کلاهبرداری با تلگرام و تانگو

ما: مثل روال هفته های گذشته،  ما نگاهی داره به مهم ترین خبرهای پلیس سایبر ایران از دنیای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر در چند وقت گذشته. با ما همراه باشین.

دنیای کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر،‌ دنیای جالبی هست و باخبر شدن از فعالیتا و روشای رفتاری این افراد در فضای مجازی، علم ما رو واسه در برابر قرار گرفتن این افراد زیاد می کنه.
هدف سرویس با مجرمان سایبر پرتال خبری ما در مروری بر داغ ترین خبرهای دنیای کلاهبرداران اینترنتی ایران، آشنا کردن کاربران عزیز سایت از راه های سو به کار گیری حریم خصوصی کاربران در اینترنت به وسیله روشای عادی مجرمان سایبره.

در چند وقت گذشته، باز سو به کار گیری کاربران ایرونی از راه پیام رسانا جنجال آفرین بود و نقض حریم خصوصی کاربران به روشای جور واجور و مقاصد جورواجور، روال عادی مجرمان اینترنتی به حساب می رفت. با ما همراه باشین با خبرهای داغ ما از دنیای مجرمان اینترنتی در تابستون ۹۵.

به امنیت شبکه wifi‌ خونگی توجه کنین

پلیس سایبر تازگیا نسبت به سو استفاده کاربران ناشناس از وای فایای خونگی اخطار داد. واسه شناسایی دستگاه‌هایی که به مودم بی‌سیم شما وصل شده‌ان دو روش کلی هست.
روش اول بررسی خود روتر و روش دوم به کار گیری دستگاهیه که به شبکه‌ وای‌فای وصل هستن. خیلی از افراد روش دوم رو به دلیل آسون‌تر بودن بهتر می دونن و ما هم در ادامه به بررسی این روش می‌پردازیم. اولین قدم اینه که از راه مرورگر وب خود، به صفحه تنظیمات مودم وایرلس وارد شید. واسه این منظور باید آی‌پی مخصوص مودم خود رو در بخش نوار نشانی مرورگر تایپ کنین. اگه آی‌پی روتر بی‌سیم خود رو نمی‌دونین، به دفترچه راهنمای موجود در جعبه اون مراجعه کنین. البته در بیشتر موارد آی‌پی مورد استفاده واسه اتصال به مودم‌ها ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ هستش ولی با اینحال در بعضی از روترها این نشانی متفاوت در نظر گرفته شده.

پس از وارد کردن نشانی آی‌پی مودم، از شما یه نام کاربری و یه رمز عبور درخواست می‌شه. اگه این دو مورد رو هم نمی‌دونین دفترچه راهنمای روتر خود رو بخونین اما معمولا نام کاربری و رمزعبور در این مرحله کلمه adminه. اگه رمزعبور این بخش رو قبلا تغییر داده‌اید یا به هر دلیل دیگری اونو نمی‌دونین بهتره با دکمه فیزیکی موجود روی مودم، اونو ریست کنین.

پیشنهاد پلیسی: رمز عبور خود رو در اختیار افراد ناشناس قرار ندین.

 

 

شکار باند +۱۸ در آباده

تازگیا خبر دار شدیم که اعضای گروهی که در واتس آپ مشغول انتشار محتوای بی ارزش در این نرم افزار بودن در آباده شکار شدن. به دنبال  رصدها و پایش فنی انجام شده در فضای مجازی به وسیله پلیس فتا شهرستان آباده با به کار گیری منابع و مخبرین مشخص شد افرادی ناشناس گروهی رو با نام +۱۸ در شبکه اجتماعی واتس آپ در این شهرستان راه اندازی و فعالیت و مبادرت به ارسال مطالب،‌و تصاویر غیراخلاقی می کنند. گزارشا نشون دهنده این مطلب هست که این گروه با فعالیت بسیار زیاد روزانه بالغ بر ده ها مورد شکلای جور واجور فیلم وعکس ویا مطالب مستهجن وغیر اخلاقی رو در فضای مجازی بار گذاری می کردند و بدین وسیله سعی در ترویج بی بندوباری وانحراف اذهان عمومی داشتن. ۹ تن از مدیران این گروه که بیش از دویست نفر رو عضو گروه خود کرده بودن،‌ دستگیر شدن.

تانگو بازم جنجال آفرین شد

نرم افزار TANGO‌که یه مدت هست با روی موثر تلگرام، فعالیت ایرانیان در اون کم شده، دوباره خبر ساز شد. داستان از این قرار بود که فردی که در شبکه اجتماعی تانگو مبادرت به توهین و آبروریزی بر علیه یکی از شهروندان می کرد دستگیر شد.
در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی با منتشر کردن مطالب توهین آمیز در شبکه اجتماعی تانگو موجب آبروریزی و هتک حیثیت بنده شده که مراتب در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. پس از اخذ اظهارات شاکی ، مستندات جمع بندی و مشخص گردید اظهارات شاکی واقعیت داشته که پس از اخذ دستور قضایی فرد متخلف به محل پلیس فتا منتقل گردید.

پیشنهاد پلیسی«: مجرمان عزیز توجه کنن که هیچوقت از این فضا برای اهدافی مثل مزاحمت و هتک حیثیت افراد استفاده نکنن در غیر این صورت براساس قانون جرائم رایانه ای علاوه بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می شه.

بازم شوخیای تلگرامی!

شوخیای تلگرامی که این روزا خیلی در میان کاربران ایرونی این پیام رسان روسی عادی شده، خبر ساز شد.
پلیس فتا ایلام اعلام کرد که عامل شوخی نابجای دوست قدیمی در فضای سایبر دستگیر شد. فردی با مراجعه به این پلیس و بیان اینکه فردی با هویت نامعلوم از طریق شبکه اجتماعی تلگرم مبادرت به ایجاد مزاحمت اینترنتی برای وی کرده ، مراتب در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا پس از بررسی های لازم و تحقیقات فنی انجام شده تونستن عامل اصلی ایجاد مزاحمت رو شناسایی و در اقدامی غافلگیرانه دستگیر کنند. متهم پس از رویارویی با دلایل فنی به جرم خود اعتراف و انگیزه خود رو ایجاد مزاحمت اینترنتی علیه شاکی در اول یک مزاح دوستانه بیان کرد.

متهم در ادامه گفت: من با شاکیه رابطه دوستانه ای داشتم و به همین دلیل به خاطر سرگرمی مبادرت به منتشر کردن تصویر قدیمی از شاکی که در اختیار بنده بود نمودم و جملاتی ناشایستی که به همراه تصویر اومده بود سعی کردم با دوست خود به صورت ناشناس مزاح کنم.

پیشنهاد پلیسی: از هرگونه ایجاد مزاحت با عنوان مزاح و سرگرمی در فضای سایبر بپرهیزند.

کلاهبردای اینترنتی گسترده از آدمایی بی سواد!

افراد بی سواد و سالخورده در تربت جام مورد حمله کلاهبرداران اینترنتی قرار گرفتن. پلیس فتا تازگیا اعلام کرد چهاره فقره کلاهبرداری اینترنتی از افراد سالخورده و بی سواد در شهرستان تربت جام شناسایی و دستگیر شد. با دریافت مرجوعه قضایی از چند شهروند مبنی بر کلاهبرداری از اونا به وسیله مردی جوون موقع برداشت وجه از دستگاه عابر بانک موضوع در دستور کار تیمی از کارشناسان پلیس فتا این فرماندهی قرار گرفت. در بررسی اظهارات شاکیان پرونده که بیشترً سالخورده و بیسواد هستن مشخص شد که مردی جوون با چرخ زنی در دور و بر دستگاه های خودپرداز از نبود آشنایی و بی سوادی طعمه های خود سوء استفاده کرده و هنگام درخواست برای پرداخت وجه با ایجاد رمز دوم از اونا به صورت سریالی کلاهبرداری کرده.

اما کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات گسترده فنی عامل برداشت های غیرمجاز رو که به شهر مشهد متواری شده بود رو شناسایی و با نیابت قضایی دستگیر کردن. متهم ۳۷ ساله که به تازگی از زندان خلاص شده در بازجویی های به عمل اومده به ۱۴ فقره کلاهبرداری از افراد سالخورده و بی سواد هنگام برداشت وجه از دستگاه های خودپرداز با ایجاد رمز دوم و خریدهای اینترنتی که عموما شارژ گوشی موبایل و فروش اونا زیر قیمت بازار اعتراف کرد.

پیشنهاد پلیسی: شهروندان می بایست برای پیشگیری از سواستفاده از هر گونه اعتماد بیجا به افراد غیر پرهیز و به صورت دوره ای رمز خود رو تغییر دهید.

هکر شیرازی، با اینترنت رایگان کلاهبرداری می کرد!

فردی که با ارائه اینترنت رایگان به افراد ناآگاه  ، از اطلاعات انا سو استفاده می کرد دستگیر شد.
رئیس پلیس فتا فارس از دستگیری فردی خبر داد که با ارایه اینترنت مجانی از طریق وای فای بدون پسورد مبادرت به سرقت اطلاعات افراد می کرد. متهم این پرونده جوانی بود که با ارایه اینترنت مجانی از طریق وای فای، مبادرت به هک گوشی های هوشمند افرادی که از این وای فای مجانی استفاده می کردن، می کرد. چندی پیش تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا ادعا کردن که فردی ناشناس که تموم اطلاعات شخصی اونا رو در اختیار داره با تهدید به منتشر کردن این اطلاعات در فضای مجازی، قصد اخاذی از اونا رو داره. با در نظر گرفتن اینکه این افراد در یک محله و محدوده از شهر بودن، تحقیقات در این زمینه به وسیله کارآگاهان این پلیس شروع که مشخص شد همگی این ادما از یک وای فای رایگان بدون پسوورد استفاده کرده ان.

پس از اقدامات فنی به وسیله کارشناسان پلیس فتا، متهم شناسایی و پس از کسب دستور مقام قضایی دستگیر شد.
وی اضافه کرد: متهم که فردی ۲۸ ساله بود برای دستیابی به اهداف پلید خود، وای فای خود رو بدون هیچگونه رمز و پسوردی درون منزل برای استفاده عموم و در نتیجه سوء به کار گیری اطلاعات قربانیان قرار داده بود.

پیشنهاد پلیسی: به هیچ وجه از وای فای های رایگان ارایه شده استفاده نکنن و همچنین فایل های شخصی خود رو از روی گوشی و یا تبلت و هرگونه دستگاه دیجیتال خود حذف و یا به حافظه های جانبی قابل حمل انتقال و نگهداری نکنند.

مطلب دیگر :   ۴ غیرقابل تغییر در رابطه عاطفی

عاقبت توهین در تلگرام، به زندان ختم شد

فردی که در تلگرام مشغول توهین به کاربران همدانی بود، دستگیر و روونه زندان شد. داستان از این قرار بود که  فردی که با اضافه کردن دو شهروند همدانی به گروهی تلگرامی به اونا توهین کرده بود. با مراجعه شهروند همدانی و ارائه شکوائیه ای مبنی بر توهین و فحاشی، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. در تحقیقات مشخص شد شخصی، شاکی و برادرش رو در گروهی تلگرامی اضافه کرده. بردار شاکی که از ورزشکاران قهرمون و دارای مدال رشته پرورش اندام بوده عکس های ورزشی خود رو در گروه به اشتراک می گذارد که با عکس العمل تند مدیر گروه و فحاشی و توهین وی مواجه می شه و بدون این دست اون دست کردن از گروه خارج می شه.

شاکی پس از مشاهده این صحنه از مدیر دلیل اینگونه صحبت و توهین رو جویا می شه که همین امر موجب حذف وی از گروه می شه و در گفتگوی شخصی که با وی داشته مورد توهین و فحاشی دوباره قرار می گیرد. کارشناسان فتا با به کار گیری اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم رو شناسایی، دستگیر و تمامی دستگاه های دیجیتال وی رو جهت بررسی های فنی جمع آوری کردن.

پیشنهاد پلیسی: در عضو شدن در گروه های ناشناس دقت کافی رو داشته باشن که بسیاری از این گروه ها برای ارتکاب اعمال مجرمانه به شیوه های جور واجور ایجاد شدن.

انتقام اینترنتی با اسباب بازی!

کارآگاهان پلیس فتا یزد خانمی رو که با هک کردن سایت یک کارگاه تولید اسباب بازی مبادرت به ارسال مطالب نادرست به مخاطبان کرده بود شناسایی و به دادسرا معرفی کردن. چندی پیش بود که فردی با در دست داشتن مرجوعه قضائی به این پلیس مراجعه و از هک شدن سایت مربوط به کارگاه تولیدی اش به وسیله فرد ناشناسی طرح شکایت کرد. شاکی در پلیس فتا گفت: “من یک کارگاه تولید اسباب بازی دارم و به همین منظور سایتی رو در فضای مجازی طراحی کرده و از اون طریق با والدین رابطه برقرار کردم؛ مدتیه که فرد ناشناسی سایت شرکت رو هک و مبادرت به ارسال مطالب خلاف واقع به مخاطبان کرده.  در بازجویی انجام شده از شاکی ، پلیس فتا فهمید که شاکی نرم افزار اجتماعی مورد نظر و کاربردی خود رو با شماره همراه اول فعال کرده و تنها سرنخ پرونده این شماره تلفنه. کارآگاهان پلیس فتا با انجام تحقیقات لازم فهمیدن که خط دلخواه مربوط به فردی ساکن یکی از محلات شهر یزد می باشه که پس از هماهنگی با بازپرس پرونده، وی رو به پلیس فتا احضار کردن.

دستگیری مزاحمان سایبری در نیشابور

پلیس فتا تازگیا گزارش کرد که مرد جوونی که با ارسال تصاویر غیراخلاقی و پیام های تهدید آمیز برای دو دختر جوون مزاحمت ایجاد کرده بود به وسیله پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شدن. در پی شکایت دو دختر جوون به پلیس فتا مبنی بر مزاحمت های سایبری در شبکه اجتماعیline با ارسال فیلم و تصاویر غیر اخلاقی و پیام های تهدید آمیز موضوع در دستور کار تیمی از ماموران این فرماندهی قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا پس از یک سری تحقیقات فنی در فضای سایبر مزاحمان رو که دو مرد جوون بودن رو شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردن.

پیشنهاد پلیسی: هرگونه مزاحمت و منتشر کردن اکاذیب در فضای مجازی جرم حساب می شه و با مجرمان در چارچوب قانون شدیدا برخورد می شه.

مزاحمتای سایبری خواستگارهای کینه جو در تلگرام همه نداره!

مزاحمت های سایبری برای زوج جوون سبزواری به وسیله پلیس فتا خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد.
داستان از این قرار بود که باخبر شدیم، مردی جوون به پلیس فتا شهرستان سبزوار مراجعه و شکایتی رو مبنی بر دریافت مطالب کذب و ارسال پیام های تفرقه انگیز از سوی فردی ناشناس که موجب مشکلات خانوادگی شده بود رو داشت. مرد جوون عنوان داشت زندگی بی حاشیه ای داشتیم تا اینکه به تنهایی برای مدتی به مسافرت رفتم و در این مدت از طرف فردی ناشناس پیام هایی با مضمون خیانت همسرم از طریق شبکه اجتماعی تلگرام برایم ارسال می شد و با حالتی پریشان بدون این دست اون دست کردن به منزل برگشتم و با ناراحتی پی گیر شدم که این امر منتهی به اختلاف خانوادگی بین من و همسرم شد و با ادامه این مطالب پی به مزاحمت این فرد ناشناس بردم. کارشناسان پلیس فتا با یک سری تحقیقات فنی عامل ارسال پیام های تفرقه انگیز بین این زوج جوون رو که خواستگار قبلی همسر شاکی بود رو شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردن. متهم۲۳ ساله که نسبت خانوادگی نیز با این زوج جوون داره در بازجویی های به عمل اومده ضمن اعتراف به جرم انتسابی به هک تلگرام همسر شاکی و سواستفاده از مطالب و عکس های شخصی و ارسال اونا به شوهرش با هدف بدبین کردن شاکی اعتراف کرد.

کلاهبرداری از حساب دختر مورد علاقه

فردی که با انگیزه انتقام جویی از حساب دختر مورد علاقه اش سرقت کرده بود به وسیله کارشناسان پلیس فتا اصفهان شناسایی و دستگیر شد. در پی شکایت خانمی جوون مبنی بر اینکه فردی به شکل اینترنتی از حساب وی مبلغ ۱۲ میلیون ریال سرقت کرده بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت. پس از بررسی های پلیسی و تخصصی آخر متهم که اهل و ساکن اصفهانه شناسایی و دستگیر شد.
شهریاری اضافه کرد:متهم در تحقیقات انجام شده به روشنیً به جرم انتسابی اقرار و عنوان داشت چندی پیش در فضای مجازی با فرد شاکی آشنا شده و با اون دوست شدم اما پس از مدتی بین ما اختلاف پیش اومد و با در نظر گرفتن اینکه اطلاعات بانکی شاکی رو در اختیار داشتم به خاطر انتقام جویی از وی مبادرت به سرقت از حساب اون کردم.

مدیر سایت غیر قانونی همسریابی دستگیر شد

سایتای همسریابی بازم قربونی می گیرن. پلیس فتا فارس از دستگیری فردی خبر داد که در فضای مجازی با راه اندازی سایتی با عنوان همسریابی مبادرت به گسترش فساد و فحشا در جامعه می کرد. داستان از این قرار بود که کارشناسان پلیس فتا استان فارس هنگام رصد فضای مجازی متوجه سایتی شدن که به شکل همسریابی و با ارایه شماره کارت و دریافت وجه از مردم در قبال دادن شماره تلفن فرد مورد نظر مبادرت به اغفال جوانان به فساد می کرد. بدیش اینه در چند سال گذشته عده ای افراد سودجو مبادرت به طراحی سایت هایی کرده ان که با عنوان همسر یابی مبادرت به گسترش فساد و فحشا در جامعه و خونواده ها می کنن.

پیشنهاد پلیسی: پلیس فتا که وظیفه گشت زنی در فضای مجازی رو رو دوش داره در چنین مواردی بدون این دست اون دست کردن وارد عمل شده و عوامل خاطی رو شناسایی و طبق قوانین با افراد متخلف برخورد می کنه.

هم چون هفته های گذشته چند پیشنهاد میکنیم:

۱-ازانتشار اطلاعات خصوصی خود و بقیه در فضای شبکه های اجتماعی چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی جدا دوری کنین.

۲-حریم خصوصی خود و بقیه رو احترام بذارین و از تگ گردن افراد روی تصاویر در شبکه های اجتماعی دوری کنین.

۳- اطلاعات مکانی و وقتی خود رو در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی منتشر نکنین.

۴-لایک و کمنتا و هشتگا، می تونن تهدیدی بالقوه واسه حریم خصوصی شما و دوستان شنا باشن.

۵-هر عمل مجرمانه ای که در فضای مجازی صورت بگیره، از راه پلیس فتا قابل رصد، شناسایی و شکار مجرمان هست.

به این موضوع توجه کنین.

۶-از به اشتراک گداشتن تصاویر خصوصی و فایلای پنهونی شخصیتای حقیقی و حقوقی کشور در فضای مجازی حتی در حالت شوخی هم صرفه نظر کنین.

۷-اگه سایت یا پروفایل یا پیام مشکوکی به دست شما رسید، با پلیس فتای استان خود در تعامل باشین.

۸-مراقب کد کاربری و رمز عبور  خود در وای فای، پیام رسانای اینترنتی و شبکه های اجتماعی باشین و بعضی وقتا اونا رو تغییر بدین.

۹-تغییر رمز کارت بانگی و رمز عبور اینترنتی دوم فرصت هک حساب شما رو کم می کنه.

۱۰-از کافی نتای مجوز دار معتبر اگه مجبور به استفاده شدید، استفاده کنین و مراقب کلاهبرداریای اینترنتی باشین.

دوستان و همراهان همیشگی با مجرمان سایبر

با امید به اینکه پیشنهادای هفتگی سرویس با محرمان سایبر، سطح اطلاعات فنی شما رو درباره رقتارهای مجرمانه کلاهبرداران اینترنتی در سراسر کشور زیاد کنه تا تماشاگر کم شدن اندازه آسیب پذیری کاربران جامعه اطلاعاتی ایران در فضای مجازی باشیم.