بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟

هممون به دیدن تبلیغات و شعارهای تکراری، وعده و وعیدهای دروغین، بنرهای چشمک زنی که در سایتای دانلودی میخوان به زور توجه شما رو به عبارت “۱۰۰% تضمینی” جلب کنن، پیامکا و ایمیلای اسپم و بسیاری مزاحمتای روزانه تبلیغاتی عادت کردیم و حتی اگه وقتی با دیدنشون اذیت می شدیم الان دیگه حتی در حد اذیت شدن هم به اونا اهمیت نمی دیم!!

و مگه مجازاتی بالاتر از “بی توجهی” واسه یه تبلیغ داریم؟!

خلاصه کلام و کل موضوع کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی همین یه پاراگرافه:

بازاریابی محتوا

کاری کنین که مخاطبتان چیزی رو که براش به نمایش می ذارین، با لذت ببینه و بشنوه و حتی اسمش رو تبلیغات (اون طور که اسمش بد در رفته) نذاره! ولی در آخر از شما خرید کنه یا نامتون رو بهتر یادش باشه.

فکر می کنین سخته؟ نمی دونین از کجا باید شروع کنین؟ مشکلی نیس!

مشکلی

قدم اول، یعنی شناخت بازاریابی محتوایی رو وردارین!

۱- تولید محتوا، فقط به نفع مخاطب!

مهم ترین نکته در بازاریابی محتوایی اینه که اولویت اول و آخر، کسی نیس جز مخاطب و چیزی نیس جز سلیقه اون.
هر اقدامی که در بازاریابی محتوایی می کنین باید در اول خودتون رو به جای مخاطب بذارین و ببینین که محتوایی که تولید کردین:

  • جذابه؟
  • خوبه؟
  • واقعا ارزش خوندن داره؟
  • اون یکم قدرت داره تا پیروزمندانه با ۵۰ هزار فکر روزانه درون یه آدم مقابله کنه؟

یه نصیحت دوستانه

وقتی که می خواین جذابیت و به درد بخور بودن محتواتون رو سبک سنگین کنین خودتون رو هیچوقت گول نزنین که بهترین مقاله و عکس و… رو دارین!
مخاطب به نظری که درباره محتواتون دارین هیچ کاری نداره و اگه براش جذاب بود می خواند و اگه نبود که دیگه هیچ!

این نکته رو هم بگم که بازاریابی محتوایی شوخی نیس و هزینه داره!
اگه می خواین هزینه ای که می کنین ثمربخش باشه باید رو راست و سخت گیرانه ببینین که تا چه حدی تونسته اید به “نیاز و سلیقه مخاطب” توجه کنین، بدون اینکه قصدتون مستقیما، افزایش فروش و یا دیگه اهداف بازاریابی باشه.

استفاده بزرگان از بازاریابی محتوایی

استفاده کردن از این روش هدف دار در شرکتای موفقی در بخش بازاریابی، از جمله P&G ، Microsoft ،Cisco Systems ، John Deere و دیگه شرکتا و کسب کارای سرتاسر دنیا، مهر تاییدیه بر عملی بودن و نتیجه بخش بودن این روش بازاریابی.

ویژگی یه محتوای عالی چیه؟

اگه شما به یه متن بازاریابی برخوردید، و فقط بخاطر اینکه مجبور به تموم کردن اون متن بودین تا انتها اونو خوندین، با یه نمونه ضعیف از بازاریابی محتوایی برخود کردین.

Content Marketing Institute (معروف ترین سایت بازاریابی محتوایی) تعبیر جالبی رو در مورد محتوای با کیفیت گفته؛ اون میگه:

در بخش بازاریابی محتوایی، محتوای خوب، محتواییه که شما با شوق و علاقه خوندن اونو ادامه میدین… اگه می خواید یه مثال از محتوای عالی رو به چشم خود ببینین، نگاهی به اون چیزی که واسه خوندن، دیدن و یا شنیدنش، هزینه پرداخت کردین، بندازین.

۲- رسانه خودتون شید!

بازاریابی محتوایی یه روند مستمره که بهترین مکمل روش هدف دار کلی بازاریابی بوده و تمرکز اصلی اون روی مالکیت رسانه به جای اجاره کردن اون هستش.

اما چیجوری می شه مالک یه رسانه شد؟

بازاریابی محتوایی اگه همون طوری که گفتیم یعنی “با ارزش”، “جذاب” و “به نفع مخاطب” اجرا شه، می تونه طی یه وقتی تبدیل به یه رسانه هرچند کوچیک ولی با مخاطبان هدف دار شه.
یادتون باشه که “ارزش آفرینی” بخش اصلی رسانه شماس.

۳- گامای عملی واسه بازاریابی محتوایی

تا این جای کار با در نظر گرفتن عنوان مقاله (بازاریابی محتوایی چیه؟)، تلاش کردیم تا تعریفی از بازاریابی محتوایی، اهمیت و نکات کلی لازم اونو مرور کنیم؛ اما این که در عمل باید چیکار کنیم خود بحثیه که از شناسایی نیازای مخاطباتون شروع می شه.

در مقالات دیگه می تونین واسه بازاریابی محتوایی در این موارد اطلاعات بیشتری به دست بیارین:

  • اصول بازاریابی محتوایی در محتوای سایت
  • اصول بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی
  • اصول بازاریابی محتوایی در ایمیل
  • اصول بازاریابی محتوایی در محتوای بقیه وسایل تبلیغاتی دیگه (بروشور، کارت ویزیت، بیلبورد تبلیغاتی، ویدیو مارکتینگ و…)

فکر می کنین وب سایتا و برنده های ایرونی تا چه حد به این موضوع یعنی بازاریابی محتوایی اهمیت دادن؟
به نظرتون بازاریابی محتوایی واسه استارت آپای امروزی تا چه حد مهمه؟
منتظر نظراتتون در پایین این صفحه هستیم!