راهنمای جامع خرید وال مش

 

والمش یک سیستم مهار لرزه ای دیوارهای غیرسازه ای در ساختمان ها است که به جای وال پست سنتی استفاده می شود. این سیستم مزایای زیادی نسبت به وال پست سنتی دارد، از جمله سرعت اجرای بالاتر، هزینه کمتر، حذف مراحل ساخت وال پست و اجرای ضد زنگ در کارگاه، اجرای راحت تر، نیازی به اجرای میلگردهای بستر نبودن، حذف تمامی وادار های قائم، عدم ایجاد ترک در نازک کاری، عدم نیاز به اجرای هشتی گیر در تقاطع دیوارها و عملکرد بسیار مطلوب در تست های میز لرزه.

عوامل موثر در خرید والمش

در هنگام خرید والمش، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع والمش:والمش ها در انواع مختلفی مانند والمش فولادی، والمش آلومینیومی، والمش گالوانیزه و والمش پلاستیکی تولید می شوند. هر کدام از این انواع ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند.
  • اندازه والمش:والمش ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند. اندازه مناسب والمش باید با توجه به ارتفاع و عرض دیوار انتخاب شود.
  • ضخامت والمش:ضخامت والمش نیز باید با توجه به وزن دیوار انتخاب شود.
  • وزن والمش:وزن والمش نیز می تواند در هنگام حمل و نقل و نصب آن اهمیت داشته باشد.
  • قیمت والمش:قیمت والمش ها بسته به نوع، اندازه، ضخامت و وزن آنها متفاوت است.

راهنمای خرید والمش با کیفیت

برای خرید والمش با کیفیت، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • از یک فروشنده معتبر خریداری کنید.
  • به شناسنامه فنی محصول توجه کنید.
  • به استانداردهای تولید والمش توجه کنید.
  • از کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت والمش اطمینان حاصل کنید.
  • به گارانتی محصول توجه کنید.

چگونه از کیفیت مناسب مصالح مطمئن شویم؟

برای بررسی کیفیت مصالح خریداری شده برای مهار دیوار با شبکه الیاف، لازم است مشخصه‌های ذکر شده در بخش قبل اندازه‌گیری شوند. مقاومت کششی مش فایبرگلاس قبل و پس از قرارگیری در محلول قلیایی و مشخصات مکانیکی پلاستر مهم‌ترین مشخصه‌هایی هستند که باید مورد آزمون قرار بگیرند.

در هنگام خرید مش فایبرگلاس، نتایج آزمون‌های استحکام کششی و مقاومت قلیایی انجام شده روی مش باید از طرف تأمین‌کننده این مصالح در اختیار خریداران قرار گیرد. این آزمون‌ها باید توسط آزمایشگاه‌های معتبر و همکار استاندارد کشور انجام شده باشد. با بررسی میزان مقاومت کششی مش فایبرگلاس و میزان افت مقاومت کششی آن پس از قرارگیری در محلول قلیایی، می‌توان کیفیت مش فایبرگلاس خریداری شده را ارزیابی کرد. علاوه بر دریافت برگه نتایج آزمون از تأمین‌کننده، توصیه می‌شود کارفرمایان از محصولی که خریده‌اند نمونه‌های تصادفی تهیه کنند و به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال کنند تا آزمون مقاومت کششی و مقاومت قلیایی را خودشان نیز روی مش انجام داده باشند. جهاد دانشگاهی امیرکبیر از جمله آزمایشگاه‌های معتبر کشور در زمینه انجام آزمون مقاومت کششی و مقاومت قلیایی مش فایبرگلاس است. نمونه‌ای از نتیجه این آزمون در تصویر زیر مشخص است.

مطلب دیگر :   آموزش طراحی نما

مصالح باکیفیت وال مش را از کجا تهیه کنیم؟

همانطور که اشاره شد، نتایج آزمون‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های معتبر کشور تعیین کننده کیفیت مصالح است. برای شناسایی و انتخاب تأمین‌کننده معتبر و تهیه مصالح با بهترین کیفیت، باید به نکات زیر توجه کرد:

امروزه با توجه به فراگیر شدن راهکار مهار دیوار با شبکه الیاف، فروشندگان بسیاری وارد این عرصه شده و اقدام به عرضه این محصولات می‌کنند. برای اطمینان از کیفیت و خرید محصولات اصل باید به سراغ تأمین‌کنندگان معتبر این محصول بروید. متاسفانه بسیاری از این فروشندگان، مش فایبرگلاس بی‌کیفیت و فاقد مشخصات مورد نظر آیین‌نامه در بازار را ارائه می‌کنند. مش بی‌کیفیت و فاقد الزامات آیین‌نامه‌ای به هیچ وجه نمی‌توانند در طولانی مدت عملکرد خود را حفظ کنند و عملاً پس از گذشت مدتی دیوار بدون مهار کافی باید در برابر نیروهای باد و زلزله مقاومت کند. مصالح کامپوزیت سیمانی تقویت شده با الیاف شیشه باید از یک تأمین‌کننده معتبر و دارای نام و نشانی مشخص که مشخصاً در زمینه مهار لرزه‌ای دیوار با شبکه الیاف شیشه فعالیت می‌کند تهیه شود.

بکارگیری راهکار مهار لرزه‌ای دیوار با شبکه الیاف مستلزم طراحی بر اساس ضوابط آیین‌نامه است. طراحی سیستم مهار دیوار با شبکه الیاف باید بر اساس نتایج آزمون استحکام کششی مش فایبرگلاس انجام شود. با توجه به این مسئله، مصالح باید از شرکتی تهیه شود که خدمات مهندسی و طراحی سیستم را نیز انجام دهد. در واقع این محصول به هیچ وجه نباید بدون انجام طراحی عرضه شود.

پلاستر باید با استفاده از افزودنی‌های پلیمری بهبود یابد با این حال بکارگیری این افزودنی‌ها هزینه‌بر بوده و تامین‌کنندگان متفرقه، پلاستر را بدون ویژگی‌های مورد نیاز و با کیفیت پایین به فروش می‌رسانند. پلاستر باید حتما از تأمین‌کننده معتبر تهیه شود و از نوع ملات اصلاح شده با پلیمر باشد. البته صرف استفاده از اصلاح‌کننده‌های پلیمری کافی نبوده در نهایت نتایج آزمون‌های مکانیکی تعیین‌کننده کیفیت پلاستر است.

نتیجه گیری

والمش یک سیستم مهار لرزه ای مدرن و ایمن است که مزایای زیادی نسبت به وال پست سنتی دارد. با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می توانید والمش با کیفیت و مناسب را خریداری کنید.