ابعاد آمیخته بازاریابی محصول

 

 

عوامل موثر بر قیمت گذاری

  واسه قیمت گذاری درست و رضایت بخش باید عوامل موثر بر قیمت گذاری رو شناسایی کرده و اونا رو تنظیم ساخت .یکی از صاحب نظران عقیده داره سه دسته کلی عوامل بر تصمیمات قیمت گذاری تاثیردارن. که عبارتند از:

  1. عوامل سازمانی: اونایی هستن که بر قیمت گذاری تاثیردارن و با منابع و اهداف سازمان سروکار دارن. مانند: چرخه عمر محصول، و پورتفولیوی قیمت گذاری خط محصول ؛
  2. عوامل مشتری: عواملی هستن که از طرف مشتری بر قیمت گذاری تاثیردارن چون بین قیمت و درخواست رابطه برعکس هست. مانند: منافع و ارزشهای مشتری، درخواست ایجاد شده یا ذاتی ؛
  3. عوامل بازار: عواملی هستن که از طرف بازار بر قیمت گذاری تاثیردارن. مانند: محیط و رقابت، کاتلر این عوامل رو به دو دسته تقسیم می کنه:

  • عوامل داخلی: اهداف بازاریابی، روش هدف دار آمیخته بازاریابی، هزینه و ملاحظات سازمانی
  • عوامل خارجی: وجود درخواست و بازار رقابت، اقتصاد، دولت، واسطه ها. (کاتلر،۱۳۸۹).
  • اقتصاد

 

 

 

 

 

 

 

مکان

وقتی از پخش صحبت می کنیم یعنی فعالیتهایی که شرکت انجام میده تا محصول رو در دسترس مصرف کنندگان مورد نظر بذاره، زیر مجموعه های اون عبارتند از کانالای پخش ( کلی فروش ، بانکداری ، خرده فروشی ، نمایندگی، شعبه ها) ، اندازه پوشش ، ترکیب و جور بودن محصول ، اندازه موجودی ، ترابری ، تدارکات و …(علیپور وهمکاران،۱۳۹۱).

محل و مکان ارائه خدمت، یکی از مباحث مهم در مدیریت بازار یابی خدماته چون علاوه بر نقشی که در محسوس و قابل لمس کردن خدمت داره، واسه سهولت و سرعت مبادله و رسیدن به خدمات هم مهمه و محیط فیزیکی محرکی دیداری در مورد کیفیت خدمات بانکه؛ حتی اگه رابطه ای با عرضه واقعی خدمات بانکی نداشته باشن. در فضای بانک ، زمینه خدمات به هر چیز ملموسی که با عرضه کننده خدمات ار تباط داره توجه خاصی می شه که از اون جمله میشه به محیط فیزیکی و دکوراسیون بانک اشاره کرد. از این رو طراحی شعب بانک، یکی از پیچیده ترین طراحیا هستش. ( فیاضی و جعفر پور،۱۳۸۹).

.جذب مشتریان بیشتر، از اصول مهم در قرار گرفتن یه بانکه. در قرار گرفتن یه بانک در محل خاص ، باید به تعداد  شعب مجاور ، اندازه مشتریان بالقوه و در دسترس بودن راحت واسه مشتریان و یایر موارد مشابه به دقت مورد توجه و کارشناسی قرار گیرد. ( دیویس و گلین،۲۰۱۰).

پخش رسوندن محصول به مشتری در نقاط مختلفه و سیستمای پخش می تونه عامل کلیدی در موفقیت یا شکست محصول و به پیروی از اون شرکت و سازمان باشه.

آمیخته پخش به فعالیتای اشاره داره که شرکت انجام میده تا محصول در دسترس مصرف کنندگان مورد نظر قرار بگیره.(حسینی و همکاران،۱۳۹۰).

[۱] . Davies & Glenn

[۲] . Abhiman et al

 

[۳] . PLC

[۴].Place

علمی