با موضوع ابعاد آمیخته بازاریابی محصول

با موضوع ابعاد آمیخته بازاریابی محصول

افزایش هزینه های فروش شخصی، هزینه های حمل ونقل، بیمه، نگهداری موجودی ها و بقیه هزینه ها ، همه نشون دهنده نیاز به آزمایش دقیق از کانال های بازاریابی هستن. کانال های بازاریابی سنتی باید دچار تغییراتی شن و خود رو با شرایط الان تطبیق بدن. افزایش اندازه بهره، تورم، مالیات و چیزای دیگه ای به جز اینا باعث شده است که مدیران عالی خواهان افزایش کارایی و بهره وری از راه عملیات جور واجور از جمله پخش شن. مدیران متوجه این نکته شده ان که در شرایط رقابتی جدید، به خاص در مواردی که بعضی از عناصر آمیخته بازاریابی رقبا مثل محصول، قیمت و فعالیت های پیشبرد فروش مشابه همه، کانال های پخش می تونن مزیت های رقابتی مختلفی بسازن، بنابر این توجه به عنصر کانال پخش در میان عناصر بازاریابی بیشتر شده.(ادوایر وهمکاران،۲۰۰۹).

شکل۲-۳٫ آمیخته کانالای پخش(جزائری نوش آبادی، ۱۳۸۹)

مدیریت کانال پخش

کانال پخش مسیریه که طی اون، محصول و حقوق مالکیت اون از تولید به مصرف جریان می یابد. کانال های پخش معمولا زنجیره هایی از موسسه های جور واجور ان که به غیر از عرضه کننده اصلی و استفاده کننده پایانی، واسطه نام دارن. هر واسطه بعضی از فعالیت ها رو رو دوش می گیرد که خود محصول یا حقوق مالکیت اون رو مستقیما به مصرف کننده پایانی نزدیک تر می کنه، مانند کلی فروشان که اجناس رو از تولید کنندگان می خرند و به خرده فروشان می فروشند. کلا فعالیت های انجام شده تو یه کانال پخش به سه دسته ی زیر قابل طبقه بندی می باشن:

  1. فعالیت های مربوط به تغییر مالکیت یعنی گفتگو خرید و فروش و کانال تجاری؛
  2. فعالیت های مربوط به عرضه ی فیزیکی محصول مثل حمل و نقل، انبارداری و شبکه پخش فیزیکی؛
  3. فعالیت هایی که باعث آسون کردن موارد فوق می شن مانند جمع آوری و پخش اطلاعات، خطر پذیری، مدیریت منابع سرمایه و فعالیت های پیشبرد فروش.

پخش فیزکی اجناس، وظیفه اصلی کانال های توزیعه. پخش فیزیکی شامل حمل و نقل، مدیریت موجودی( انبارداری) و سرویس دهی به مشتریه. واسطه ها هم می تونن وظایف دیگری رو مسئولیتشو قبول کنن که در کارایی بیشتر کانال و پیشرفت بازار اثر داشته باشه. این وظایف شامل تحقیقات بازار، تبلیغات و برنامه ریزی محصول می باشه. در خیلی از سیستم های پخش، اعضاء در روند تفکیک سازی مشارکت می کنن. این روند شامل وظایفی چون تجمع سازی، تفکیک سازی و تناسب سازیه. تجمع سازی پروسه اجماع و جمع بیاری محموله های فردیه، با این روند می توان حمل ونقل کالا رو به راه مطلوب تر و با صرفه جویی بیشتر انجام داد. تفکیک سازی یعنی روند جداسازی کالا از نظر کیفیت، رنگ و اندازه. تناسب سازی معمولا درسطح خرده فروشی صورت می گیرد. این روند در واقع نوعای جورواجور کالا رو جهت جواب به ترجیحات جور واجور مشتریان تامین کنه.(لاولاک،۱۳۸۵).

 

 

 

 

 

 

ترفیع

وقتی از ترفیع  صحبت می کنیم یعنی فعالیتهایی که شرکت انجام میده تا بتونه در مورد ارزش و مطلوبیت محصول اطلاعات خوبی به خریداران بده ، طوری که اونا از بین اجناس موجود در صنعت ، محصول ارائه شده بنگاه ما رو بخرن ، زیر مجموعه های اون عبارتند از تبلیغات ، روابط عمومی ، پیشبرد فروش ، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم.( جعفر پور و فیاضی،۱۳۸۹).

شاید در بین آمیخته های بازاریابی چهارمین یعنی ترفیع، در نگاه اول درک مفهومش مشکل تر باشه. ترفیع اون دسته از کارائیه که به خاطر ایجاد رابطه با مشتری صورت میگیره. این رابطه به خاطر ایجاد احساس و درک مثبت در مشتریان هدف صورت میگیره. باید دقت داشت که تحلیل نقطه سر به سری در اقدامات ترفیعی شرکت هم اینکه بررسی اندازه ارزش مشتریایی که پس از برنامه های ترفیع به وجود میان، اهمیت خاصی داره. بعضی از اقدامات ترفیع بدین شرحه : تبلیغات، فروش شخصی و نیروهای فروش.(کیم وهیون،۲۰۱۰).

مطمئنا اثرات مثبت محصول و خدمات بهتر بانکا ، در جذب مشتری و منابع از تبلیغات تلویزیونی و دادن جوایز موثرتره.به دلیل ناملموس بودن خدمات بانکی، به کار گیری تبلیغات تا حدودی مشکله چون بعضی از خدمات بانکی رو بدون عرضه اونا نمیشه نشون داد. آمیخته فعالیتای ترفیعی یعنی تبلیغات، فروش حضوری، پیشبرد فروش و روابط عمومی که واسه رسیدن به اعداف برنامه فروش استفاده میشن. براین پایه اجزای آمیخته ترفیع یعنی :

    • آگاهی؛ ارائه غیر شخصی اجناس ، خدمات و ایده های بانکی به وسیله مسئول شناخته شده.
    • ایده

    • پیشبرد فروش؛ محرکای کوتاه مدت واسه تشویق یا خرید محصول و خدمات مانند جوایزو…
    • روابط عمومی ؛ ایجاد درخواست با ارائه اخبار مهم در رسانه ها بدون پرداخت هزینه.

 

  • فروش شخصی؛ ارائه اطلاعات به طور حضوری به بقیه واسه فروش محصول یا خدمات.( ونوس و همکاران،۱۳۸۶).

[۱] . Promotion

Share