استراتژی اقیانوس آبی؛ جایگزینی برای اقیانوس قرمز خون آلود

Circular motion

پارادایم رقابت در فضای کار و کاسبی، بر ذهن خیلی از مدیران امروز جهان تسلط داره، مدیران تنها راه پیروزی و موفقیت سازمان خود رو در پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن سهم بیشتر از بازار درخواست موجود می دونن. آزاد شدن ذهن مدیران از این پارادایم نیازمند دیگه گونه نگاه کردن به معنی استراتژیه. شاید روش هدف دار اقیانوس آبی به این مدیران کمک کنه.

در سال ۲۰۰۵ کتابی با عنوان روش هدف دار اقیانوس آبی که حاصل کار بیست ساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود، منتشر شد و در کمتر از یه سال میلیونا نسخه از اون به چهل و یه زبون دنیا ترجمه و فروخته شد.

روش هدف دار اقیانوس آبی نتیجه بیست سال تحقیق و مطالعه روی بیشتر از ۱۵۰ حرکت هدف دار دنیا در بیشتر از ۳۰ صنعت متفاوت درزمان ۱۰۰ سال گذشته س، این راه و روش استفاده پیروی هم زمان از دو نوع روش هدف دار فرق و روش هدف دار کاهش هزینه هستش. در عین حال یه سری از متدولوژِها و وسایل مدیریتی واسه ایجاد یه فضای بازار جدید و بی حریف رو در اختیار سازمانا قرار میده.

نویسندگان کتاب روش اقیانوس آبی فکر میکنن که تنها راه پیروزی در رقابت توقف تلاش واسه پیروزی در رقابته و به جای ورود به رقابت خونین در اقیانوس سرخ باید وارد فضای بازار نامحدود اقیانوسای آبی شد و دست به خلق درخواست زد.

بازاری که در اون هنوز قوانین بازی مشخص نشده و فرصتی واسه رشد بسیار سود رسون هست. تو یه کلام به جای گرفتن سهم بیشتر از کیک باید به دنبال بزرگتر کردن کیک بود.

سرفصل محتوا

  • روش هدف دار اقیانوس آبی چیه؟
  • قدمای ششگانه اجرا روش هدف دار اقیانوس آبی
  • آفرینش دائمی و بدون معطلی اقیانوسای آبی
  • مشخصه های و ویژگیای کلیدی روش هدف دار اقیانوس آبی و قرمز

روش هدف دار اقیانوس آبی چیه؟

بازار از دو دسته اقیانوس تشکیل شده: اقیانوسای آبی و اقیانوسای قرمز

 اقیانوسای آبی، صنایعی هستن که الان وجود ندارن. اینا فضاهای شناخته نشده در بازار هستن.

در اقیانوسای قرمز، محدودیتا و حد و مرزهای صنایع تعریف شده و موردقبول واقع گردیده ان و هم اینکه قوانین بازی و رقابت مشخص هستن.

در اقیانوسای قرمز، شرکتا تلاش می کنن تا به کارکرد بهتری نسبت به رقبا دسته یافته، سهم بیشتری از درخواست بازار رو از اون خود کنن.

از اونجایی که اقیانوسای قرمز پر جمعیت ان، (صنایعی که در اون رقبای زیادی وجود دارن) احتمال سود بیاری و رشد در اونا کمه. در اقیانوس قرمز، رقابت کشنده میان شرکتا آب اقیانوس رو قرمز و آلوده کرده.

درعوض از اقیانوسای آبی هیچ استفاده انجام نشده و هیچ رقیبی در اونا وجود نداره، پس در اقیانوسای آبی پتانسیل بالایی واسه رشد و سود بیاری وجود داشته و درخواست بالقوه بالایی واسه اجناس و خدمات این اقیانوسا هست.

اقیانوس آبی خود می تونه قوانین و حد و مرزای صنعت رو مشخص کنه. هر چند تعدادی از اقیانوسای آبی وجود دارن که اون طرف حد و مرزهای صنایع فعلی آفریده شدن، اما بیشتر اونا در داخل همین اقیانوسای قرمز و از راه پیشرفت حد و مرزهای صنایع فعلی خلق گردیده ان.

در اقیانوسای آبی رقابت بی معناست، چون قوانین بازی هنوز تنظیم و تدوین نشده ان.

هدف روش هدف دار اقیانوس آبی، ایجاد کسب وکار در میدون ایه که قبلاً وجود نداشته و از این روش پهنه ای آروم و بی تلاطم رو پیش روی ایجاد کنندگان کسب وکار نو میذاره.

واسه تشخیص اینجور میدونایی، دیدبانی کلان، چیزی لازمه و از این روه که یه سازمان هیچوقت نباید دیدبانی خود رو برون سپاری کنه. صنایع فعال در اقیانوس آبی نسبت به صنایعی که در اونا رقبا با همدیگه مواجه مستقیم دارن، سود تر هستن.

قدمای ششگانه اجرا روش هدف دار اقیانوس آبی

با به کار گیری راه هدف دار اقیانوس آبی، به مشتریان خود «ارزش نوآورانه» ارائه کنین. این ارزش نوآورانه چیزی جز محصول پیشرفته همراه با صرفهٔ اقتصادی واسه مشتری نیس.

اقتصادی

همیشه جلیقه نجات داشته باشه. قدمای ششگانه اجرا روش هدف دار اقیانوس آبی که در زیر برشمرده می شن، پرمخاطره هستن.

قدم اول: قدم اول بازسازی مرزهای بازاره. در این قدم باید چارچوبا و مفروضات بخش کسب وکار خود رو به رقابت گرفته و اونا رو دوباره تعریف کنین.

قدم دوم: در قدم دوم باید بر تصویر بزرگ تمرکز کنین. این به اون معناست که نباید خود رو اونقدر درگیر آمار و ارقام کنین که از مسائل کلی، جهت گیریای کلان و موقعیت بازار خود غافل شید.

قدم سوم: قدم سوم، بالاتر رفتن از درخواست فعلیه. واسه این کار باید به جای اون که فقطً بر برآورده کردن نیازای فعلی مشتریان تمرکز کنین، به آینده نظر داشته باشین و مشتریان بالقوه و نیازای آینده اونا رو مورد تحلیل بذارین.

قدم چهارم: قدم چهارم، رعایت توالی استراتژیکه. در این قدم لازمه در مورد چیزی که قصد ارائه اش رو دارین، به سوالاتی مثل “به چه دلیل کسی باید این محصول رو بخره؟”، “ قیمت اون مناسبه؟”، ” مانعی در راه موفقیت محصول در بازار هست؟” جواب بدین.
قیمت
قدم پنجم: قدم پنجم، تسلط بر مشکلات سازمانیه و این مشکلات بیشترً به وجود اومده به وسیله ترس و محافظه کاری مدیران نسبت به ورود به بخشٔ جدیدی از کسب وکاره که با ادبیاتی متفاوت اداره می شه.

مشکلات

قدم ششم: قدم پایانی، اجرایی کردن استراتژیه. واسه این منظور بهتره اجرای روش هدف دار رو در چهارچوب یکی از فرایندهای شرکت خود درآرین. هم اینکه لازمه با در نظر گرفتن وجود خطر آمیز ورود به این میدون، فضایی از اعتماد رو در درون سازمان ایجاد کرده و اونو محکم کنه.

آفرینش دائمی و بدون معطلی اقیانوسای آبی

با اینکه واژه اقیانوسای آبی عبارتی جدیده، اما موجودیت اونا به قدمت عمر همه کسب و کاراس.

زمان رو به سی سال قبل برگردونین. می بینین که تعداد بسیار خیلی از صنایع چند میلیارد دلاری فقط در سه دهه گذشته به شکل معناداری وجود نداشتن. صنعت تلفنای همراه، کارخانجات الکتریکی بیو تکنولوژی، ویدئوهای خونگی، اسنوبوردها، تحویلای سریع السیر و ….

دلار

حالا زمان رو بیست سال یا حتی پنجاه سال به جلو ببرین و از خود سوال کنین که چه تعداد از صنایعی که الان نامعلوم هستن، شاید در اون دوران وجود دارن؟
اگه قبول داشته باشین که تاریخ سند معتبری جهت پیش بینی آینده س، دوباره جواب شما تعداد بسیار خیلی از صنایع میشه.

با این حال، هنوز تفکرات هدف دار روی روشای هدف دار براساس رقابت اقیانوسای قرمز متمرکزه.

بخش کلی ای از دلیل دقیق شدن و فوکوس کردن روی مسئله رقابت، به این خاطره که روش هدف دار سازمانی شدیدا تحت تاثیر ریشه خود یعنی روش هدف دار نظامیه.

در علوم نظامی، روش هدف دار یعنی مواجه شدن با یه حریف و نزاع با اون بر سر قطعه زمینی مشخص که حد و مرز اون مشخص و ثابته.

الگوهای امروزی مدیریت و برنامه ریزی هدف دار دیدگاهی نسبت به ساختار بازار دارن. در این الگوها فضا و پتانسیل بازار، ثابت و محدود فرض شده و شرکتا تشویق می شن که سهم خود رو در این بازار ثابت، بالا برده و اینجوری یه جایگاه دفاعی واسه رقابت خود اتخاذ کنن.

برنامه ریزی

تمرکز اکید روی اقیانوس قرمز، پذیرش قانون محدود کننده جنگ یعنی قطعه زمین محدود و شکست دادن دشمن واسه کسب موفقیت و رد قدرت جدا جهان کسب و کاره. یعنی این واقعیت که: همیشه ظرفیت زیادی واسه آفرینش بازار جدید در اقیانوس آبی بی حریف هست.

رویکردهای مدیریتی و روشای هدف دار رقابتی در محیطای کار و کاسبی قرن بیستم، به صورتی در حال افزایش در حال پنهون شدنه.

از اونجایی که اقیانوسای قرمز شدیدا خون آلود شدن، مدیران باید بیشتر از قبل به فکر آفرینش اقیانوسای آبی باشن.

مشخصه های و ویژگیای کلیدی روش هدف دار اقیانوس آبی و قرمز

 روش هدف دار اقیانوس آبی:
– ایجاد فضای بازار بی حریف
– بی معنا ساختن رقابت
– خلق و تصرف منابع درخواست جدید
– شکستن رابطه جایگزینی ارزش- هزینه
– پیروی از هر دو روش هدف دار فرق و کاهش هزینه

 روش هدف دار اقیانوس قرمز:
– رقابت کردن در فضای بازار فعلی
– پیروز شدن بر رقبا
– به کار گیری درخواست موجود
– ایجاد رابطه جایگزینی ارزش- هزینه
– انتخاب یکی از دو روش هدف دار فرق یا کاهش هزینه

منبع: wikipedia.org – elmebazar.com