منابع و ماخذ پایان نامه رقابت پذیری، چابکی سازمانی، استان یزد، منابع انسانی

دانلود پایان نامه

تر، آسانتر، سریعتر و بهتر صورت می‌گیرد.
با توجه به مطالب مذکور و با استناد به ادبیات تحقیق و بهره گیری از تحقیقات مشابه و در نهایت استفاده از نظر خبرگان در این زمینه، متغیر های تعیین چابکی به شرح جدول 3-1 میباشند.

جدول 1.3. متغیر های تعیین چابکی

متغیر تعیین چابکی سازمانی
تعداد مؤلفه تعیین کننده متغیر
1
انعطاف پذیری
3
2
پاسخ گویی
3
3
فرهنگ تغییر
3
4
سرعت
3
5
یکپارچگی
3
6
کیفیت
3
7
شایستگی
3
8
منابع انسانی
3
نمودار متغیرهای تعیین کننده چابکی در شکل 3-1 نشان داده شده است.

شکل 1.3. نمودار متغیر های تعیین چابکی

3.3. معرفی مؤلفه های های تعیین نابی

سیستم تولید ناب ، نوعی سیستم تولیدی است که ضمن بکارگیری فوائد تولید انبوه و تولید سفارشی(دستی) ، با هدف کاهش ضایعات و با آرمان حذف هر فعالیت بدون ارزش افزوده طراحی شده است(داوری، 1382). در حقیقت تولید ناب نوعی سیستم بهینه می باشد که قیمت بالای تولید دستی و انعطاف ناپذیری تولید انبوه را حذف می کند. این فلسفه تولیدی در پی کمال و بی نقص کردن سیستم های تولیدی است محققین گوناگون از دیدگاه های متفاوت به تولید ناب نگریسته اند. از دیدگاه فارستر38مفهوم ناب به طور عملی عبارتست از: ادغام اصول مرتبط با بهبود از طریق بکارگیری همزمان تولید به هنگام و مدیریت کیفیت جامع، به طوری که فرآیندهای بر مبنای کامپیوتر در تمامی بخشهای طراحی، مدیریت کارخانه، عرضه و توزیع کامل شوند(Forrester & Colleagues, 1996) (Mieir & Forrester, 2002). ویلیامز39 و همکارانش تولید ناب را در واقع یک جهش تصاعدی از روش تولید انبوه فورد به الگوواره40 جدیدی از تولید می دانند(Williams & Colleagues, 1995) (Mieir & Forrester, 2002
با توجه به مطالب مذکور و با استناد به ادبیات تحقیق و بهره گیری از تحقیقات مشابه و در نهایت استفاده از نظر خبرگان در این زمینه، متغیر های تعیین نابی به شرح جدول3-2 می باشند.

جدول2.3. متغیر های تعیین نابی

متغیر تعیین نابی سازمانی
تعداد مؤلفه تعیین کننده متغیر
1
مدیریت
5
2
منابع انسانی
5
3
مشتری مداری
4
4
سیستم ها و روش ها
6
5
زنجیره تأمین
3
6
واحد تولید
6

نمودار متغیرهای تعیین کننده میزان نابی در شکل3-2 نشان داده شده است.

شکل2.3. نمودار متغیر های تعیین نابی

4.3. معرفی مؤلفه های تعیین رقابت پذیری

به طور کلی می‌توان رقابت‌پذیری را قابلیت ها و توانمندی هایی دانست که یک کسب و کار، صنعت، منطقه، کشور دارا هستند و می‌توانند آنها را حفظ کنند تا در عرصه رقابت بین‌المللی نرخ بازگشت بالایی را در فاکتورهای تولید ایجاد کرده و نیروی انسانی خود را در وضعیت نسبتاً بالایی قرار دهند. به عبارت دیگر، رقابت‌پذیری توانایی افزایش سهم بازار، سوددهی، رشد ارزش افزوده و ماندن در صحنه رقابت عادلانه و بین المللی برای یک دوره طولانی است.
رقابت‌پذیری در اثر ترکیبی از داراییها و فرایندها به وجود می‌آید. داراییها یا به صورت موهبتی است (مثل منابع طبیعی) و یا ساخته شده به وسیله انسان است (مثل زیر ساختها) و فرایند‌ها که داراییها را به منافع اقتصادی حاصل از فروش به مشتریان تبدیل می‌کند و در نهایت موجب ایجاد رقابت‌پذیری می‌گردند. در بررسی رقابت‌پذیری می‌توان از زاویه دیگری نیز به مسئله نگریست و آن منابع ایجاد رقابت‌پذیری است. منابع ایجاد رقابت‌پذیری را می‌توان در سه دسته فناوری، سازمان و نیروی انسانی تقسیم‌بندی کرد. مزیت رقابتی حاصل از نیروی انسانی دوام و پایداری بیشتری نسبت به سایر مزیتهای رقابتی دارند و مدت زمان بیشتری لازم است تا رقبا بتوانند این مزیتهای رقابتی را تقلید کنند. (Porter, Michael, 1990)
با توجه به مطالب مذکور و با استناد به ادبیات تحقیق و بهره گیری از تحقیقات مشابه و در نهایت استفاده از نظر خبرگان در این زمینه، متغیر های تعیین رقابت پذیری به شرح جدول3-3 می باشند.

جدول3.3. متغیر های تعیین رقابت پذیری

متغیر تعیین رقابت پذیری
تعداد مؤلفه تعیین کننده متغیر
1
نوآوری و خلاقیت
6
2
رقابت
5
3
عملیات و استراتژی شرکت
5
4
منابع انسانی
3
5
مشتری مداری
6
6
زنجیره تأمین و شرایط تقاضا
5

نمودار متغیرهای تعیین کننده میزان رقابت پذیری در شکل3-3 نشان داده شده است.

شکل3.3. نمودار متغیر های تعیین رقابت پذیری

5.3. سئوالات و فرضیات پژوهش

1- شاخص های مورد نیاز از هر حوزه( ناب بودن و چابک بودن ) برای صنعت کاشی کدامند؟
2- شاخص های سنجش رقابت پذیری کدامند؟
3- نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی چگونه است؟
4- شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری چگونه است؟

6.3. روش تحقیق

پژوهش حاضر از نوع پیمایشی_توصیفی و از لحاظ هدف کاربردی بوده و برای محک زنی ارتباط بین نابی و چابکی بر رقابت پذیری سازمانی درشرکت های فعال در صنعت کاشی استان یزد، ازروش نمونه گیری تصادفی استفاده گردیده است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه (ابزار جمع آوری اطلاعات) دریافت و با کمک نرم افزارهای SPSS,LISREL مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. به منظور تأی
ید روایی پرسشنامه از نظر 5 کارشناس خبره در این زمینه استفاده شد و پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت و به منظور سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین آزمون تحلیل عاملی گروه بندی عناصر چابکی، نابی و رقابت پذیری رانیز به تأیید می رساند.

7.3. جامعه آماری

جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان بخش تولید و برنامه ریزی ( دارای سابقه کاری بیش از سه سال و حد اقل مدرک لیسانس) مشغول درشرکت های حوزه صنعت کاشی استان یزد می باشند. با توجه به اطلاعات گردآوری شده از شرکت شهرک های صنعتی و اداره صنایع استان یزد، در این استان هم اکنون37 شرکت مشغول به فعالیت هستند. و تعداد مدیران و کارشناسان در این شرکت ها حدود 323 نفر گزارش شده است.

حجم منطقی گروه نمونه

بر پایه پیشنهاد جیمز استیونس41 در نظر گرفتن پانزده مورد برای هر متغیر پیش بین در تحلیل رگرسیون چند گانه با روش معمولی کمترین مجذورات استاندارد، یک قاعده سرانگشتی خوب به شمار می آید. چونSEM42 در برخی جنبه های کاملا مرتبط با رگرسیون چند متغیری است، تعداد 15 مورد به ازای هر متغیر اندازه گیری شده در SEM غیر منطقی نیست. بنتلر و چو43 (1998) یادآوری می کنند که پژوهشگران می توانند برای هر برآورد پارامتر در تحلیل های SEM حجم گروه نمونه را تا 5 مورد کاهش دهند، اما فقط اگر با داده ها به گونه کاملا مناسبی عمل شده باشد (برای مثال، توریع نرمال بدون داده های گمشده یا موارد پرت و مانند ان). توجه داشته باشید که بنتلر و چو، 5 مورد را برای هر برآورد پارامتر و نه برای هر متغیر اندازه گیری شده توصیه کرده اند. هر متغیر اندازه گیری شده در تحلیل، دست کم دارای یک ضریب مسیر همراه با یک متغیر دیگر، به اضافه یک جمله خطا یا برآورد واریانس است، بنابراین تشخیص این مسئله مهم است که توصیه های بنتلر و چو و استیونس با حداقل پانزده مورد به ازای هر متعیر اندازه گیری شده، بالغ می گردد.
لوهین44 ( 1992) نتایج مطالعات مشابه مونت کارلو را با استفاده از مدل های تحلیل عاملی تأییدی گزارش کرده و پس از بررسی پیشینه های پژوهش نتیجه می گیرد که برای این طبقه از مدل ها با 2 یا 4 عامل، پژوهشگر باید روی گردآوری دست کم 100 مورد یا بیشتر از آن 200 مورد برنامه ریزی کند. کاربرد نمونه های کوچکتر می تواند موجب عدم حصول همگرایی (یعنی نرم افزار نمی تواند به جواب رضایتبخش دست یابد)، به دست آمدن جواب های نامناسب (مانند برآورد های منفی واریانس خطا برای متغیر های اندازه گیری شده)، و یا دقت پایین برآورد پارامتر ها و به ویژه خطاهای استاندارد شود. خطای استاندارد برنامه SEM بر پایه مفروضه نمونه های بزرگ محاسبه می شود. زمانی که توزیع داده ها نرمال نبوده یا کجی داشته باشند(که تقریبا همیشه چنین است)، گروه های نمونه با حجم بزرگ مورد نیاز است. ( مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، دکتر حیدر علی هومن، 1384) .
در این تحقیق سعی شده است تا تعداد جامعه آماری 4 عدد به ازای هر متغیر باشد و به تعداد 144 پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید.

9.3. ابزار گردآوری داده ها

برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از ترکیبی از روش های مختلف بهره گرفته شده است. ابتدا با استفاده از بازنگری ادبیات پژوهش چه در داخل و چه در خارج از کشور، برخی گروه بندی ها، ابعاد وشاخص هایی که از سوی محققین و نظریه پردازان در ارزیابی نابی و چابکی سازمانی و رقابت پذیری با اهمیت دانسته شدند ،شناسایی و در قالب یک چیدمان اولیه گروه بندی گردید. سپس، از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحبنظران (با توجه به سطح علمی پرسشنامه سعی شد تا افراد منتخب دارای مدرک دکترا باشند و هم با صنعت کاشی استان یزد ارتباط تنگاتنگ داشته باشند)، صحت و کیفیت سنجه ها مورد بحث قرار گرفت و تغییرات مورد نظر آنها تا حد امکان در این شاخص ها و طبقه بندی ها اعمال گردید تا بهترین و مهمترین شاخص ها برای دست یابی به هدف پژوهش انتخاب گردند. سپس، باهمکاری ونظر صاحبنظران مذکور و استادان دانشگاه پرسشنامه های متشکل ازسئوالات متناسب با موضوع پژوهش و مبتنی بر طبقه بندی شاخص ها وعوامل بدست آمده، به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات دراین پژوهش، طراحی گردید. در این پرسشنامه به منظور ارزیابی هریک ازسنجه ها،سئوالات مطرح شده در قالب یک طیف 5 گزینه ای( ازبسیارکم تا بسیار زیاد) ومتشکل از29 سؤال نابی،24 سئوال چابکی و30 سئوال رقابت پذیری، موردپرسش قرارگرفت.

10.3. روش تجزیه و تحلیل

1.10.3. تحلیل عاملی

تحلیل عاملی اصطلاحی است کلی برای تعدادی از تکنیک‌های ریاضی و آماری مختلف اما مرتبط با هم به منظور تحقیق درباره ماهیت روابط بین متغیرهای یک مجموعه معین. مسئله اساسی تعیین این مطلب است که آیا یک مجموعه متغیر را می توان برحسب تعدادی از «ابعاد» یا «عامل‌های» کوچکتری نسبت به تعداد متغیرها توصیف نمود و هر یک از ابعاد ( عامل‌ها ) معرف چه صفت یا ویژگی است. فرض اساسی تحلیل عاملی این است که عاملهای زیربنایی متغیرها را میتوان برای تبیین پدیدههای پیچیده به کاربرد و همبستگیهای مشاهده شده بین متغیرها حاصل اشتراک آنها در این عاملها است. هدف تحلیل عاملی تشخیص این عاملهای مشاهدهناپذیر بر پایه مجموعهای از متغیرهای مشاهدهپذیر است.
نخستین کار درباره تحلیل عاملی توسط چارلز اسپیرمن (1940) صورت گرفت، که به گونه کلی پدر این روش شناخته شده است. بعد ا
ز او کارل پیرسن (1901)، روش «محورهای اصلی» را پیشنهاد کرد و هتلینگ (1933) آن را به گونه کاملتری توسعه داد
هدف تحلیل عاملی تشخیص این عامل‌های مشاهده ناپذیر بر پایه مجموعه ای از متغیرهای مشاهده پذیر است. عامل، متغیر جدیدی است که از طریق ترکیب خطی نمره‌های اصلی متغیرهای مشاهده شده بر پایه فرمول زیر برآورد می شود:
Fj=∑WjiXi=Wj1X1+Wj2X2+…+WjpXp
که در آن W‌ها بیانگر ضرایب نمره عاملی و P معرف تعداد متغیرها است. این عامل‌ها، فی نفسه، سازه‌های فرضی یا نظری هستند که به تفسیر ثبات و هماهنگی در مجموعه داده‌ها کمک می کنند. بنابراین ارزش تحلیل عاملی این است که طرح سازمانی مفیدی به دست می دهد که می توان آن را برای تفسیر انبوهی از رفتار با بیشترین صرفه جویی در سازه‌های تبیین کننده، به کار برد.
امید این است که تعداد کمی از این عامل‌ها (یعنی ترکیب‌های خطی نمره‌های اصلی متغیرهای مشاهده شده) بتواند تقریبا همه اطلاعاتی را که توسط مجموعه بزرگتری از متغیرها به دست می آید در برگرفته در

دیدگاهتان را بنویسید