
4ـ رعایت حقوق و برقراری و حفظ امنیت جانی و مالی گردشگران خارجی به وسیله‌ی پلیس گردشگری
5ـ مرمت و احیای اماکن و آثار تاریخی
6ـ حفاظت از جاذبه‌های طبیعی و توجه به حفظ محیط زیست و توسعه‌ی پایدار
7ـ تبلیغات منظم و هماهنگ از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ وزارت امور خارجه در دیگر کشورهای جهان.
8ـ راه‌اندازی و تقویت شبکه‌های ماهواره‌ای اینترنتی، رادیو و تلویزیونی(سایت آفتاب، 7دی 1387)
9ـ بهره‌گیری مناسب از همه‌ی فرصت‌ها به جهت جذب گردشگر همچون بهره‌گیری از مناطق خوش آب و هوا برای ایجاد گردشگری سلامت، توریسم ورزشی و مذهبی
10- باتوجه به عصر جدید گردشگری معرفی مناسب جاذبه‌های بالقوه‌ی کشور از طریق وب‌سایت‌های اینترنتی، فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای گردشگری الکترونیک و مجازی که امروزه بیش از پیش رونق یافته است در کنار سایر اقدامات برای توسعه صنعت توریسم در ایران ضروری می نماید.
2-27 خلاصه فصل
در این فصل سعی کردیم تا به تفضیل به تعریف تبلیغات و گردشگری و همچنین در کنار آن به تاریخچهی این دو متغیر چه در ایران و چه در کشورهای مختلف بپدازیم . در همین راستا تلاش شد تا نگاهی تفضیلی تر به عناوین مختلف تبلیغاتی و گردشگری نیز بپردازیم .

فصل سوم
فصل سوم
ویژگی های جغرافیایی منطقه مورد مطالعه
ویژگی های جغرافیایی منطقه مورد مطالعه

3-1 مقدمه
گردشگری امروزه یکی از عمده‌تریندسته‌ه ای تجارت بین‌المللی می‌باشد. مجموع درآمد حاصل از صادرات گردشگری بین‌المللی با احتساب مسافران گذری در سال 2008، بالغ بر 1/1 تریلیون دلار آمریکا بوده است ؛ یعنی سه میلیارد دلار آمریکا در هر روز. صادرات گردشگری 30 درصد از صادرات خدمات تجاری و 6 درصد از کل صادرات کالاها و خدمات را به خود اختصاص داده است. در بعد جهانی صنعت گردشگری بعد از صنایع سوخت، مواد شیمیایی و محصولات خودروسازی رتبه‌ی چهارم رابه خود اختصاص داده است.») گزارش هایلایت 2009 سازمان جهانی گردشگری (این اعداد و ارقام نشان ‌دهندهی اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی بزرگ‌ترین جابجایی بشری است.در حقیقت گردشگری کلید توسعهی اقتصادی در قلمرو ملی وبین المللی است. کسب ارز خارجی،افزایش تولید ناخالص ملی، ایجادفرصت های شغلی بسیاروکمک به سرعت گردش پول از عواید اقتصادی این صنعت می باشد هچنین زمانی که سود فعالیت های دیگر بخش های اقتصادی در حال کاهش باشد،گردشگری جایگزین مناسبی برای آنها و راهبردی برای توسعه است.
این پدیده در کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته نیز که غالباً متکی به اقتصاد تک محصولی هستند از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که روند توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این کشورها را تسهیل نموده، موجبات اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم، کاهش فقر و افزایش رفاه اجتماعی را برای مردم فراهم می آورد. این صنعت از لحاظ فرهنگی نیز حائز اهمیت است. گردشگری آسان‌ترین و مؤثرترین راه برای گفتگوی فرهنگ‌ها است و نیز بعنوان عاملی مهم برای ایجاد تفاهم میان ملت‌ها و گسترش صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود. افزایش سطح دانش، فرهنگ و آگاهی مردم کشور میزبان نیز از دیگر آثار مثبت گردشگری است.
درآمد سرشار حاصل از آن به همراه عواید بی شماردیگر این صنعت بسیاری از کشورهای جهان را برآن داشته تا باتوجه به توانمندی‌های بالقوه و بالفعل خود سعی نمایند از این فعالیت بین‌المللی بهره‌ی هرچه بیشتری ببرند و در صحنه‌ی ژئوپولیتیک سرمایه بایکدیگربه جدال مسالمت‌آمیز بپردازند لذا با سرمایه‌گذاری‌های کلان، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، برقراری روابط با همه‌ی کشورها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب سعی می‌کنند تا جریان سرمایه را به سوی خود هدایت نمایند و مقام بالاتری در این ماراتن همگانی بدست آورند.

دانلود پایان نامه
اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، طبیعت متنوع، امکانات رفاهی، تسهیلات حمل و نقل، غذاها و رستوران‌ها مهم‌ترین زمینه‌های این نوع تبلیغات هستند.وجود این همه آثار و منافع موجب شد تا گردشگری مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته، با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری های کلان سود سرشاری را نصیب خود نمایند و برای کسب عواید بیشتر در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر قرار گیرند.
3-2 موقعیت جغرافیایی کشور ایران
ایران یکی از کشورهای آسیای جنوب غرب (خاورمیانه)در شرق با افغانستان و پاکستان؛ در شمال شرقی با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی باجمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و سرانجام در جنوب با آب‌های خلیج فارس و دریای عمان همسایه‌است.
از دید جغرافیایی، غربی‌ترین شهر ایران کلیساکندی؛ شرقی‌ترین شهر جالق؛ شمالی‌ترین شهر پارس آباد؛ و جنوبی‌ترین شهر چابهار است.
3-3 استان‌ها
مرزهای ایران در اواخر دوره قاجار در نقشه ایران و توران در دوره قاجاریه
استان خراسان در سال ۱۳۸۳ به سه استان: استان خراسان جنوبی، استان خراسان شمالی، و استان خراسان رضویتقسیم شد.
استان اردبیل در سال ۱۳۷۲ از استان آذربایجان شرقی جدا شده و استانی مستقل گشت.
استان قم در سال ۱۳۷۵ از استان تهران جدا شد.
استان البرز سی و یکمین استان ایران در سال ۱۳۸۹ با کرج به عنوان مرکز استان شکل گرفت.
در سال ۱۳۱۶ ه. ش. ایران را به ده استان و در سال ۱۳۸۳ به سی استان تقسیم کرده‌اند. شهرهای مهم ایران عبارت‌اند از:مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، کرج، اهواز، ارومیه، قم، کرمان، یزد، رشت، خرم‌آباد، ساری گرگان، زاهدان، آمل، کاشان، اراک،همدان، سنندج، کرمانشاه، بوشهر، زنجان، بندر عباس، تهران، قزوین.
3-4 جغرافیای اقتصادی ایران
نمودار دایره‌ای سهم تولید ناخالص داخلی در استان‌های ایران
3-5معادن
معادن مهم ایران عبارتست از: نفت و گاز. ایران، چهارمین ذخایر نفتی جهان، نه و چهار دهم در صد (9.4%) ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل 157 میلیارد بشکه، و نیز اولین ذخایر گازی جهان، هجده در صد ذخایر ثابت شده گاز زمین، معادل 33.6 تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد، اما در مجموع ذخایر نفت و گاز، ایران با دارا بودن 379 میلیارد بشکه معادل نفت خام، رتبه اول را در این زمینه دارا می‌باشد.[۲] مهم‌ترین منطقه‌های نفتی مسجد سلیمان هفتگل گچساران آغا جاری و شاه آباد (غرب) است. نفت قم نیز در حال استخراج است.
دیگر معادن مهم کشور عبارت‌اند از: معادن ذغال سنگ، کانیهای فلزی: طلا، منگنز، کرومیت، مس، سرب، روی، نیکل، کبالت، نقره و آهن، معدنی شیمیایی: گوگود، نمک، سنگهای تزئینی، شن و ماسه.
در سال ۱۳۵۷ مهم‌ترین و تعداد معادن فلزی در ایران بدین شرح بوده‌اند: سرب وروی(۱۶) مس(۲) کرومیت(۴) خاک سرخ(۴)وسنگ آهن(۲). همچنین در همین سال معادن غیر فلزی مهم وتعدادی که در حال بهره برداری بوده‌اند عبارت‌اند از: زغال سنگ(۳۳) مرمریت(۲۸) مرمر(۲۰) تراورتن(۱۳) کائولین(۷) سیلیس(۱۲) فیروزه(۱) پوکه معدنی(۲) بنتونیت(۵) باریتین(۹) دولومیت(۲) خاک نسوز(۵) زاج(۱) تالک(۲) فلدسپات(۲) گچ(۹۲) سولفات دوسود(۳)
3-6 محصولات نباتات
محصولات نباتی ایران عبارتست از: گندم، جو، برنج، ذرت، نخود، لوبیا، ماش، عدس، توتون، پنبه، کنف، نیشکر و کلیه درختهای میوه دار. صید ماهی، صید مروارید، صید حیوانات وحشی و طیور، تربیت کرم ابریشم و زنبور عسل و پرورش قارچ نیز رواج دارد.
3-7 صنایع
عمده‌ترین صنایع کشور عبارت‌اند از: صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نساجی، شیمیایی، غذایی، خودرو سازی، الکتریکی و الکترونیکی و…. همچنین صنایع مهم دستی و خانگی و سنتی کشور عبارت‌اند از: فرش و قالی، گلیم و زیلو، منبت کاری، خاتم کاری و سفال سازی.
3-8راه ها
راه‌ها و وسایط نقلیه نیز دارای اهمیت است. راه آهن سرتاسری ایران از خلیج فارس تا دریای خزر)همچنین نگاه کنید به راه‌آهن مازندران( راه آهن تهران به مشهد راه آهن تهران به تبریز تهران به کاشان، راه آهن بندرعباس به

دیدگاهتان را بنویسید