دانلود پایان نامه زبان و ادبیات فارسی بررسی اخلاق از منظر نسبی یا مطلق‌بودن در نهج‌البلاغه

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :مطالعه تطبیقی اخلاق از منظر نسبی یا مطلق‌بودن در مثنوی و نهج‌البلاغه

تکه ای از متن پایان نامه :

و به این ترتیب آن­ها به اخلاق شکل فردی داده، آن را در برابر «تدبیر منزل» و «سیاست مدن» قرار می دادند.

پس «علم اخلاق» شاخه ای از «فلسفه عملی» یا «حکمت عملی» می باشد.

اما امروز که علوم شاخه های بسیار فراوانی پیدا کرده و به همین دلیل از هم جدا شده می باشد، فلسفه و حکمت غالبا به همان معنی حکمت نظری و آن هم شاخه اول آن، یعنی امور کلی مربوط به جهان هستی، و همچنین مبدا و معاد اطلاق می گردد.

در این که حکمت نظری با ارزشتر می باشد یا حکمت عملی، در میان فلاسفه گفتگو می باشد، گروهی اولی را با ارزشتر می دانستند و گروهی دومی را، و اگر ما از زاویه های مختلف نگاه کنیم حرف هر دو گروه صحیح می باشد که فعلا جای بحث آن نیست.

درمورد ارتباط «فلسفه» و «اخلاق» باز هم به مناسبتهای دیگر به خواست خدا سخن خواهیم گفت.

جای خود را به زیبائی­ها، و بسیاری از مفاسد اخلاقی جای خود را به محاسن اخلاقی می دهد؛ اما بایستی توجه داشت این مساله کلیت ندارد.

و متاسفانه گاه در این مساله مبالغه شده، گروهی راه افراط را پیش گرفته، و گروهی راه تفریط را.

گروهی به پیروی از گفتار معروف سقراط، فیلسوف یونانی، که معتقد بود علم و کمت سرچشمه اخلاق حمیده می باشد، و رذائل اخلاقی معلول جهل و نادانی می باشد، عقیده دارند که تنها راه برای مبارزه با رذائل اخلاق و پیدایش فضائل اخلاقی گسترش علم و دانش و بالا بردن سطح افکار جامعه می باشد، و به این ترتیب «فضیلت» مساوی با «معرفت» می گردد.

آنها می­گویند هیچ کس آگاهانه به دنبال بدی و شر نمی رود، و اگر خوبی را تشخیص دهد آن را رها نمی­سازد، پس وظیفه ما آن می باشد که هم برای خود و هم دیگران کسب آگاهی کنیم، و نتایج خیر و شر، و بد و نیکو را بدانیم، تا جوانه های فضائل اخلاقی بر شاخسار وجود ما ظاهر گردد!

مطالعه تطبیقی اخلاق از منظر نسبی یا مطلق‌ بودن در مثنوی و نهج‌ البلاغه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه