اشتباهات رایج دوش گرفتن در فصول سردی همچون زمستان که به پوست و مو آسیب می رسانند

همونجوریکه با تغییر وضعیت و دمای هوا بعضی از عادات و نوع لباس پوشیدن مون فرق پیدا می کنه، بد نیس در مورد مراقبت از موهای مون هم این تغییرات جوی و اندازه رطوبت هوا رو در نظر داشته باشیم.

چگونگی و اندازه شامپو، نرم کننده و یا شویندهای بدنی که استفاده می کنیم می تونه در فصول سرد سال مثل زمستون تفاوتایی داشته باشه. حتی اندازه دفعات حموم کردن و یا شستن سر هم در این فصل نیاز به بازنگری داره.

پس بهتره از پیشنهادای پزشکی کارشناسان پوست استفاده کرده و از ۹ کار پرمخاطره در حموم کردن و در فصل زمستون دوری کنیم. با هم به مرور این ۹ مورد می پردازیم:

با آب گرم و به مدت طولانی حموم می کنین

شاید هیچ کاری به اندازه گرفتن یه دوش طولانی و با آب گرم، بعد از گذروندن یه روز سرد، نتونه باعث رفع خستگی شه.
اما باید دونست که این کار هم واسه خود عواقبی داره.

«دئان مراتز رابینسون» از کارشناسان متبحر پوست در این باره میگه: “دوش گرفتن با آب گرم و به مدت طولانی می تونه دلیل خشکی و بعد اون خارش پوست شه.” ایشون پیشنهاد می کنه که در فصول سرد سال، زمان گرفتن دوش به ۵ تا ۷ دقیقه کاهش پیدا کنه و دما زیر ۹۹ درجه نگه داشته شه.

هر دمایی بالاتر از این اندازه می تونه بر رطوبت پایه پوست اثر منفی گذاشته و در مقابل مراقبت کننده های طبیعی پوست ایجاد سد کنه و این یکی از عوامل خشکی پوست تلقی می شه.

زیاد حموم می کنین 

دکتر رابینسون علاوه بر آب گرم و حموم کردنای طولانی، دفعات زیاد حموم کردن رو هم از عوامل خشکی و قرمزی پوست می دونه که موجب خارش شده و عارضه های پوستی مثل اگزما رو هم به وجود می آورد. طبق اندازه فعالیت بدنی روزانه ای که دارین، اگه در فصول سرد سال هم هر روز حموم می کنین، در صورت نبود به کار گیری مرطوب کننده های پوست، آسیب جدی به پوست وارد میارید.

 از شویندهای نه خیلی مناسبی واسه بدن استفاده می کنین

دکتر رابیسنون عقیده داره که صابونایی که در زمانای قدیم به کار برده می شدن باید کنار گذاشته شن چون که چربی طبیعی پوست رو از بین برده و منتهی به خشکی می شن.
به جای به کار گیری این صابونا از شویندهایی بدون صابون استفاده کنین. واسه اینکه بتونین چربی بیشتری رو در پوست ذخیره کنین، بعد از دوش گرفتن هم با لوسیون و در داخل حموم بدن تون رو چرب کنین.

در شیو کردن موهای بدن دقت کافی ندارین

شاید در زمستون، کمتر بدن خود رو شیو کنین. دکتر رابینسون عقیده داره که در فصول سرد سال اصلا نباید فضاهای خشک رو واسه شیو کردن انتخاب کرد و حتما باید جاهای مرطوبی چون فضای داخل حموم واسه این کار انتخاب شه.
در واقع واسه باز نگه داشتن منافذ پوستی واسه گرفتن نتیجه بهتر اینجور پیشنهاد ای می شه.

بهتره که از کرمای نرم کننده هم واسه این کار استفاده شه.
دکتر رابیسنون این نوع از کرما رو واسه فصول سرد سال و در زمان شیو کردن پیشنهاد می کنه چون که این کار به مراتب آسون تر می کنه.

مطلب دیگر :   با ۸ نمونه از عجیب ترین و کمیاب ترین نژاد سگ ها در دنیا آشنا شوید

یکی دیگه از کارشناسان پوست به نام دکتر «تانزی» پیشنهاد می کنه که آدمایی که پوستای حساسی دارن از ژلایی با فرمول و ترکیبات مغذی دیگری که در اونا بلغور جوی دوسر هست استفاده کنن.

هم اینکه بهتره واسه کم شدن تر احتمال انتقال باکتریا به بدن بعد از هرچند بار، تیغ عوض شه.
تیغایی چون «ونوس» و «اُلِی» بیشتر پیشنهاد می شن.

بیشتر از اندازه موهاتون رو می شویید

همونجوریکه لزومی نداره بدن هر روز شسته شه، سر هم همین وضعیت رو داره.
دکتر رابینسون پیشنهاد می کنه، بد نیس که هر سه روز یه بار سرتون رو با شامپو و نرم کننده بشورید. اگه با این کار موهاتون چرب می شه خیلی سریع و با کمی شامپوی خشک و خیلی سریع موها رو بشورید.

شامپو رو با خشونت بر کف سرتون ماساژ می دید

دکتر رابینسون میگه از اونجایی که چربی سر از ناحیه کف اون تولید می شه، تمرکز اصلی شامپو باید روی کف سر باشه. اما لزومی نداره واسه انجام این کار بیشتر از اندازه نیاز به کف سرتون فشار وارد کنین گویی در حال نابود کردن چرک کف وان حموم هستین. اگه با فشار فراوون این کار رو انجام بدین باعث خارش، تورم و در وقتی هم خون اومدن سر میشین.

نرم کننده نمی زنید 

دکتر تانزی عقیده داره که نه فقط پوست در فصول سرد سال خشک می شه بلکه مو هم می تونه وضعیت مشابهی رو تجربه کنه پس بهتره در زمستون از شامپو و نرم کننده هایی استفاده شه که مرطوب کننده بیشتری در اونا هست.

دکتر رابینسون هم پیشنهاد می کنه از اونجایی که نوک مو کمترین اندازه چربی رو دریافت می کنه، خیلی خوبه که کمی نرم کننده روی این قسمتا قرار گیرد. اگه هم در گروه آدمایی قرار دارین که موهای بیشتر از اندازه خشکی دارین، هفته ای یه بار از درمانایی مغذی مخصوص مو استفاده کنین.

پوست مرطوب خود رو با خشونت خشک می کنین

باید دوباره بر این موضوع تاکیید کنیم که این پوست بدن تونه که این طور با خشونت با اون برخورد می کنین نه کف وان حموم. دکتر تانزی تاکید فراوون داره که فقط با هوله ضربات آرومی رو واسه خشک کردن به پوست بدن وارد کنین نه اینکه با خشونت به جون پوست خود افتاده و با هوله و سفت روی اون بمالید.

بعد از این کار هم به آرومی مرطوب کننده رو روی پوست خود بمالید. برخورد ناجور با پوست می تونه دلیل افزایش خشکی و پوسته پوسته شدن شه.

از مرطوب کننده ها به روش درستی استفاده نمی کنین

دکتر رابینسون عقیده داره که اگه از بهترین مرطوب کننده ها هم استفاده کنین اما اونا رو در زمان درستی استفاده نکنین بی فایده س. ایشون بهترین زمان به کار گیری این مرطوب کننده ها رو بدون این دست اون دست کردن بعد از حموم کردن می دونه چون که در این زمان هنوز پوست کمی رطوبت رو در خود داره.

هم اینکه اگه درزمان روز هم این کار خیلی وقتا انجام شه، بهتر همه. دکتر تانزی هم بر مصرف اندازه فراوون مرطوب کننده روی کل بدن و خصوصا در فصول سرد سال تاکید داره.