فاصله شما با سحرخیزی تنها همین ۵ قدم است

اینکه روز خود رو چیجوری شروع می کنین، بافتار و چارچوب ذهنی باقی روزتون رو میسازه. با این حال بیشتر افراد روز خود رو با دست دست کردن و فشردن دکمه Snooze شروع می کنن و با این کار به ناخودآگاه خود این پیام رو می فرستند که حتی اونقدر نظم شخصی ندارن که بتونن صبحا از تختخواب بیرون بیان؛ چه برسه به اینکه بخوان واسه سلامت روانی و جسمی و موفقیت خود کاری بکنن.

شوخی دمتری مارتین کمدین با این بحث، موضوع رو به بهترین شکل ممکن میگه: فشردن دکمه اسنوز هنگام صبح از پایهً بی معنیه. مثل اینه که بگید من از صبح بیدار شدن بدم میاد، با این حال بارها این کار رو تکرار می کنم».

وقتی ساعت زنگدار شما هنگام صبح شروع به زنگ زدن می کنه، اونو مثل اولین هدیه زندگی به خود در نظر بگیرین. این هدیه چیزی نیس جز «زمان» لازم واسه خلق یه زندگی مطلوب، و تلاش واسه رسیدن به اهداف و رویاهاتون؛ اونم در حالی که باقی دنیا در خواب آروم خود هست.

اما وقتی انگیزه بیدار شدن شما از ۱۰ چیزی در حد یه یا دو باشه، چیجوری می خواین انگیزه لازم واسه صبح زود بیدار شدن و خلق یه روز فوق العاده رو واسه خود به وجود بیارین؟

واسه این کار می تونین روش هدف دار ۵ مرحله ای زیر رو به کار بگیرین. این روش هدف دار بی انتها ساده و انجامش بی اندازه آسونه، به اندازه ای که هیچ توجیهی واسه انجام ندادن اون و سحرخیر نشدن دارین.

قدم اول: شب قبل درباره صبح روز بعد درست فکر کنین

اولین فکر شما هنگام صبح می تونه آخرین فکر شب قبل باشه. حتماً واسه شمام پیش اومده که شب سال نو و یا شب قبل از یه سفر فوق العاده، از شدت هیجان خوابتون نبرده س. فردای اون شب به محض اینکه ساعت زنگ می زنه چشماتون رو با اشتیاق باز می کنین، از تختخواب بیرون می پرید و روز خود رو شروع می کنین.

از طرف دیگه، اگه آخرین فکر شما در شب قبل این باشه که «خدای من! بازم فردا باید شش صبح از خواب بیدار شوم»، اولین فکر شما بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت چیزی مثل این میشه که «خدای من! به این زودی ساعت شش شد؟ می خوام بخوابم …».

پس کاری که باید انجام بدین اینه که هر شب با هدف خلق انتظاری مثبت نگرانه از صبح روز بعد، آگاهانه و فعالانه درباره صبح فردا فکر کنین.

قدم دوم: ساعت زنگ دار خود رو در سمت دیگه اتاق بذارین

اگه تا حالا این کار رو نکردین، ساعت زنگ دارتان رو تا جایی که می تونین دور از تخت خود بذارین. این کار باعث می شه واسه خاموش کردن اون از تختخواب خود بیرون بیایید و حرکت کنین؛ این حرکت می تونه به شما انرژی بده. اما اگه ساعت زندگدارتان رو در دسترس خود و کنار تختتون بذارین، شایدً با شنیدن صدای زنگ، دکمه اسنوز رو فشار میدید.

قدم سوم: مسواک بزنین

هنگام صبح، پس از اینکه ساعت خود رو خاموش کردین به بدن خود زمان بدین از حالت خواب بیرون بیاد. بعد از خاموش کردن ساعت مستقیم به دستشویی برید، دندونای خود رو مسواک کنین و کمی آب ولرم یا خنک به دست و صورت خود بزنین. فعالیتای ساده ای مثل این می تونن سطح انگیزه بیدار شدن شما رو از یه یا دو، به سه یا چهار برسونه.

قدم چهارم: یه لیوان کامل آب بخورین

این کار خیلی مهمه. بعد از شش تا هشت ساعت آب نخوردن، بدن شما تا حدودی دچار بی آبی می شه که این می تونه به شما احساس خستگی بده. بیشتر مواقع وقتی افراد احساس خستگی می کنن، به کمی آب بیشتر احتیاج دارن نه خواب بیشتر.

شما با نوشیدن یه لیوان آب و آب رسانی به بدن خود، سطح انگیزه بیدار شدنتون رو از ۳ یا چهار به پنج یا شش می رسونین.

قدم پنجم: لباس ورزشی خود رو بپوشید

لباس خواب خود رو عوض کنین و به جاش لباس ورزشی بپوشید. خیلیا دوست دارن روز خود رو مستقیم با دوش گرفتن شروع کنن. اما کمی ورزش یا نرمش صبحگاهی قبل از استحمام می تونه گزینه خیلی خیلی مؤثرتری باشه.

ورزش صبحگاهی کمک می کنه از دید ذهنی، جسمی و احساسی در حالت بالاترین درجه خود قرار بگیرین تا بتونین روز خوبی واسه خود رقم بزنین.

در آخر اگه نکته ای هست که به شما در سحرخیز شدن کمک می کنه، همینجا اونو با بقیه هم به اشتراک بذارین.