تحقیق رایگان درمورد عملکرد تحصیلی

0 Comments

)
خودکارآمدی تحصیلی عبارت است از: توانایی تصوری شخص برای کسب نتایج مطلوب تحصیلی (بندورا، 1997)

انگیزش عبارت از آرزو برای پیشی گرفتن در یک رفتار ویژه که آن رفتار ویژه بصورت ملاک و معیار درآمده باشد.(کورمن ،2008)
تعاریف عملیاتی
اهمالکاری تحصیلی نمره ای است که فرد در آزمون سولومون بدست می آورد، فردی که در آزمون اهمالکاری از بقیه نمره بالاتری بگیرد به عنوان اهمالکار شناخته می شود (علی مدد، 1388).
مهارت های مدیریت زمان میزان تغییراتی است که انتظار می رود فرد اهمالکار پس از طی مراحل آموزشی ده گانه (در هفته 2 جلسه 2 ساعته) بدست می آورد و آنها را به منظور کاهش اهمالکاری تحصیلی در عمل نشان می دهد (دهقانی، 1387).
عملکرد تحصیلی: معلومات یا مهارت های اکتسابی یا عمومی و یا خصوصی در موضوع درسی است که معمولاً به وسیله ی آزمایش ها یا نشانه ها یا هر دو که اساتید برای دانشجویان وضع می کند اندازه گیری می شود.

فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
از آنجائیکه در تحقیقات قبلی آموزش مدیریت زمان در زمینه اهمالکاری و عملکرد تحصیلی کمتر مورد توجه پژوهشگران بوده و در دامن کشور فقر اطلاعت وجود دارد و از طرفی شواهد تحقیقات نسبتاً کمتری پیرامون اهمالکاری تحصیلی صورت گرفته لذا در این تحقیق تلاش شده است که با مطالعه ویژگی ها و خصوصیات افراد اهمالکاری و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف آنها در زمینه مدیریت زمان این عمل به شکل تجربی و آزمایشی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا مقدمه ای برای تایید و حمایت از دیدگاه مدیریت زمان باشد لازم به ذکر است که بیشتر تحقیقات انجام شده قبلی در زمینه مدیریت زمان صرفاً از نوع مطالعات توصیفی و همبستگی بوده و صاحبنظران در این رابطه تحقیقات تجربی کمتری انجام داده اند به عبارت دیگر نتایج تحقیقات قبلی از این نظر که بیشتر جنبه نظری بوده و بیشتر روی کارکنان انجام شده اند تا دانش آموزان و یا دانشجویان لذا تحقیق جاری در نوع خود می تواند این خلاء را پر کرده و گوشه ای از ابهامات موجود را در این زمینه روشن کند و به علم بشر بیافزاید. قطعاً نتایج این تحقیق علاوه بر تکمیل مطالعات گذشته و روشن شدن ابعاد مسئله و گسترش دانش درباره متغیرهای سه گانه مورد بررسی زمینه تحقیقات بعدی را فراهم کرده و ضمن انتقاد از رویکردهای قبلی، آموزش مدیریت زمان در کاهش این اهمالکاری تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی را به شکل تجربی مورد بررسی قرار داده است در نتیجه محقق تلاش کرده است که هم دانش موجود در زمینه آموزش مدیریت زمان را افزایش دهد و هم روش های مناسب آموزش چنین مهارت هایی را به صورت عملی برای رفع رفتارها و عادت های نا مناسب (بویژه اهمالکاری تحصیلی) را فراهم کند. اینک به توضیحات بخش های مهم این پژوهش می پردازیم.
مقدمه
در قرن 21 به دلیل تنوع گسترده محیط و تغییرات مداوم، مدیریت موثر فردی و سازمانی با چالش های فراوانی روبرو شده است. در چنین شرایطی سرعت عمل نقش تعیین کننده ای در کارایی و اثر بخشی فردی یافته است. لحظه ای غفلت و اهمالکاری صدمات بسیاری بر آنها وارد می سازد استفاده درست از زمان و انجام کارها در موعد مقرر یک اندام فریست. مطلب بسیار مهمی که در بسیاری از زمان ها فراموش می شود و اثرهای نا مطلوب بر جای می گذارد.
زمان از منابع کمیاب و بی نظیری است که استفاده مؤثر و اثر بخش از آن ضرورتی اجتناب ناپذیر برای موفقیت در کار و زندگی محسوب می شود (استروتون ، 2001 نقل از مجیدی 1388)
استروتون اعتقاد دارد از دیدگاه فردی کسانی که قدرت زمان و چگونگی سازماندهی و استفاده از آن را می دانند بسیار موفق تر از افراد گیجی هستند که همیشه از تنگی وقت می نالند.
مدیریت زمان و بهره وری بهینه از وقت به ما امکان می دهد که خلاقیت دانشجویان را به خدمت بگیریم تا ضمن نجات از استرس های کسالت بار روزمره مدیریتی موفق اعمال کنیم در ارتباط با زمان و تعریف آن دیدگاه های نظری متفاوتی وجود دارد که به بیان آنها می پردازیم.
دیدگاه نظری عرفا و فلاسفه:
عرفا و فلاسفه دور یک تعریفی از زمان مطرح کرده اند لازم نیست به زمان فکر کنیم و تعریفی از آن داشته باشیم. همین که آن را احساس کنیم کافی است البته امروزه روی یک تعریف از زمان کار می کنند طبق این تعریف، زمان عبارت است از وسیله اندازه گیری فعالیت (رحیمی 1381)
عرفا نیز به واسطه ماهیت ابزار شناختی خود یعنی دل از زبان نمادین استفاده می کنند و زمان را دارای جنبه درونی می دانند و از آن با اصطلاحاتی مانند وقت آن دم، یاد می کنند. عرفا وقت خوش عارفانه را نوعی بی دقتی و رها شدن عارف از سیطره زمان و مکان می دانند (روبرت 2001)
این اسلام نیز اهمیت زمان را مورد تأیید قرار داده چنان که امام صادق (ع) می فرماید:
من استوی یوماً فهو معجون
باید هر روز نسبت به روز قبل بهتر باشیم
دیدگاه نظری جامعه شناسان: نظام ارزشی هر فرد تحت تأثیر باورهای اوست و باورهای هر انسانی برخاسته از فرهنگی است که در آن رشد و نمو کرده، نوع نگاه فرهنگ و افراد جامعه به زمان بر نحوه استفاده و عملکرد افرادیکه در چارچوب ارزش های آن قرار دارند تأثیر می گذارد زمان و نوع استفاده از آن یکی از عناصر و معیارهایی که از طریق آن می توان درباره کارآمد بودن قدرت یک فرهنگ در زمینه بالندگی و خلاقیت افراد آن قضاوت کرد (بوریس و مورگان ، 2002 نقل از مجیدی 1384)
رابینز یکی از صاحب نظران مدیریت است که به او نوع زمان اعتقاد دارد یکی زمان غیر قابل کنترل و دیگر زمان قالب کنترل بسیاری از پیشنهادهای مطرح شده برای مدیریت زمان مربوط به استفاده از زمان قابل کنترل است زیرا بخش کنترل پذیر وقت آدمی قابل مدیریت کردن است (رابینز، 2005 نقل از قائدی 1389)
او می گوید: بیشتر مدیران نمی توانند تمام وقتشان را کنترل کنند آنها پیوسته و روزمره به بحران های ناگهانی واکنش نشان می دهند وقت عمده مدیران صرف پاسخ گویی به درخواست ها و تقاضاها و هم چنین توجه به مسایل و مشکلاتی می شود که دیگران ایجاد کرده اند این نوع زمان را نمی توان کنترل و مدیریت کرد (قائدی 1389)

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

الک مکنزی در مقاله ای تحت عنوان مدیریت زمان از اصل درباره اصول مدیریت به طور اعم و مدیریت زمان به طور اخص صحبت می کند وی عنوان می کند بیشتر مدیران و دانشجویان ما اصول مدیریت زمان را نمی دانند یک اصل مهم که نه تنها در مدیریت زمان بلکه به طور کلی در مدیریت به معنای عام باید مد نظر باشد پرهیز از واقع گرایی و مطلق نگری است هر قدر هم که افراد در اجرای کار دقت و ارزش به خرج دهند نتیجه صددرصد حاصل نخواهد شد بنابراین مدیر باید به جای وسواس داشتن وظایفی را که بر عهده دارد تنها در حد خواسته شده و استاندارد انجام دهد.
در واقع جوهر مدیریت زمان این است که بهترین اوقات خود را صرف مهم ترین کارها کنید تا به بیشترین نتایج مطلوب برسید (مکنزی 2006 نقل از هاشمی 1390)
مکنزی می گوید: هر کس تلاش بیشتری به عمل آورد می تواند روزانه 2 ساعت وقت صرفه جویی کند یعنی 10 ساعت در هفته هر ماه یک هفته و هر سال 12 هفته زمان اضافه دارید و در طول یک سال هر فرد می تواند سه ماه وقت کار اضافه داشته باشد (خاکی، 1388)
مکنزی در جای دیگر می گوید ارزش واقعی مدیریت زمان عبارت است از: ارتقای تمامی ابعاد زندگی، ارمغان مدیریت زمان برای ما زمان بیشتر نیست بلکه زندگی بهتر است. (نجف بیکی ، 1381)
میلر (2001) و دیلون (2001) زمان تنها منبعی است که به محض دستیابی به آن می باید مصرف شود و آهنگ مصرف آن هم ثابت است.
6 ثانیه در هر دقیقه و هشت دقیقه در هر ساعت مقدار زمانی که در اختیار ماست قابل کنترل نیست و ما فقط می توانیم نحوه استفاده از آنرا کنترل کنیم.
لوتارسی ورت می گوید : مدیریت زمان روش های نوینی را به ما نشان می دهد تا دیدگاه بهتری به کارهای وابسته به یکدیگر و اولویت ها بدست آوریم فرصت های بیشتری برای خلاق بودن ایجاد کنیم تا به جای منفعل بودن مبتکر باشیم با فشارهای روحی و استرس دست و پنجه نرم کنیم آنرا کاهش دهیم و از آن اجتناب ورزیم اوقات فراغت بیشتری به دست آوریم وقت بیشتری برای خانواده داشته باشیم با ثبات قدم و به طور منظم به اهدافمان دست یابیم و در نتیجه زندگی ما معنادار و دارای سمت و سو شود (لوتای، 2003 نقل از نجف بیکی، 1382)
مدیریت زمان و تعریف آن

مدیریت زمان در اواخر دهه 1950 توسط ماکان مطرح گردید. این روش شامل فنونی برای تعیین اهداف کوتاه مدت، چگونگی تبدیل ابن اهداف به وظایف و فعالیت ها برای اجرای سریع تر آن ها، چگونگی برنامه ریزی و اولویت بندی کردن کارهای روزانه و چگونگی جلوگیری از وقفه کاری که محدودیت در انجام وظایف ایجاد می کند، می باشد.
چرخه مدیریت زمان
برای اینکه نظام مدیریت زمان تحقق پیدا کند یکی از بهترین انتخاب ها استفاده از نظام چرخه ای مدیریت زمان بویژه در ابتدای شروع سال تحصیلی پوسه (2003)است.وی در خصوص اهمیت چرخه مدیریت زمان معتقد است که نظام های مدیریت زمان به علت اینکه زائیده کمال گرایی و انتظارات غیر واقعی است شکست می خورند.
مراحل مدیریت زمان: 1- تنظیم اهداف شغلی- شخصی و اهداف رشد خود (لگورت و کاکس ، 2002 نقل از حاتمی 1391) در اهمیت گزینش هدف استریکتز و گالیجی به این نتیجه رسیدند طی مطالعه ای (2001) که هدف گزینی الگوی کاری را سازمان می دهد و آنهایی که هدف گزینی دارند مداخلات شناختی کمتری را گزارش می دهند. ترسیم جهت یابی زمان و رشد اگاهی افراد به منظور صرف زمان دومین مرحله این نظام است طرح و برنامه سومین مرحله که شامل لیست برنامه های هفتگی ، ماهانه و برنامه های طولانی مدت است. لیست کردن کارها می توانند مهم باشد زیرا نیازی به یادآوری ندارد اولویت بندی تکالیف نیز کمک می کند کارهای مهم را به انجام برسانیم و از انجام آنها احساس رضایت دهیم (رابینسونز، 2003 نقل از حاتمی 1391)
نظارت بر اعمال خود 4 مرحله دارد: الف- خود نظارتی شامل توجه به اینکه چگونه بخوبی برنامه را اجرا کنیم، چگونه برنامه ریزی کرده ایم، چگونه حوادث را پیش بینی کنیم، تعبیر در زمان و تنظیم آن 5 مرحله است در این مرحله قبل از اینکه چرخه جدیدی را برای هدف گزینی شروع کنید به تعمیم و تعبیر زمان بپردازید.
چرخه مدیریت زمان
ترسیم و جهت یابی زمان و رشد آگاهی در
هدف گزینی
اجرا و عمل
طرح و برنامه
تغییر و تنظیم
ترسیم و جهت یابی زمان و رشد آگاهی در
هدف گزینی
اجرا و عمل
طرح و برنامه
تغییر و تنظیم

فرایند مدیریت زمان
فرایند مدیریت زمان 4 مرحله دارد:
1- تعهد فردی و شخصی افراد بایستی به اهمیت زمان و عواقب اتلاف آن آگاهی کامل داشته باشند. شرط اول در مدیریت زمان تعهد و پایبندی به تغییر در عادت ها و روش های گذشته (رابینسز 2002 نقل از سواری 1391)
2- تجزیه و تحلیل: این بخش شامل دو قسمت وضع موجود، وضع مطلوب اتلاف گران عمده زمان شناسایی شده و راه های کاهش یا حذف آن تجزیه و تحلیل می شود.
برنامه ریزی: به منظور رسیدن به وضع مطلوب انجام می شود و مستلزم نه مرحله تدوین، هدف، تعیین وظایف اساسی برای تعیین نتایج قالب همچنین برای وظایف و مهک زدن مجدد هدف ها یا وظایف و نتایج قابل سنجش.
3- تعیین ترتیب یا توالی وظایف تعیین منابع مورد نیاز تعیین تاریخ های تخمینی برای رسیدن به اهداف، اجرا و ارزشیابی باز خورد.
4- پیگیری و تحلیل مجدد: در مرحله پیگیری و تحلیلی مجدد انواع ارزیابی ها از قبیل تشخیص تکوینی و پایانی صورت می گیرد. این مرحله در حدود تعیین میزان تحقق اهداف و پیگیری بهبود فعالیت ها در راه تحقق مؤثر اهداف (جواهرزاده ، 1388)
رویکردهای مدیریت زمان در خصوص مدیریت زمان
رویکردهای متفاوتی مطرح شده که بیان هر یک از آنها می پردازیم:
رویکرد عینیت گرا: طرفداران این دیدگاه دید کمی و آماری به زمان دارند، قوانین مطلق گرایانه و عینی دارند امور را ثابت و بدون حرکت می بینند.
محیط و شرایط کاری در حال تغییر است افرادیکه این رویکرد را دارند نمی توانند از زمان استفاده کند (دیوانداری ، 1389)
تخیلی: برخی به شکل خیالپردازانه عمل می کنند فکر می کنند در آینده همه کارهای مورد انتظار را می توانند انجام دهند زمان را واقعیتی می پندارند که در آینده تحقیق می یابد در حال حاضر نباید چندان به آن توجه کرد همیشه منتظر یک رخداد خارق العاده اند و همه چیز را سروسامان دهد عدم درک زمان منجر به از دست رفتن فرصت هایی می شود که تکرار پذیر نیستند.
تقدیر گرا: هر چه پیش آید خوش آید برای ایجاد تغییر نبایستی تلاش کرد.
این کار ممکن است برای آرامش دادن و جلوگیری از فشارهای روانی بی نظمی فردی مفید باشد اما مدیر مسئول سازمان نمی تواند به این صورت باشد.
بهره وری: با کمترین زمان و هزینه بایستی بهترین نتیجه و عملکرد کاری را گرفت. افراد سعی دارند زمان لازم برای انجام یک کار را به حداقل برسانند تا فرصت انجام سایر تکالیف را بدست آورند.
مهارت های مدیریت زمان
خودانگاره از طریق تکرار تصور خود به عنوان کاملاً اثر بخش و مؤثر بدست می آید. خود را از لحاظ مهارت های مدیریت شخصی و زمان، عالی سازید و همیشه این نقش را بازی کنید. تا اینکه ملکه ذهن شود. به این شکل مهارت ها به سادگی و به طور خودکار بدست می آید.
تکرار و تمرین. طبق مدل روز عمل کنید و به زمان طولانی نیاز دارید. سعی کنید عادت مهارت های مدیریت زمان را در خود پرورش دهید با خود صادق باشید برای اینکه مهارت های مدیریت زمان را پرورش دهید هم به زمان هم به قول و تعهد نیاز دارید.
قوائد و نقشه ها را به ذهن نیمه هوشیار خود بسپارید به خود قول دادن وقت شناسی، به کارهای مهم تر تمرکز کنید. به دیگران قول دهید که قصد بهتر بودن را دارید. (سروش ، 1386)
شروع از یک زمینه. از یک زمینه شروع کنید. یک دفعه نباشید عادتی را که برای شروع جدید و پیشرفت شما مرثر است بشناسید.
برای هر وعده ملاقات وقت شناس باشید. خود را برای هر وعده تنظیم کنید تا اینکه عادات جدید بخشی از رفتار عادی شما خود اگر تصمیم گرفتید بزودی روی یک تکلیف ارزشمند تمرکز کنید سعی کنید روزانه و حداقل برای سه هفته متوالی خود را تنظیم کنید.
این عمل به شما کمک می کند تا بتوانید اولویت مهم را تعیین کنید روزانه رفتار خود را تکرار کنید. تلاش و موفقیت غیر از کوشش و خطاست چگونه از طریق شکست موفقیت را بیاموزیم.
عمل عملکرد ضعیف مدیریت زمان را مورد تحلیل قرار دهید.
موانع مدیریت زمان را شناسایی و راهکارهای مناسبی را انتخاب کنید باور به مدیریت عالی زمان یک مهارت است زمان بر موانع غلبه کنید و به اهداف برسید به عبارتی با یادگیری مهارت های مدیریت زمان زندگی و آینده را کنترل کنید.
مفهومی که در مدیریت زمان همگان از آن غافل مانده اند این است که ما باید خود را اراده کنیم نه زمان را.
بحث مدیریت زمان سال هاست که ذهن افراد و صاحب نظران گرایش های مختلف خصوصاً علمای مدیریت را به خود اختصاص داده و تا کنون دوره های آموزشی، سمینارهای تخصصی فراوانی در رابطه با مدیریت زمان بر پا شده اما سوالی که مطرح است این است که آیا واقعاً ما توانسته ایم بر زمان احاطه پیدا کرده و آن را تحت کنترل خود در آوریم. مفهومی که در مدیریت زمان همگان از آن غافل مانده اند این است که ما باید خود را اداره کنیم نه زمان را زیرا در حقیقت زمان اداره نا شدنی است و در هر حال گذراست و این سیستم که باید از زمان به درستی استفاده کرده و از آن بهره ببریم بنابر نظر برخی از زمان در واقع همان مدیریت بر خویشتن است و مهارت هایی که ما برای اداره کردن دیگران نیاز داریم همان مهارت هایی است که برای اداره کردن خود به آن نیازمندیم و از آنها بهره می بریم مانند توانایی های مدیریت و برنامه ریزی، رهبری و کنترل مدیریت منابع و … شناخت درست و به موقع عواملی که وقت ما را هدر می دهد بسیار مهم است. (امیدوار ، 1386)
چون بدین ترتیب راه درمان بیماری اتلاف وقت را کوتاه خواهیم کرد بد نیست اندکی با خود تامل کرده و از خود بپرسیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *