دانلود رایگان پایان نامه مدیریت درباره جاذبه های گردشگری

0 Comments

به دلایل نوستالژیک از پایگاه های مذهبی دیدن میکنند و برخی نیز به دنبال تجربه های اصیل از طریق تماشای رهبران مذهبی و زائران در حال انجام مناسک و یا تجربهی فضای محیط، از آن دیدن میکنند.(السن و تیموتی،2006،ص5).
نظرات متفاوتی در رابطه با شباهتها و تفاوتهای زائر و گردشگر بیان شدهاست. اما با توجه به آنچه از زائر تعریف شده، طبق رابطهای یک طرفه، زائران گردشگرانی هستند که با انگیزههای مذهبی تصمیم به سفر گرفته اند(فلیچر،2000).
مک کانل، معتقد است میل و علاقه زائران برای حضور در فضایی که با معانی مذهبی آمیخته است، مانند علاقهی گردشگران برای حضور در فضاهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی است.(بالحسن و دیگران، 2008،ص686). بنابراین زائر را میتوان توریستی دانست که به دلیل فعالیتهای زیارتی منفک میشود و بواسطهی این امتیاز، زائر را میتوان توریستی دانست که سفر او دلائل مذهبی یا معنوی دارد. آمار سال90، اذعان دارد که با توجه به میزان خوانوار درون کشور، در فصل بهار مسافرت با توجه به اینکه شهرستان مشهد شهری مذهبی با قدمتی تاریخی است، حضور گردشگران مذهبی میتواند برزگترین فرصت برای خلق ایدههای جدید در صنعت گردشگری باشد. شهر مشهد به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، مذهبی و فرهنگی دارای موقعیتی خاص در کشور است. سالانه بالغ بر 30 میلیون زائر در کلان شهر مشهد حضور دارند(مافی و سقایی، 1388).
2-8. گردشگری درمشهد
گردشگری کنونی مشهد محصول پیامدهای فضایی ارتباط متقابل جهانبینی(باورهای مذهبی/فرهنگی) با محیط(منابع و توانهای طبیعی،سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و…) از یک طرف با اجزا و عناصر عرضه(جاذبهها، حمل و نقل، واحدهای اقامتی/پذیرایی، خدمات و ….) و تقاضا(زائرین و گردشگران محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی) از طرف دیگر است که در طول تاریخ خود با فراز و نشیبهای اورگانیک گونه و گاهی سازمانیافته شکل گرفته است؛ بهطوری که ساختار گردشگری آن خاص و کارکردهای آن متنوع، عامالمنفعه و مشارکت داوطلبانه، خیرخواهانه مردمی و دسته های مختلف مذهبی را بهخود جلب کرده است.(قاسمی،1390)
مشهد در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390با حدود 2،800،000 نفر جمعیت و با وسعتی حدود 295 کیلومتر مربع در سال 1388، جایگاه دومین کلانشهر کشور را بخود اختصاص داده است(شهرداری مشهد، معاونت معماری و شهرسازی،1390). این شهر در طول سال به ویژه در ایام خاص مدهبی، باستانی و اوقات فراغت، انبوهی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را جذب می نماید.

2-8-1. اجزاء مؤثر بر گردشگری در مشهد
باورهای مذهبی و دینی:
هرچند به گفته پژوهشگران گردشگری جاذبه های گردشگری قلب گردشگری و مهمترین عامل جذب گردشگران است، اما باید اقرار کرد در مشهد به یمن مرقد مطهر امام هشتم(ع)، زیربنایی ترین عامل تشکیل دهندهی جریان عناصر گردشگری در شهر مشهد ، باورهای مذهبی است(مولوی،1356 : ص89-94 / سجادی، 1376: ص34).
توان های محیطی:
تنوع ناهمواری ها و مناطق ییلاقی گردشگری در پیرامون شهر(طرقبه، شاندیزو…)، آب و هوای مناسب، منابع آب جاری( سرشاخه های کشف رود) موجب غنای منابع گردشگری و تنوع کارکردهای گردشگری مشهد و منطقه شده است(ساز آب شرق 1375:ص 9-12).
محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی:
شهر مشهد در حال حاضر به عنوان بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان و دومین کلان شهر ایران تلقی می شود و رشد زائر همانند جمعیت و مساحت آن طی 20 سال گذشته چندین برابر شده است.(شهرداری مشهد، سازمان آمار ایران،1390)
جاذبه های گردشگری
جدول2-1: جاذبه های گردشگری مشهد
انواع جادبهها
شرح
تاریخی/ فرهنگی
بارگاه مطهرامام رضا(ع)، مقبره خواجه ربیع، گنبد خشتی، گنبد سبز، مصلای مشهد، آرامگاه و موزه نادری،آرامگاه فردوسی، هارونیه، امامزاده یحیی، خواجه مراد، خواجه اباصلت، امامزادگان یاسر و ناصر، مقبره پیر پالان دوز، خانه ملک و…
طبیعی
چشمه گراب، کوهسنگی، پارک ملت، پارک جنگلی طرق، پارک جنگلی وکیل آباد، منطقه ی نمونه ی گردشگری بین المللی طرقبه و شاندیز،محور ابرده ،زشک، جاغرق، محور نقندر کنگ، سد چالیدره، سد طرق، چشمه جنگ و…
انسان ساخت
بازار رضا، نمایشگاه بین المللی سپاد و سرزمین موجهای آبی و مراکز تجاری
زیر ساختها و حمل و نقل.
زیر ساختهای گردشگری شامل آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب و حمل و نقل میشوند؛ اما اهمیت حمل و نقل در گردشگری به اندازهای است که به عنوان یک عنصر جداگانه قلمداد میشود(سازمان جهانی جهانگردی،1379:ص 14-15). با این حال مشهد از سایر زیرساختهای مزبور برخوردار است. همچنین از نظر حمل و نقل ، دارای امکانات هوایی(فرودگاه بینالمللی دارای مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم با سایر فرودگاههای داخلی و خارجی)، ریلی(متصل به شبکهی ریلی کشوری) و جادههای برون شهری(دارای پایانه مسافربری، بزرگراه و … که بیشترین آمار مسافران ورودی به شهر مشهد از طریق جادهها بوده است) و درون شهری(بیش از 2000دستگاه اتوبوس،7500تاکسی و 12000تاکسی تلفنی)است.(سازمان اتوبوسرانی/تاکسیرانی مشهد1390)
واحدهای اقامتی/پذیرایی:
تأسیسات و امکانات اقامتی و پذیرایی میتواند نقش مؤثری را در پویایی گردشگری شهر و مناطق برعهده داشته باشد(لاو،202،ص157). براساس مطالعات به عمل آمده واحدهای اقامتی مشهد شامل 100 هتل، 228 هتل آپارتمان، 475 مهمانپذیر، 81 زائرسرا، 25 پانسیون، 204 حسینیه، 1104 خانه‌های اجاره‌ای، 2 کمپ و 328 واحد پذیرایی است. به این میزان باید 6000 خانه زائر را که از سوی مردم معمولی در اختیار زائران قرار می‌گیرد هم اضافه کرد. به این ترتیب کل ظرفیت واحدهای اقامتی شامل حسینیه‌ها و مدارس در مشهد 280 هزار نفر شب است که از این میزان 120 هزار عدد مربوط به تخت‌های واحدهای اقامتی دائم یعنی هتل‌ها و مسافرخانه‌هاست. توجه کنید که 120 هزار تخت یعنی 50 درصد کل ظرفیت واحدهای اقامتی در کشور. ظاهرا یک میلیون متر مربع واحد اقامتی هم در حال ساخت است. آمارها نشان می‌دهد 10 تا 20 درصد مردم در هتل‌ها و همین میزان در سایر واحدهای اقامتی سکنی می‌گزینند و بقیه به خانه‌های شخصی و منازل اقوام خود می‌روند. اکثر این افراد کسانی هستند که با اتومبیل شخصی به مشهد می‌روند(مرکز آمار ایران). این درحالی است که ضمن چندپارچگی مدیریتی واحدهای اقامتی و پذیرایی بالا، ارتباط متقابل و سازمان دهی شده بین آنها با سایر عناصر گردشگری وجود ندارد.
دفاتر خدمات مسافرتی:
براساس آمار اطلاعات اخذ شده تا سال 1389، حدود دویست و چهل دفتر خدمات مسافرتی فعالیت داشته که ضمن چندپارچگی مدیریتی بین آنها(هریک ازآنها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، سازمان هواپیمایی کشوری؛ حج و زیارت و یا شرکت رجا می باشند) ارتباط متقابل سازمند نیز با سایر عناصر گردشگری ندارند(اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی/انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی مشهد،1388)
سازمان ها و اتحادیه ها

 
 
از جمله آنها می توان آستان قدس رضوی، میراث فرهنگی، شهرداری، اوقاف و امور خیریه، اتحادیه هتلداران، هتل آپارتمانداران و مهمانپذیران، رستورانداران، سازمان پایانه ها و حمل و نقل استان، راه آهن و شرکت رجاء، اداره ی کل فرودگاه های استان، سازمان هواپیمایی کشور و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی را نام برد که ارتباط یکپارچه ای میان آنها برقرار نیست.( مطالعات میدانی قاسمی، 1389)
2-9. نقش کارآفرینی در گردشگری
نقش کارآفرینی در گردشگری به مدت زیادی نادیده گرفته شده بود. اما می توان گفت کارآفرینی در گردشگری به معنای به کارگیری خلاقیت و نوآوری در فعالیتهای مربوط به گردشگری میباشد. از جمله کاربردهای کارآفرینی در صنعت گردشگری عبارتند از:
پرشدن خلاءها و شکافهای بازار، یعنی باتوجه به دگرگونی شرایط بازارکار و فراهم شدن فرصتهای تازه، تصمیمهای تازهای گرفته میشود.
دگرگونی ارزشها و تحول ماهیت آنها و بوجود آوردن ارزشهای تازه در گردشگری
افزایش سود و سرمایه، سرمایهگذاران و تأمین رفاه بخش گردشگری و در نهایت رفاه اجتماعی
بارورشدن خلاقیتها، ترغیب به نوآوری و توسعهی آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعهی فرآیندها، ثروت در بخش گردشگری و در نهایت رفاه اجتماعی
گذار از رکوداقتصادی، جبران عقب ماندگیهای اقتصادی و آسان شدن روند رشد و توسعهی کشور
جلوگیری از پسروی اقتصاد به هنگام بحران و نا توانی بخشهای اقتصادی در ایجاد اشتغال
توسعهی فرهنگی و رفع ناهنجاریهای اجتماعی بموجب ارتباط با گردشگران مختلف
توسعهی گردشگری داخلی و خارجی و جذب ارز برای کشور

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بالارفتن شهرت و جایگاه کارآفرین و ایجاد ارزش فردی و اجتماعی
دامنهی تأثیرات کارآفرینی بر بخش گردشگری بسیار وسیع است. برخی از این تأثیرات عبارتند از:
اشتغالزایی
رشد فرهنگی
ترغیب و تشویق سرمایهگذاری
سازماندهی و استفاده اثربخش از منایع
رشد اقتصادی
بهبود کیفیت زندگی
2-10. نقش گردشگری در کارآفرینی
یکی از شاخه های مؤثر در اشتغالزایی و کارآفرینی، صنعت گردشگری است. زیرا گردشگران دارای فرهنگهای مختلف، نیاز، سلایق و خصوصیاتی هستند که مقصد گردشگری باید برای ارائهی خدمات گردشگری و معرفی فرهنگ خود، به گونهای خود را با فرهنگ مهمان مطابقت دهد که جذابیت و اصالت فرهنگ خود را بهصورت واقعی، کامل و هنرمندانه به گردشگر علاقهمند منتقل کند. با توجه به اینکه گردشگری یک صنعت خدماتی است، میتواند نقش بهسزایی در اشتغالزایی ایفا کند. در مجموع پنج نوع اشتغال نیروی انسانی در صنعت گردشگری قابل تفکیک است: (پاپلی، یزدی،1386)
اشتغال مربوط به زیرساختها، فرودگاه، جاده، امنیت و بهداشت
اشتغال اولیه که عمدتاً شامل فعالیتهای است که برای فراهم آوردن زمینه قبل از انجام سفر یا در حین مسافرت صورت میپذیرد. فعالیت مؤسسات گردشگری و اطلاعرسانی حمل و نقل بین مبدأ و مقصد از این نوع است.
اشتغال در زمینهی تأمین نیازها که سهم عمدهای از اشتغال در فعالیتهای گردشگری را شامل میشود و فعالیتهایی را در برمیگیرد که بهطور مستقیم نیازهای روزمرهی گردشگر را تا زمانی که در مقصد است برطرف میسازد. این نوع اشتغال دامنهی وسیعی از فعالیتها را در زمینه حمل و نقل، هتلداری، رستورانها، ارائه خدمات تفریحی و ورزشی در بر میگیرد.
اشتغال نرمافزاری که ممکن است گردشگر به طور مستقیم با آن سروکار نداشته باشد. مانند خدمات بیمه، بانکداری و …
اشتغال غیرمستقیم که معمولاً با فعالیتهای تولیدی جنبی مرتبط است و همزمان با سرمایهگذاری در صنعت گردشگری فراهم میآید.
بنابراین میتوان دریافت گردشگری و کارآفرینی باهم رایطهای دوسویه دارند.
2-11. تحقیقات پیشین
2-11-1 تحقیقات داخلی
دادورخانی و همکاران(1390) تحلیل “نقش گردشگری در توسعه ی ویژگی های کارآفرینانه و گرایش به کارآفرینی در بین جوانان روستای در روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو” را مورد بررسی قرار داده اند که طبق نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد کشور ایران بستر بسیار مناسبی جهت برنامه ریزی انواع گردشگری می باشد و اما با توجه به اینکه ایران در زمان حال یکی از چند کشور محدودی است که امر کوچ و کوچندگی چون زمان های دور در آن جریان دارد و هنوز عشایر ایرانی سنت های خویش را چون روزگاران پیشین برپا می دارند می تواند محمل بسیار مناسبی برای برنامه ریزی توریست عشایری باشد. در این راستا پیشنهاد می شود تا برنامه ریزی دقیق توریسم عشایری به عنوان گامی بلند در راستای کارآفرینی در مناطق عشایری انجام شود.
یافتههای پژوهش اربابیان و همکاران(1393) با عنوان “اثر گردشگری در توسعهی کارآفرینی” حاکی از اثرگذاری پدیدهی گردشگری بینالملل از یک سو و گسترش روابط تجاری از سوی دیگر برسطح کارآفرینی کشور است.، همچنین بیان میدارد متغیرهای آموزش، آزادی اقتصادی، سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نرخ بیکاری بهطور معناداری کارآفرینی را در کشورها متحول کرده است.
کرکه آبادی و حسینی (1391) در پژوهشی تحت عنوان “برنامه ریزی کارآفرینی گردشگری روستائی شهرستان مهدی شهر در راستای توسعه پایدار” گردشگری را یکی از صنایعی معرفی میکنند که به سرعت در حال رشد است. آندو معتقدند با رشد و رونق گردشگری تقاضاهای جدید پیش می آید و میزان تقاضا نسبت به کالاها، خدمات و امکانات موجود افزایش مییابد. این امر، محیط ایجاد کسب و کارهای جدید را فراهم کرده و موجب افزایش روحیه ی کارآفرینی در بین روستاییان می شود و همچنین منجر به افزایش سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه های جدید اقتصادی در مناطق روستایی می شود. بنابراین، رونق گردشگری محیط روستا را از نظر اقتصادی، به محیطی پویا تبدیل می کند و در واقع، محیط روستا به محیطی انگیزشی و محرک برای کارآفرینی تبدیل می شود. از سوی دیگر از دیدگاه آن دو رونق گردگشری موجب جلب توجه مسوولان محلی و ارگان های مختلف روستا شده و این امر باعث ایجاد گسترش زیرساخت های اولیه می شود.
ایمنی قشلاق(1388) نیز به” نقش کارآفرینی در توسعه پایدار گردشگری” می پرازد و بیان میدارد که با توجه به آنکه یکی از ویژگیهای کارآفرینان فرصتطلبی می باشد و این از وظایف دولتهاست که با ایجاد و توسعه زیرساختها این فرصت را برای اجرای ایده های کارآفرینی بوجود بیاورند و با بسته های حمایتی نظیر معافیت مالیاتی، بیمه ای ، اعطای تسهیلات کم بهره و در مواقعی بلاعوض و همچنین تسهیل در امر ارائه مجوزهای مربوطه آنان را در شکوفا شدن ایدههایشان کمک نماید. با توجه به کاهش کشاورزی ، مهاجرت مردم و تنوع فعالیتهای گردشگری به دلیل رشد روزافزون گردشگری و افزایش تقاضاهای جدید، انواع گردشگری پایدار نیاز به توسعه کارآفرینی در گردشگری روستایی احساس می شود.
نتایج حاصل از پژوهش ضرغام بروجنی و توحیدلو(1390) تحت عنوان” الگوی مدیریت اثربخش گردشگری- مورد مطالعه: مقصد مذهبی مشهد” ،حاکی از آن است که در بخش گردشگری مشهد در سطح کلان نیاز به همکاری نیروهای مجرب با تحصیلات بالاتر دارد.
در پژوهش عزیزی و همکاران(1391) که به “بررسی الگوی عوامل فردی و اجتماعی م
ژثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه” پرداخته شده است، فرضیه های رابطه بین خلاقیت کارآفرینی، خودکارآمدی کارآفرینی،پیوندهای ضعیف اجتماعی بر هوشیاری کارآفرینانه و رابطه هوشیاری کارآفرینانه و تشخیص فرصتهای کارآفرینانه تایید شده است.
شفیعیان و همکاران به” شناسایی و اولویت بندی فرصتهای خرد گردشگری مذهبی داخلی شهر مشهد(1391)” پرداخته اند. در آن پژوهش عوامل گردشگری مذهبی از طریق مصاحبه با فعالان صنعت گردشگری مشخص شد و مؤلفه های آن به چهار عامل سفر، مقصد، مذهبی و نوآورانه دسته بندی شدند. در عامل سفر 9 مؤلفه در عامل مقصد 11 مؤلفه فرصت، در عامل مذهبی 13 مؤلفه فرصت و در عامل نوآورانه 16 مؤلفه فرصت تعیین گردید. این

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *