سئوی برون سایتی یا Off-Site چیست؟

0 Comments

همه کارایی که منتهی به اعتماد گوگل به سایت شما و (البته محتوای اون) می شه و واسه اون، رتبه بهتری در یافته های جست و جو به شما میده «»میباشه. البته! با یه فرق اصلی نسبت به سئوی درون سایتی، و اون این که همه این اقدامات در بیرون از سایت شما اتفاق میفته، مانند لینک سازی.

در مقاله «سئو چیه؟» اشاره کردیم که همه اقدامات لازم واسه به ۲ دسته درون سایتی و برون سایتی تقسیم می شن. شما واسه رتبه گرفتن تو یک یا چند کلید واژه، اول باید سئوی درون سایتی خود رو استاندارد کنین (اگه این کار رو تا حالا نکردین، دست از خوندن این مقاله وردارین!)؛ بعد از اون میریم سراغ سئوی برون سایتی یا Off-Site، که به خصوص واسه کلمات کلیدی رقابتی بسیار حیاتیه.

سئوی برون سایتی (Off-Site SEO) شامل چه کاراییه؟

۱) بک لینک گرفتن

بک لینک

اگه وب سایتی به شما لینک بده، این لینک واسه اون یه «لینک خارجی»ست و واسه شما یه «بک لینک». داشتن بک لینک از وب سایتای دیگه، انگار اعتباری واسه شماس. گوگل می خواد بدونه که شما تا چه حد معتبر هستین؟ تا چه حد درباره شما در وب سایتای جور واجور صحبت می شه؟ تا چه حد (در اون موضوعی که می خواین رتبه بگیرین) به عنوان یه منبع شناخته میشین؟ و…

و اما اصلی ترین روشی که می تونین بک لینک بگیرین:

  1. خرید بک لینک: وب سایتایی هستن که در ازای پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه (یا هر زمان بندی دیگه)، کلمه ای رو در بخشی از سایت شون به صفحه مورد نظرتون لینک می کنن.

نکته ۱: در خریداری بک لینک به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که از وب سایتای اسپم و با رنک پایین و با موضوع نامربوط خرید نکنین. گوگل به خریداری بک لینک بسیار حساسه و اگه فهمیده باشه که این کار رو می کنین، براتون دردسر می شه!

نکته ۲: دقت کنین که به موقع، بک لینکایی رو که خریدین، شارژ کنین! اگه بک لینک شما از سایتی پاک بشه، گوگل فرض رو بر این میذاره که شما لینک می خرید و این رو به حساب شما میذاره!

    1. رد و بدل کردن لینک: مثلا شما وب سایتی واسه «تور ترکیه» دارین. با یه سایت که «تور تایلند» ارائه میده توافق می کنین که لینک شما رو در وب سایتش بذاره و شمام همزمان با اون (که لینک «تور ترکیه» شما رو میذاره)، در سایت تون لینک «تور تایلند» رو قرار می دین.
    2. توافق

    1. ریپورتاژ خبری: بعضی از وب سایتا حاضرن تا در ازای دریافت مبلغی، واسه شما ریپورتاژ خبری درج کنن. Press Release، در واقع یکی از روشای دیجیتال مارکتینگ است که واسه سئو هم کاربرد داره. باید متنی رو ( بالای ۴۰۰ کلمه) که شامل چند عکس و لینک شماس واسه مسئول سایت مقصد بفرستید و اونم باید این ریپورتاژها رو با لینک Follow واسه شما در وب سایتش درج کنه.
    2. دیجیتال

نکته: مراقب باشین که این ریپورتاژ رو هیچ وقت پاک نکنه! هرچند، عموما اینجور اتفاقی نمی افته.

  1. بلاگینگ: می تونین یه سایت یا وبلاگ رو در موضوعی مربوط به کلماتی که می خواین در اون رتبه بگیرین بسازین و در اون به تولید محتوای بی طرفانه بپردازید. هر از چندگاهی هم در اون می تونین به سایت خودتون لینک بدین و یا در اون ریپورتاژ خبری برید.

نکته: حواستون باشه تا در سایت یا وبلاگ نامبرده، زیادتر از اندازه به خودتون لینک ندین و بعضی وقتا حتی به همکاران تون هم لینک بدین (البته نه همکاران ایرونی، که حریف تون هستن! (مثلا اگه آژانس مسافرتی هستین می تونین به Tripadvisorیا Booking هم لینک بدین!)

  1. فعالیت در فروما: انجمنای مختلفی هستن که شما می تونین با عضویت در اونا به اشتراک گذاری مطالب و درج بک لینک بپردازید.

نکته: در فرومایی کار کنین که با موضوع سایت تون هم خوانی داشته باشن؛ و یا اگه می خواین در فرومای عمومی کار کنین، لینک سازی و مطلب گذاری رو در زیرانجمنای مربوط به کار و کاسبی تون انجام بدین.

  1. کامنت گذاری: بعضی از وب سایتا به شما اجازه میدن تا در زیر پست هاشون نظر (Comment) بدین. نام و نام خانوادگی، نشانی ایمیل و نشانی سایت، اطلاعاتیه که از شما میخوان. در باکس بعدی نظرتون رو می نویسید و اگه نظرتون به تایید نویسنده رسید (واسه بعضی از وبلاگا و وب سایتا تایید نویسنده هم لازم نیس) کامنت شما به همراه لینک سایت تون در زیر اون پست درج می شه.

نکته: کامنتای در رابطه و توضیحات تکمیل کننده بنویسین. بعضیا می رن و واسه مطالب بقیه کامنتایی مانند «مرسی از سایت خوبتون!» یا «عالی بود ممنون» استفاده می کنن و فقط میخوان یه لینک بگیرن! شما این طور نباشین! در رابطه بنویسین! (مثلا در زیر این پست می تونین نظری دو جمله ای درباره خریداری بک لینک بنویسین.)

نکته۲: فکر می کنیم نیاز به گفتن نیس که در زیر خبر کشف آب در مریخ، کامنت رزرو هتل نذارین ! به دنبال مطالب در رابطه بگردین و در اون جا کامنت بزنین.

مثال: نگاهی به شاهکار هموطنان مون در زیر این پست بندازین و تلاش کنین این جور نباشین!
http://sites.psu.edu/amentrclblog/sample-page

  1. بنرهای تبلیغاتی: بنرهای تبلیغاتی اگه با لینک Follow باشن می تونن واسه شما یه بک لینک به حساب بیان. (هرچند لینکای NoFollow هم بک لینک هستن، اما تاثیر مستقیمی بر بهتر شدن رتبه شما در یافته های جستجوی گوگل ندارن، با این حالا که بودنشون لازمه.)
  2. بک لینک طبیعی: مطالبی با ارزش جفت و جور کنین. خیلی از خبرگزاریا، وبلاگا و وب سایتا ممکنه خبر یا مقاله شما رو بازنشر کرده و به سایت شما (به عنوان منبع نوشته) لینک بدن.
  3. توافق: فرض کنین وب سایتی درباره دامپزشکی دارین. می تونین با دانشگاه شهرتون صحبت کنین و از اونا بخواین تا لینک شما رو به عنوان یه منبع در سایت دانشگاه بذارن.

۲) فعالیت در شبکه های اجتماعی

در شبکه های اجتماعی گوگل پلاس، توییتر، فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، Pinterest، تلگرام (کانال)، آپارات، یوتیوب و… فعالیت داشته باشین. به این نکته ها و پیشنهادا دقت کنین:

  • تولید پست در رابطه: تولید محتوای مربوط به موضوع سایت تون رو در شبکه های اجتماعی در برنامه کاریتون بذارین (به خصوص در گوگل پلاس، گوگل پلاس و توییتر و بازم تکرار می کنیم: گوگل پلاس!!!). حتما هم نباید این محتوا منحصر به فرد باشه. می تونین مطالب سایت تون رو در اون بازنشر کنین. مانند صفحه گوگل پلاس Modir TV
  • هشتگ: به کار گیری هشتگای مربوط به کار و کاسبی تون رو یادتون نره. گوگل واسه وب سایتی که در شبکه های اجتماعی و با هشتگای مربوط به کسب و کارش محتوا تولید می کنه ارزش زیادی قائله!
  • افزایش لایک و اشتراک: تا می تونین لایک و Share به دست بیارین (البته نه لایک Fake). محتوایی که در شبکه های اجتماعی، اشتراک گذرای بالایی دارن، در پیش گوگل ارزش بالایی پیدا می کنن.)
  • ترافیک از Social Media: شما احتیاج دارین که مقداری ترافیک (کلیک) از شبکه های اجتماعی به سایت تون داشته باشین. این واسه شما لازمه.

این نوع از تبلیغات هم یکی از راه هاییه که علاوه بر جذب ترافیک هدف دار به سایت تون، به ارتقای رتبه شما در گوگل کمک می کنه.

۴) بازنشر محتوای سایت تون

معمولا وقتی یه محتوا باارزش باشه، همه درباره اون حرف میزنن، اونو به اشتراک می ذارن، Copy/Paste می کنن و منبع میزنن و یا می دزدند!! تلاش کنین تا محتوای سایت تون رو (محتوای صفحات اصلی، مقالات و…) در خبرگزاریا، وب سایتا، وبلاگا، شبکه های اجتماعی و… بازنشر کنین. اگه هم کسی از سایت تون کپی کرد و نامی از شما جنگ، خیلی هم عصبانی نشید. گوگل تشخیص میده که اون سایت از شما کپی کرده و این موضوع اتفاقا به نفع (سئوی) شماس و به ضرر اون.

۵) ثبت در نقشه گوگل

موقعیت مکانی خودتون رو در گوگل ثبت کنین. این واسه Local SEO یا سئوی محلی شما اثر بسیار مثبتی داره و باعث می شه تا احتمال دیده شدنتون در یافته های جست و جو، به وسیله کسائی که در محدوده جغرافیایی شما Search می کنن بیشتر شه.

به مقاله «ثبت موقعیت در نقشه گوگل» مراجعه کنین.