استراتژی گوگل در عرصه ابزارهای پیغام رسان: همه راه حل های ممکن را امتحان کن

در مورد وسایل پیغام رسان، گوگل رقابتی خیلی سخت و جدی رو تجربه می کنه و در بسیاری موارد تلاشای اش در پشت سر اجناس رقبا قرار گرفتن. اما وقتی شما تلاش دارین تا بازار سیستم عاملای موبایل تو یه سیاره رو تصرف کنین، بیرون موندن از گود معنا و مفهومی نداره.

عوضش، گوگل هر تعداد مهره که داشته رو به بازی آورده تا شاید موفق شه فاصله بوجود اومده رو جبران کنه. اهالی مانتین ویو در مورد سرویسای پیغام رسان روشای هدف دار زیاد و بسیار زیادی دارن، چون خوب می دونن پیروزی در این میدون جنگ ابداً سخته؛ از جمله این روشای هدف دار میشه به نسل آینده استاندارد ارسال و دریافت اس ام اس، اپلیکیشنای پیغام رسان جورواجور و امید به اینکه بقیه هم این استانداردهای تازه رو پذیرفته و از اونا پیروی کنن اشاره داشت.

پس وقتی در انتهای مصاحبه سوندار پیچای در کنفرانس «کُد»، از سیاستای بهترین خدمات دهنده جستجوهای اینترنتی در مورد دنیای وسایل رد و بدل کردن پیام سخن به میان میاد، جای حیرت زدگی چندانی باقی نمی مونه. در اصل از حرفش میشه که اونا هراسی ندارن تا هشت اپ جور واجور رو تو یه فولدر و با عملکردهایی مشابه به شما ارائه کنن و بر این امید هستن تا شاید در آخر یکی از اونا بر بقیه برتری یابد.

پیچای در جواب به یکی از سئوالات مطرح شده درباره موضوعاتی که در بالا به اونا پرداختیم، سخن از RSC (که مخفف "سرویسای غنی ارتباطی" است) به میان می آورد. RSC در اصل نسل آینده اس ام اس حساب می شه و در اون قابلیتایی گذاشته شده که شدیدا تا به امروز جای شون خالی بوده.

گوگل می خواد RSC رو مستقیما در درون اندروید جای دهد.

در مورد این استاندارد یه نکته هست، مثل SMS نسل تازه یا همون RSC هم با همراهی اپراتورها و واسه اپراتورها پیشرفته. این گفته به اون معنا هستش که راهی بسیار پر پیچ و خم در برابر این قرارداد تازه و گسترده شدنش قرار داره (چون نیازمند پشتیبانی اپراتورها میشه). ً حتی اگه روزی یاد گرفتن اون شروع شه بعید نیس اپراتورها تصمیم بگیرن با قیمتی زیاد خدمات در رابطه به اونو عرضه کنن و درش دخل و تصرفاتی رو هم صورت بدن.

ولی به هر شکل پیچای بسیار روشن تر از هر زمان دیگری میگه که برند اصلی اش می خواد RSC رو مستقیما در درون اندروید جای دهد و با اپراتورها هم مشارکت کنه تا اونو تبدیل به یه استاندارد عمومی و شناخته شده کنه.

از خاطر نبرین گوگل شرکتی با عنوان «Jibe» رو هم خریداری کرده، شرکت که خدماتش اجازه میدن شرکت های جور واجور سرویسای رد و بدل کردن پیام براساس RSC ایجاد کنن. به زبون ساده و تو یه نگاه گوگل امید داره که با موفقیت در بحث ترکیب ویژگیای RSC با اندروید، اونو به شکلی وسیع در موبایلای تحت این پلتفرم به کاربران عرضه کرده و از بوجود اومدن دیگه استاندرادهای منشعب و مشابه قبل اینکه دیر شه جلوگیری کنه.

اما این وسط نکته ای هم نهفتهه. تقریباً اکثریت کاربران منتظر نسل آینده سرویس اس ام اس باقی نمونده ان و عوضش ابزارهایی مانند واتس اپ، تلگرام و Allo از خود گوگل که به زودی از راه می رسه رو جانشین کردن و واسه نیاز هاشون از اونا بهره می گیرن.

جدا کردن کاربران از دیگر وسایل پیغام رسانی که به اونا عادت کردن ابداً کار آسونی نیس.

پیچای در کنفرانس کد و در میان حرفای اش به شکلی محافظه کارانه از سرویسای آینده گوگل و ویژگیای تازه ای که بنا هستش به اندروید بیان سخن می گفت، ولی دور از تصور نیس که اون و مهندسان تحت فرمانش بازم بخوان در مقیاسی بزرگ یه اپ پیام رسان جدید رو در اختیار کاربران بذارن.

دلایل نشون میدن که مدیر عامل وقت گوگل به Allo که حتی فعلاً قرار نیس دیگه هم خونواده های خود مانند Hangouts رو بازنشسته کنه (یا دست کم فعلاً اینجور سیاستی وجود نداره) هم خیلی دل نبسته و می دونه که جدا کردن کاربران از دیگر وسایل پیغام رسانی که به اونا عادت کردن ابداً کار آسونی نیس.

شاید دستیار گوگل (Google Assistant)، بتونه به برگ برنده ای بدل شده و افراد رو به سمت سرویسای پیام رسان این شرکت هدایت کنه. ولی این جمله رو از یاد نبرین که این دستیار «در روزای اولیه» خود هست و هنوز جای کار بسیاری داره، پس نمیشه قاطع بود که حضور اون در وسایل فرستادن پیام تا چه حد واسه کاربران جذاب میشه و دلیل مهاجرت شون می شه یا خیر.

البته خدمات گیرندگان رویای دیگری هم دارن. این رویا چیزی نیس جز اینکه راه حلی پیدا شه که همه این اپا طوری بتونن با همدیگه در رابطه باشن؛ کاربران تمایل دارن تنها یه گزینه مورد توجه شون رو انتخاب کرده و بعد با دیگرانی که از بقیه اپا بهره می گیرن خیلی راحت رابطه برقرار کنن. پیچای هم میگه «من خودم علاقه مند هستم تا روزی رو ببینم که سرویسای پیام رسان اتحاد بیشتری رو پیدا کردن.»

اون اضافه می کنه «امیده ما به عنوان یکی از رهبران صنعت بتونیم راه رو واسه محقق شدن این مهم صاف کنیم». البته اتحاد و همراهی هیچوقت در میان اولویتای اسمای بزرگ دنیای تکنولوژی قرار نداره و اونا همیشه رقابت رو بهتر می دونن، پس شاید واسه همینه که پیچای خاطر نشون می کنه «من تنها یه درخواست رو مطرح کردم» و ً این درخواستیه که با پاسخی مثبت از طرف اپل، فیس بوک و… رو به رو نمیشه.

اگه بخوایم به یه جمع بندی برسیم، باید بگیم گوگل سه راه حل جور واجور رو واسه پیروزی در جنگ پیغام رسانا دنبال میکنه، که عبارت هستن از گسترده کردن پروتکلی تازه، همکاری با بقیه بزرگان دنیای تکنولوژی و ارائه اپای متفاوت و جور واجور؛ نگفته نمونه مانتین ویوییا با وجود همه این موارد هنوزم با فاصله ای زیاد و مشخص در پشت سر رقبا جای دارن.

نکته اصلی اینجاس که گوگل به این نتیجه رسیده در این رقابت اگه حتی جا مونده باشه شکست خوردن مفهومی نداره و تنها راه حل سریع تر دویدن و به هر در ممکنی زدنه، تا عاقبت گشایشی صورت پذیرد. حال باید دید این گشایش چه زمان رخ میده و ورق چه هنگام به نفع یاران پیچای بر خواهد گشت.