درخواست فروش خودرو با قیمت آزاد؛ درد دل خودروسازان با وزیر صنعت

دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرگزاریا با بیان اینکه حمله نقدینگی سرگردان مردم دلیل به هم ریختن بازار خودرو شده، گفت:

در نامه ای از وزیر صنعت خواستیم اجازه فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار رو صادر کنه.

احمد نعمت بخش در گفت وگو با خبرگزاریا با تأکید بر اینکه پریشونی بازار خودرو به وجود اومده به وسیله کارکرد خودروسازان نیس، گفت: شورای رقابت در سال جاری طبق روال چند سال گذشته مجوز افزایش ۷.۱ درصدی رو واسه خودروهای پایین تر از ۴۵ میلیون تومن صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مجوز زیاد شدن قیمت ۹.۶ درصد رو واسه خودروهای بیشتر از ۴۵ میلیون تومن صادر کرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه زیاد شدن قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومانی فقطً در چهارچوب فرمول قیمت گذاری سازمان پشتیبانی صورت میگیره، اضافه کرد: مجوز افزایش ۷.۱ درصد و ۹.۶ درصد به خودروهای زیر ۴۵ میلیون و بالای ۴۵ میلیون تومن در سال جاری در حالی داده شد که در سالای گذشته مواد اولیه تولید خودرو شدیدا زیاد شده.

ایشون اظهارداشت: در ۳ سال گذشته در کل خودروسازان مجوز افزایش ۱۲ درصد قیمتا رو واسه خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومن داشتن در حالیکه مواد اولیه اونا، بعضی وقتا تا بیشتر از ۱۰۰ درصد زیاد شدن قیمت داشته.

نعمت بخش با بیان اینکه طی نامه ای به وزیر صنعت در خردادماه سال جاری وضعیت تولید خودرو توضیح داده شده، گفت: خودروسازان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۴۰ درصد افزایش تولید داشتن و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۵ درصد افزایش تولید داشتن و در ۲ ماهه اول سال ۹۷ نسبت به دوماه س سال گذشته ۳۱ درصد افزایش تولید داشتن.

ایشون با تأکید بر اینکه در اقتصاد، قیمت کالا براساس عرضه و درخواست تعیین می شه، گفت: با در نظر گرفتن اندازه تولید، خودروسازان؛ از نظر عرضه کم نگذاشته ان و حتی تولید رو زیاد کردن.

دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان داشت: با اینکه تولیدکنندگان خودرو تولید رو زیاد کردن اما به دلیل وجود پولای سرگردان در بازار درخواست واسه خودرو زیاد شده.

نعمت بخش با اشاره به کم شدن اندازه سود سپرده های بانکی گفت: این پولا پس از خروج از بانکا به بازارهای مختلفی از جمله سکه، ارز، مسکن، خودرو و امثال اون حمله آورده ان طوریکه بانک مرکزی پس از اعلام پیش فروش سکه هرچه سکه عرضه کرد به وسیله مردم خریداری شد تا جایی که دولت از فروش سکه عقب نشینی کرد.

ایشون با بیان اینکه پولای سرگردان به سمت هر بازار پرسودی حمله می بره، گفت: به محض اینکه سایتی واسه پیش فروش خودرو باز می شه دارندگان پولای سرگردان درخواست کننده خرید می شن.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به پیش فروش خودرو مزدا ۳ به وسیله گروه خودروسازی بهمن، گفت: این شرکت ۱۰۰۰ برابر اون چیزی که عرضه کرده بود درخواست داشت به خاطر همین همه خواهندگان موفق به خرید خودرو نشدن.

ایشون با اشاره به تجربه دهه ۷۰ مبنی بر اینکه شورای اقتصاد در آخر اصل اقتصادی قیمت بازار رو اعمال و مصوب کرد تا خودرو به قیمت حاشیه بازار به فروش رود، گفت: اگه گروه خودروسازی بهمن این اجازه رو داشت که خودروی مزدا ۳ رو موقع تحویل به خواهندگان براساس قیمت حاشیه بازار تحویل دهد شک نداشته باشینً تقاضاهای کاذب عقب نشینی می کردن و خریداران واقعی بیشتر موفق به خرید می شدن.

ایشون گفت: حالا دارندگان پولای سرگردان، خودرو رو با قیمتایی که خودروسازان عرضه می کنن، خریداری می کنن و بعد این خریداران خودروهای خود رو در جاهای مختلفی از جمله نمایندگیایی که در اون ثبت نام کردن به قیمت روز به فروش می رسونن.

بخش بزرگی از خودروهای انبار شده مشکل قطعه دارن

دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره خودروهای انبارشده به وسیله خودروسازان گفت: به دلیل کمبود قطعات درصد خیلی از خودروهای تولیدی ناقص بوده و اصطلاحاً تجاری نشده و قابل تحویل به مشتریان نیس.

ایشون با اشاره به اینکه پس از مصوبات گذشته ارزی دولت در اواخر اردیبهشت ماه، بانک مرکزی و گمرک اعلام کرد که ترخیص کالا بدون انتقال ارز ممنوعه، گفت: این باعث شد که قطعات و مواد اولیه تولید خودرو از گمرکات ترخیص نشه چون بیشتر قطعه سازان در اول کالای لازم خودرو رو وارد می کردن و بعد حواله ارزی رو واسه فروشنده ارسال می کردن که با این اقدام دولت امکان ترخیص جنسا در گمرکات دیگه جفت و جور نبود.

نعمت بخش با بیان اینکه خودروسازان اعلام کردن که با این اقدامات خطوط تولید در حال توقفه، گفت: در آخر مجوزی واسه ترخیص ۹۰ درصد قطعات وارداتی خودرو صادر شد به شرط اینکه ارز اون منشأ یورو نداشته باشه.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه تصمیمات گذشته ارزی، تأمین قطعات رو واسه قطعه سازان و خودروسازان با مشکل مواجه کرده، گفت: همین موضوع منجر شده که خودروهایی با مشکل قطعه تولید شن که امکان عرضه اون جفت و جور نباشه و فروش خودرو با مشکل مواجه بشه.

ایشون اظهارداشت: حالا خوبیش اینه خسروتاج رئیس سازمان پیشرفت تجارت شب گذشته تو یه برنامه خبری اعلام کرد با در نظر گرفتن مشکلات به وجود اومده واسه شرکتای تولیدی امکان ترخیص کالای بدون انتقال ارز جفت و جور شده.

تصمیم نادرست دولت شرکتای تولیدی رو ۲ ماه معطل کرد

ایشون اظهارداشت:

دولت با یه تصمیم نادرست به مدت ۲ ماه شرکتای تولیدی رو با مشکلات زیادی مواجه کرده و فروش خودرو رو دچار مشکل کرده.

نعمت بخش گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار خودرو به دلیل مشکل قطعه در انبارهای خودروسازان هست.

ایشون با بیان اینکه انبار کردن خودرو واسه خودروسازان شدیدا هزینه بره، گفت: از طرفی نگهداری این تعداد بسیار سخته.

ایشون به ارسال نامه ای به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت:

در این نامه از وزیر صنعت خواهان شدیم تا با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودروی سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سودجویان و دلالان از بازار خودروی سواری کوتاه تا خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان خیلی راحت موفق به خرید خودرو شن.

اما از طرف مقابل شورای رقابت مخالفت خود رو با زیاد شدن قیمت خودرو اعلام کرده. ماجرا به اینجا ختم نمی شه.چون که با اعلام رسمی تحریمای صنعت خودروسازی از هفته آینده، حتی احتمال سخت تر شدن کار واسه خرید قطعات از خودروسازان چینی هم هست. از این رو باید منتظر موند و دید که سرنوشت صنعت خودروسازی با این شرایط چی می شه؟