جان سخت شماره ۸؛ تست و بررسی تویوتا هایلوکس جدید

تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸ میلادی به جمع خونواده این شرکت ملحق شد و تا به امروز تبدیل به یه عضو جدا نشدنی از خونواده بزرگ تویوتا شده.

خودرویی با سابقه و بسیار محبوب که نه فقط در بازارهای جهانی، بلکه در بازار داخل کشور هم تونسته خود رو ثابت کنه و محبوبیتی بسیار بالا در میان مخاطبانش بدست آورد.

البته این محبوبیت بی پایه و فقط به خاطر تویوتا بودنش بدست نیامده، بلکه در پشت اون کوله باری از تجربه، توانایی و توانایی های میدونی نهفتهه و هایلوکس در طول این چند سال خود رو در عمل به همه ثابت کرده.

مثلا نسل پنجم اون به وسیله مجله موتور ترن موفق به کسب مقام اول بهترین وانت بار سال شد و تا به امروز ۸ نسل از اونو روی چرخه تولید خود قرار داده.

به تویوتا هایلوکس نمی توان فقط به چشم یه وانت ساده نگاه کرد. تویوتا واسه عبور از مناطق صعب العبور و خارج جاده ای تصمیمات زیادی فکر کرده س که یکی از اون ها مجهز شدن این خودرو به کارکرد چهار چرخ متحرکه که از سال ۱۹۷۸ یعنی نسل سوم اون روی این خودرو قرار گرفته.

ما هم در این مقاله به سراغ یکی از همین جون سخت های بیراه س نورد اومده تا اونو مورد بررسی بذاریم.

هایلوکس جدید با چهره ای اخمو و عصبانی

با نگاه به نمای کلی هایلوکس ۲۰۱۶ که از زبون طراحی جدید تویوتا که با نام Sharp از اون یاد می شه، استفاده کرده و روی شاسی جدید تویوتا تاکوما طراحی شده، می توان این خودرو رو یه پیکاپ قشنگتر و جذاب دونست که نسبت به نسل قبلی، از نمایی خشن تر، با ابهت تر و پر جذبه برخورداره و از طراحی کم هیجان و محافظه کارانه نسل قبل فاصله گرفته.

در مورد ابعاد، نسل هشتم دارای پهنای بیشتر ولی ارتفاع کمتری نسبت به نسل هفتمه. بزرگ ترین تغییر رو باید در نمای جلو دونست، جایی که چراغ های بزرگ و کشیده به طور کامل جلب توجه می کنن.

در نمونه های اروپایی چراغ های روشنایی در روز هم از نوع LED هست که نمای جلوی هایلوکس رو قشنگ تر می کنن. اما بدیش اینه در مدل های عرضه شده در بازار ایران این گزینه موجود نیس. به کار گیری قطعات کرومی به خصوص در جلوپنجره باعث شده، هایلوکس کمی بالاتر از هم رده هاش در کلاس خود جای گیرد.

سه عدد نوار کرومی جلوپنجره هم با بقیه مدل های روز تویوتا همخوانی داره. در نمای جانبی اصلی ترین تغییر افزایش برآمدگی گلگیرهاه که در مدل قبلی فقط از فلاپ های کوچیکی معروف به بچه گلگیر استفاده شده بود، ولی در مدل جدید گلگیرها به طور کامل پف کرده و ابعاد بزرگتری یافته ان.

تغییر دیگه در نمای جانبی که خیلی محسوس نیس، شیشه جانبی درهای عقبه که در نسل قبل به صورت یه تیکه بود اما در نسل جدید دوتکهه.

با این حال مدل جدید هنوزم نیمرخ قابل شناسایی داره. در قسمت عقب هم با در نظر گرفتن این که با یه وانت طرف هستیم، نباید انتظار طرح خیلی خاصی رو داشت و تغییرات جزئی در چراغ ها مشاهده می شه.

هر چند طرح سپر عقب به طور کامل جدیده. هایلوکس جدید ابعادی برابر با طول ۵۳۳۵ میلیمتر ، عرض ۱۸۵۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۸۱۵ میلیمتر داره؛ هم اینکه فاصله اساسی اون ۳۰۹۰ میلیمتره.

می تونیم بگیم که ارتفاع از سطح زمین این خودرو برابر با ۲۸۶ میلیمتره که ارتفاعی به طور کامل مناسب واسه عبور از مسیرهای صعب العبور و خارج جاده ایه.

به دلیل به روزرسانی های انجام شده در نسل هشتم به وسیله سیستم تعلیق شمشی، ظرفیت یدک کشی تویوتا هایلوکس به ۳۵۰۰ کیلوگرم و هم اینکه ظرفیت حمل بار این خودرو به ۱۲۴۰ کیلوگرم رسیده. هم اینکه قابل ذکره که ظرفیت باک بنزین این خودرو هم به ۸۰ لیتر افزایش پیداکرده.

تغییر اساسی در کابین، جون تازه ای به هایلوکس داد

از ایراداتی که همیشه کارشناسان به هایلوکس می گرفتن، طراحی ساده ،سنتی و نه خیلی زیبای کابین این خودرو بود.اما این بار تویوتا این موضوع رو درک کرده و واسه طراحی داخلی هایلوکس سنگ تموم گذاشته.

با ورود به داخل کابین هایلوکس ۲۰۱۶ با طراحی به طور کامل مدرن و جدید رو به رو میشین. داشبورد منحنی شکل به همراه نمایشگر بزرگ لمسی اولین المان هایی هستن که به چشم می آیند.

این نمایشگر به دوربین دید عقب وصل بوده و طراحی اونم بیشتر مثل یه تبلته. سیستم تهویه هایلوکس در پایین این نمایشگر قرار داره که از نوع خودکار بوده. در سمت چپ اونم سلکتور ترنسفر کیس دیده میشه.

فرمون جدید با طراحی قشنگتر به صورت سه شاخه س که از هم ضخامت خوبی هم برخورداره. روی فرمون کلیدهایی واسه کنترل سیستم صوتی و گوشی موبایل هست. تنها نکته منفی، نبود به کار گیری چرم در فرمانه و شاید بهتر بود با این قیمت بالا از فرمون پلاستیکی استفاده نمی شد.

نشون دهنده ها هم از اون حالت ساده قبلی خارج شده و طراحی اونا به روز شده. یه نمایشگر TFT رنگی هم در بین نشون دهنده ها هست که اطلاعات مربوط به خودرو رو به راننده نشون می دهد.

مورد دیگه در داخل کابین روکش پارچه ای صندلی ها هستش که در کنار ظاهر قشنگتر کیفیت بسیار خوبی داره اما بازم به این نکته می رسیم که با پرداخت مبلغ زیادی واسه خرید هایلوکس، روکش پارچه ای صندلی ها نمی تونن انتظارات خریدار رو برآورده کنن.

فضای کابین هم مناسب بوده و واسه رفاه سرنشینان عقب یه زیر دستی با دو جا لیوانی تعبیه شده. تویوتا هایلوکس های جدید وارداتی از سطح لوازم تقریبا پایینی بهره مند هستن و نباید نسبت به کاربری این خودرو خیلی هم انتظار خاصی از اون ها داشت.

ولی با این حال از امکانات و لوازم استفاده شده در این خودرو می توان به کیسه ایمنی هوای راننده و سرنشین جلو، آینه های بغل برقی، شیشه های برقی با محافظ، کولباکس، رینگای آلومینیومی، کولر دیجیتال، دریچه کولر عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل لغزش تریلر، چراغ ه ای مه شکن جلو، فرمون هیدرولیک و تلسکوپی، صفحه نمایش لمسی به همراه سیستم صوتی مجهز به ۶ عدد بلندگو و ورودی های AUX و USB، کنترل سیستم صوتی روی فرمون و دوربین دید عقب به همراه سنسورای پارک عقب اشاره کرد.

پشت فرمون هایلوکس جدید

تویوتا هایلوکس جدید دارای مدل های متفاوتیه که شامل چهره و امکانات مختلفیه، ولی ایرتویا نماینده تویوتا در ایران فقط مدلی که با کد SR5 شناخته می شه و پشت خودرو درج شده رو  وارد کشور کرده که خود دارای لوازم انتخابی متفاوتیه.

قلب تپنده تویوتا هایلوکس جدید از یه پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم دقیق ۲۶۹۴ سی سی تشکیل شده که از سیستم های VVTI و DOHC استفاده می کنه و می تونه ۱۶۴ اسب بخار قدرت رو در ۵۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴۵ نیوتون متر رو در ۴۰۰۰ دور در دقیقه تولید کنه.

تموم این ۱۶۴ اسب بخار تولیدی خودرو به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته خودکار در صورت نیاز به چرخ های عقب و یا هر ۴ چرخ منتقل می شه که به صورت دستی از داخل کابین قابل انتخابه.

به دلیل واردات مدل های تقریبا با لوازم پایین هایلوکس به کشور این خودرو دارای کیلس و یا استارتر نبوده و با فشردن دکمه ریموت درب ها رو باز می کنیم و به دلیل ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین با کمک گرفتن از دستگیره ای که روی ستون جلویی تعبیه شده و هم اینکه رکاب های زیر درها وارد کابین می شیم.

با قرار دادن کلید تنظیم حالت رانندگی روی H2 که تک دیفرانسیله و مخصوص حرکت در مسیرای همیشه با فشردن پدال ترمز سوئیچ رو چرخونده و استارت می زنیم و شروع به حرکت می کنیم. به دلیل عایق بندی خوب خودرو هنگام حرکت با دور موتورای پایین داخل کابین به طور کامل بی صدا و آرومه، ولی با افزایش دور موتور کمی صدای خشن و پر قدرت موتور به داخل کابین نفوذ می کنه که خیلی هم آزارد هنده نیس.

رانندگی در جاده های صاف به دلیل به کار گیری سیستم تعلیق دو جناغه یا طبق دوبل در محور جلو به نسبت آروم و بدون مشکل صورت میگیره ولی به دلیل به کار گیری سیستم فنر بندی تخت در عقب واسه سرنشینان عقب سواری کمی خشک تر بوده که به دلیل وجود وانت باری اون چیزی طبیعی حساب می شه.

فرمون تویوتا هایلوکس برخلاف اندام بزرگ اون بسیار نرم و راحت عمل می کنه ولی این نرمی در حدیه که حتی بعضی مواقع کمی کارکرد سبک اون حس می شه.

با این حال نباید از خودرویی با این وجود و ابعاد انتظار فرمون پذیری و پایداری عالی رو داشت. حالت دیگه رانندگی که روی دکمه چرخان تنظیم حالت رانندگی قرار داره H4 نامیده شده که حالت ۲ دیفرانسیل حساب می شه و مخصوص عبور از مسیرهای ناهمواره.

حالت آخر L4ه که باید دکمه چرخان رو به داخل فشار داده و هم زمان چرخونه این حالت، حالت سنگین حساب می شه و در وقتی که بیشترین حد بارگیری انجام شده و به دلیل ناهمواری جاده نیاز به بیشترین حد قدرت خودرو هست از این حالت استفاده می شه که آخر سرعت این حالت باید ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر باشه.

یکی از مزیت های این وانت بار ژاپنی به کار گیری شاسی هیدرولیک و پویای اون هستش که کارکرد فوق العاده ای از خود در مسیرای ناهموار و خارج جاده ای نشون می دهد ولی شاید نکته ای که نسبت به قیمت بالای این خودرو چنداد قابل قبول نباشه، ترمزای کاسه ای عقب اون هستش که شاید انتظار بیشتری از اون می رفت.

ولی بازم با این حال از کارکرد خوب ترمزا نمی توان چشم پوشی کرد. در آخر اگه بخوایم هایلوکس جدید رو در چند جمله کوتاه مورد آزمایش بذاریم، باید بگیم این خودرو از پس هر شرایطی بر اومده و توانایی های خارج از جاده ای بالاتر از تصویری در اختیار شما قرار می دهد.

یکی دیگه از نقاط ضعف هایلوکس در نسخه خودکار به ضریب ناجور دنده ششم مربوط می شه که زیادتر از اندازه سبک در نظر گرفته شده و باعث سرگردمی گیربکس موقع رانندگی در سرعت اتوبانی (حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت) می شه.

در واقع در اینجور شرایطی گیربکس همیشه بین انتخاب دنده پنجم و ششم مردده و در صورت به کار گیری دنده پنجم که به دلیل نیروی کم پیشرانه اجباری به نظر می رسه، با افزایش دور موتور و مصرف سوخت تا بیشتر از پونزده لیتر در یکصد کیلومتر مواجه میشین.

کلا هایلوکس به خصوص در نسخه خودکار خودرو خیلی کم مصرفی نیس و مالکین از لمس دردناک رقمایی بین ۱۱ تا ۱۸ لیتر در یکصد کیلومتر خبر میدن که از ضرایب ناجور دنده، قدرت کم پیشرانه (نیاز به فشردن بیشتر پدال گاز) و آیرودینامیک و ارتفاع زیاد خودرو ناشی می شه.

قیمت و شرایط بازار

هایلوکس ۲۰۱۶ بسته به نوع آپشن و امکانات قیمتی حدود ۱۸۰ تا ۲۴۰ میلیون تومن در بازار داره که باتوجه به این ارقام، خرید اون شاید منطقی به نظر نرسه، اختلاف قیمت نسخه های دنده ای و خودکار در حدود ۳۰ میلیون تومن برآورد می شه و این در حالیه که کارکرد فنی و قابلیتای مدل دنده ای هایلوکس نسبت به مدل خودکار برتری داره.

به هرحال تویوتا هایلوکس توانایی های زیادی داره که می تونه عاشقان آفرود و بیراه س نوردی رو از هر دید راضی کنه.

در واقع هایلوکس طی دوران عرضه خود در ایران ظرف دهه ۸۰ میلادی تا الان کم کم از یه وانت ارزون قیمت ژاپنی جون سخت واسه قشر متوسط و ضعیف جامعه تبدیل به یه خودرو تفریحی و لذت بخش واسه نمایش توانمندیای آفرود قشر پولدار تبدیل شده و به دلیل قیمت فوق العاده زیاد، قسمت بزرگی از کارایی خود به عنوان وانت بار رو از دست داده.

در آخر از سید علی موسوی مالک محترم، واسه دادن خودرو به خاطر جفت و جور گزارش کمال تشکر رو داریم.