رونق کسب و کار فریلنسرها، آینده استارت آپ ها

دور کاری، اشتغال ایران رو از این رو به اون رو می کنه.
سال به سال، به روند رو به رشد کار و کاسبیای دور کاری، یا همون فریلسنری (freelancer) اضافه می شه.
دور کارا آدمایی هستن که بنا به تخصص و مهارت خود، می تونن پروژه ای رو از کارفرما دریافت کرده، و بدون نیاز به حضور در محل کارفرما، کار مربوطه رو انجام و به صورت فیزیکی یا مجازی در اختیار  ایشون قرار داده و هزینه توافق شده رو دریافت کنن. دورکاری، امتیازات بسیاری هم واسه کارفرما و هم واسه کارگر و هم واسه پیمانکاران داره.

امتیازات دور کاری واسه کارفرما اون هستش که در هزینه های سر بار خود صرفه جویی می کنه.
وقتی کارگری در  محل کارفرما  حضور فیزیکی نداشته باشه، به نور و گرما و سرما و غذا و حمل و نقل و خیلی از مسائل نیاز نداره. واسه کارگر (دورکار) هم این فایده رو به ارمغان می اورد که در محل سکونت خود یا هر جایی که دوست داره نشسته و کار مربوطه رو در زمان مقرر انجام میده و تحت چیزای مهم سنتی قانون کار در محیطای کارگری قرار نداره. می خواد لب ساحل  باشه، روی کاناپه در اتاق هتلش در کشوری دیگه باشه یا هر جا! دور کاری یعنی موقعیت مکانی و وقتی، تاثیری مستقیم بر درآمد شما نداشته باشه.

این وضعیت کار و کاسبی با گسترش فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی با استقبال جهانی روبرو شده و انقلاب استارت  آپا رو میشه در این اکوسیستم خلاقانه تعریف و تفسیر کرد.
حالا بعضی از دورکارها، درامد هرساله ای به مراتب بیشتر از یه شرکت با ده ها پرسنل دارن! چیجوری؟ خوب تصور کنین فردی مسلط به طراحی انیمیشن، ترجمه هم زبون چند زبون مهم دنیا به همدیگه یا طراح ارشد در فلان میدون مهندسیه و با کارفرمایانی در سراسر جهان مشغول به همکاری بوده و در اومد دیجیتالی ارزی داره.
واسه این دورکارها هم در سراسر جهان، دورکارهای دیگری مشغول به کار بوده و بخشی از کار رو تحت نظارت ایشون انجام میدن.

پس، نا گفته پیداست که آینده  اشتغال جهانی رو باید در اکو سیستم دورکاری و کراد فاندرها و شتاب دهنده ها جستجو کرد که راه حل و کاسبی و اقتصاد جهانی رو دچار تغییر اساسی می کنن. صحبتای چند وقت گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جوون کشورمون درباره جفت و جور کردن بستر پول مجازی ملی ایران، خود گامی مهم  واسه پیشرفت کار و کاسبی دورکارها در ایران  عصر ۱۴۰۰ه. ایرونی که با میلیاردرهای جوون زیر ۴۰ سال که همه دارایی اونا از فضای مجازی بدست اومده روبرو میشه.

چجوری دور کار شیم؟

تولید محتوا در این شبکه ها و سایت اختصاصی خود در مورد مهارت مورد نظر  و SEO سایت و محتوا میتونه شما رو با دنیای فریلسنرها پیوند دهد. در ادامه، ۱۰ نکته که فریلسنرها باید در نظر داشته باشن رو مرور میکنیم.

۱- واسه خود یه فضای کاری جدا از هم بسازین.

واسه خود در خونه فضایی رو انتخاب کنین که فقط واسه کار کردن طراحی و تعیین شده باشه. فعالیت‌های شما در تختخواب تنها باید به خوابیدن و استراحت محدود شه.
وارد کردن وسایل کار در تخت می‌تونه در توانایی‌ شما واسه استراحت پس از کار کردن، مشکل بسازه. واسه خود یه میز و صندلی جفت و جور کنین و فضای کاری و شخصی خود رو از همدیگه جدا از هم کنین.

۲- یه صندلی خوب انتخاب کنین.

یه صندلی راحت و مخصوص کار کردن واسه خود انتخاب کنین که در طول روز تعادل شما رو در زمان کار کردن حفظ کنه.

هم اینکه می تونین صندلی رو به طور کامل کنار بذارین و از یه میز به صورت وایس تاده استفاده کنین تا به کمر خود هم استراحت بدین و احتمال ایجاد آسیب رو واسه بلندمدت کم کنین.

۳- هر یک ساعت یه بار از جای خود بلند شید و دست کم روزی یه‌بار به بیرون از خونه برید.

قرار گرفتن در محل نشستن به مدت طولانی بسیار آسونه، به خصوص وقتی که در جای خود احساس راحتی کنین. از یه زمان‌سنج یا برنامه‌ی مخصوص استفاده کنین تا به شما یادآوری کنه که از جای خود بلند شید و هر یک ساعت یه‌بار بدن خود رو بکشین، و مطمئن شید که از خونه خارج می‌شید، حتی واسه کمی راه رفتن در دور و بر خونه و قرار گرفتن در برابر آفتاب و هوای تازه.

مطلب دیگر :   هشتگ آماده برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی

۴- واسه خود برنامه ریزی کرده و به اون معتقد باشین.

دیر بیدار شدن از خواب و کار کردن در ساعات غیر عادی می‌تونه وسوسه‌انگیز باشه، اما شما می‌تونید از سلامت ذهنی و کیفیت کاری خود از راه ایجاد یه برنامه‌ی کاری مناسب بهره ببرین، همون‌طور که اگه قرار بود به دفتر کار برید همین کار رو انجام می‌دادین. بعد در مرحله‌ی بعد، براساس همون ساعات، فعالیت‌های خود رو انجام بدین.

۵- واسه انجام ورزش روزانه برنامه‌ریزی کنین.

وقتی که برنامه‌ی خود رو تنظیم می‌کنین، از انعطاف‌پذیری در برنامه کاری، به نفع خود استفاده کنین. واسه ورزش روزانه، مانند ملاقات‌های جور واجور خود برنامه‌ریزی کنین.

۶- واسه خود یه محیط آروم‌بخش بسازین.

در خونه کار کردن به این معناست که شما روی محیط دور و بر خود آزادانه کنترل دارین، پس محیط کاری خود رو به محیطی آروم‌بخش تبدیل کنین و اندازه اضطراب خود رو تحتِ کنترل بذارین. اگه به شمع‌های معطر علاقه دارین، اون‌ها رو دور و بر میز کاری خود بذارین. اگه یه منظره‌ی قشنگتر به افزایش آرامش شما کمک می‌کنه، میز کار خود رو روبروی پنجره قرار داده و یا یه اثر هنری که از دیدن اون لذت می‌برید رو در مقابل دید خود بذارین.

۷- از راه تنظیم زمان و ایجاد محدودیت‌ها، تعادل در زندگی کاری و شخصی خود رو حفظ کنین.

زمان خود رو تنظیم کنین و خود رو در برابر ساعات تنظیم شده مسئول نگه دارین. اجازه ندین کار روی زمان شخصی شما و یا برعکس، تسلط پیدا کنه.
اگه می‌تونید از کار کردن در آخر هفته ها دوری کنین و مقدار وقتی که هر روز واسه کار کردن اختصاص می‌بدین رو محاسبه کنین.

۸- در آشپزخانه‌ی خود خوراکی‌های سالم ذخیره کنین.

وقتی که بدونین آشپزخانه‌ی شما با خوراکی‌های خوشمزه پر شده، چرخ زدن در آشپزخانه، هر چند دقیقه یه‌بار، وسوسه انگیزه، پس از راه خریدن میوه‌های تازه و سبزیجات، و قرار دادن تنقلات دور از دسترس، این وسوسه رو از خود دور نگه دارین.

۹- مثل زمان رفتن به محل کار، استحمام کنین و لباس مناسب بپوشید.

خیلی از کارشناسان باور دارن که شما خصوصیات مربوط به اون چه که پوشیده‌اید رو می‌پذیرید. پس به جای پوشیدین لباس راحتی در تموم طول روز، لباسی رو که در زمان رفتن به محل کار می‌پوشید رو به تن کنین. داشتن احساس صلاحیت و لیاقت فقط به بهره‌وری مربوط نمی‌‎شه، تحقیقات نشون داده که خودکارآمدی می‌تونه تاثیر مثبتی روی رفتارای مربوط به سلامتی داشته باشه.

۱۰- تو یه اجتماع مجازی از راه دور فعالیت داشته باشین.

داشتن روابط اجتماعی خیلی خیلی مهمه، حتی در صورت نبود حضور همکاران در زمان کار کردن. ایجاد و حفظ روابط اجتماعی سالم می‌تونه به بهتر شدن کلی سلامتی و تندرستی منجر شده و به شما به خاطر با انگیزه موندن کمک کنه.

۱۱-با  سایتای معروف دور کاری ایران و جهان در تعامل باشین

شبکه اجتماعی  کتابخوانای جهان  GOODREADS  است و شبکه اجتماعی دورکارها، LINKEDIN. حضور فعالانه در این شبکه های  اجتماعی تخصصی،  شما رو با ناشران و کارگران و کارفرمایان جهانی در  رشته ها و تخصصای جور واجور آشنا می کنه.
از طرفی، حضور در سایتای جهانی فریلنسری مثل: FREELANCER.com می تونه شما رو در جریان جو حاکم، روش ها، ترندها، سبکای ارائه کار و تحویل کار و قیمت  بندی پروژه ها و حراجیای بین المللی پروژه ها آشنا کنه که همه، وسیله لازم شما واسه حضور قدرتمندانه در اقتصاد دیجیتالی قرن  بیست و یکم  است.