آیا افسرگی بر پوست و ظاهر فرد ناثیری دارد

آیا افسرگی بر پوست و ظاهر فرد ناثیری دارد؟

در اکثر مواقع تجربه افسردگی یا فشارهای روحی باعث تاثیرات منفی بر پوست ما می‌شوند. معمولا ترکیب افسردگی و پوست درخشان ترکیب نادری است. چرا اغلب افسردگی بر زیبایی پوست تاثیر منفی دارد؟ یک پاسخ ساده به این پرسش وجود دارد، فردی که دچار افسردگی شده به احتمال قوی، رژیم غذایی مناسبی را دنبال نمی‌کند، روانشناسی اجتماعی می گوید فرد به رعایت روتین‌های پوستی اهمیت نمی‌دهد و حتی ممکن است در مراحلی از افسردگی حاد، بهداشت پوست را از زندگی خود حذف کند.

یکی از مهم ترین تاثیراتی که افسردگی و استرس بر چهره شما می گذارد نابود کردن سلامت و شفافیت پوستی شماست. افرادی که مدام در معرض فشارهای روانی قرار می گیرند معمولا پوست سالمی ندارند. این افراد بیشتر از دیگران دچار مشکلات پوستی و بیماری های پوستی خواهند شد. اگر می خواهید پوست نرم، شفاف و خوبی داشته باشید در قدم اول حال روحی خود را بهبود بخشید.

از دیگر نشانه های یک فرد افسرده اضطراب ، بی قراری، وسواس و سردرگمی بیش از حد است. معمولا افراد مبتلا به این اختلال تمرکز کافی ندارند و به اصطلاح حواسشان پرت است! یک جا بند نمی شوند، برای رفت و آمد و قرارهایی که گذاشته می‌شود دنبال بهانه اند و در زمان حضورشان هم مدام آشفته و معذب هستند، چشمشان دو دو میزند و احساس ناامنی می‌کنند. درباره این مشکلات مجله اینترنتی بهترین پزشک مطالب مفیدی منشر کرده است.

مصرف بیش از حد الکل، استفاده از داروهای مخدر مختلف و پرخوری از دیگر نشانه های بروز افسردگی است. این افراد معمولاً برای مخفی کردن اضطراب و اختلال خود و فرار از آن به مواردی نظیر الکل و مواد مخدر پناه می برند و به خیال خود به آرامش رسیده و آن را کنترل می کنند. نیازی به گفتن نیست که این روش کاملاً غلط است و باعث می شود فرد مبتلا به افسردگی دچار مشکلات بزرگ تر و بیشتری بشود.

بیماریهایی که در اثر تداخل ذهن و پوست ایجاد می شوند

علائم بیماری های پوستی که در واقع بیماری پوستی هستند و تظاهرات جلدی دارند اما به وضعیت های روحی فرد پاسخ می­دهند. بیماریهای پوستی که در اثر استرس بدتر می­شوند مثل اگزما(حساسیت های پوستی) و بیماری پسوریازیس (بیماری صدف که لکه های قرمز برجسته پوستی همراه با پوسته ریزی های شدید به خصوص در سر و زانو و آرنج مشخص می شود) از این گروه اند.

استرس در 50% موارد باعث عود بیماری پسوریازیس و اگزماست جوش صورت، طاسی سکه ای، پسوریازیس، حساسیت پوستی سرشتی، کهیر، روزاسه و درماتیت سبوره (شوره سر) همگی با استرس بدتر می شوند.بیماریهای روحی روانی که فرد را وادار به ایجاد آسیب خواسته یا ناخواسته در پوست خود می­کند در واقع این افراد مشکل پوستی اولیه ندارند.

مطلب دیگر :   بررسی جامع لوازم برقی پرکاربرد در خانه

مثل کسانی که مرتب عادت به خارش دادن و خراشیدن قسمت هایی از پوست خود دارند یا افرادی که به طور عادتی موهای ابرو، سر یا مژه خود را می کنند. افسردگی، اضطراب با وسواس می تواند علت ایجاد این نوع آسیبهای فرد به پوست خود باشد.

بیماریهای اولیه پوستی که با ایجاد بد شکلی و عدم تناسب در ظاهر افراد باعث وقوع اختلال روحی مثل کاهش اعتماد به نفس، افسردگی و ترس از حضور در مکانهای اجتماعی در فرد می شود. مثل افراد با جوشهای غرور جوانی کیستی و شدید، افراد دارای خالهای رنگی مادر زادی بزرگ، افراد دچار ویتیلیگو (لک وپیس) و طاسی های پیشرونده.

توجه کنید که این تقسیم بندی به درمان بیماران بسیار کمک می کند. در واقع اگر پزشک عوارض اجتماعی و شغلی و مشکلات اجتماعی، خانوادگی ناشی از ظاهر یک بیماری پوستی را نداند پاسخ درمانی مناسبی از داروها در بیمار خود مشاهده نخواهد کرد.

بیماران عمدتا از توضیح راجع به جنبه های روان شناحتی بیماری خود اجتناب می کنند بیماریهای پوستی اغلب تهدید کننده حیات نیستند اما زندگی طبیعی فرد را مختل می کنند. بیماران دچار بد شکلی های پوستی اغلب از اجتماع فرار می کنند و در اشتغال در مشاغلی که چهره ظاهری فرد، درآنها مهم است دچار مشکل می شوند.

تاثیر افسردگی بر وضع ظاهری

افرادی که دچار بیماری افسردگی می شوند یک پوچی و درماندگی مفرط را تجربه می کنند. این افراد معمولا به وضع ظاهری خود اهمیت نمی دهند و حدالامکان سعی می کنند در جامعه حاضر نشوند. علاوه بر این افرادی که دچار افسردگی هستند نسبت به فعالیت های لذت بخش گذشته بی علاقه می شوند. مثلا خانمی که پیش از دچار شدن به افسردگی برای حال خوب خودش آرایش می کرده پس از افسردگی نسبت به این کار بی علاقه می شود.

تاثیر افسردگی بر تناسب اندام

افسردگی تعادل اشتهای انسان را بر هم می ریزد. این یعنی پس از دچار شدن به افسردگی ممکن است کاملا اشتهای خود را از دست دهید یا برعکس به پرخوری روی بیاورید. چاقی و لاغری مفرط یک مشخصه اصلی در افسردگی هستند. متخصصان تغذیه می گویند: بسیاری از افرادی که به آن ها مراجعه می کنند دلیل چاق شدن یا لاغر شدن ناگهانی خود را به افسردگی نسبت می دهند که البته استدلال کاملا درست است.