۴ غیرقابل تغییر در رابطه عاطفی

 در واقع چیزی که در روابط عاطفی، بسیار پیشنهاد می شه اینه که شریک عاطفی خود رو همونجوریکه هست قبول کنین و به دنبال تغییر اون نباشین. در واقع شاید شما بتونین تغییراتی در طرز پوشش اون به وجود بیارین اما به وجود آوردن تغییرات اساسی و بزرگ در ایشون، واسه حفظ رابطه عاطفی، خیلی مناسب نیس.
دراین متن به بررسی ۴ مورد می پردازیم که بیشتر با تلاش فراوون هم به سختی قابل تغییرند:

۱-شخصیت:

تقریبا غیر ممکنه که کسی رو وا دارین که اون طور که شما می خواین، رفتار کنه، یعنی، آدما همونی هستن که هستن، بخشی از شخصیت، هم وابسته به شرایط اجتماعیه. هیچ راهی وجود نداره که شما شریک عاطفی خود رو به اون نسخه ایده آل عالی و مورد نظر خود تبدیل کنین. وقتی که فردی به سن ۳۰ سالگی برسه، میل باطنی ایشون واسه تغییر به مراتب کاهش  پیدا می کنه و این چیزیه که گذشته دونستن اون به صدها سال برمیگرده. ویلیام جیمز، روانشناس دانشگاه  هاروارد در کتاب خود با عنوان “اصول روانشناسی” که در سال ۱۸۹۰ منتشر شد، گفت که شخصیت ما در جوونی شکل میگیره، “در بیشتر ما آدما، با رسیدن به سن ۳۰ سالگی، شخصیت، مثل خمیری بوجود اومده می شه که هیچوقت تغییر پیدا نمی کنه.”تحقیقات بیشتر در این باب، نشون داده که هسته مرکزی شخصیت ما, تشکیل شده از عناصر قوی ژنتیکی وصل با خود هستن که در طول زندگی مون, ثابت باقی می مانند.

۲-چگونگی روابط همسرتون با خونواده اش:

خونواده ها، خصوصا، خونواده همسرتون، ممکنه تبدیل به یه موضوع حساسیت برانگیز واسه شما شه و تشبیه بدی نیس اگه بگیم که مانند قدم زدن در فضای معدنی ایه که هر لحظه امکان یه انفجار در اون هست.
پروفسور, کارل پیلمر، از بخش پیشرفت نیروی انسانی دانشگاه کرنل به واشنگتن پست میگه: “احساسی که آدما نسبت به خونواده هاشون دارن، عمیقا در اونا نهادینه شده و گره یه کروات نیس که خیلی راحت باز و بسته و تغییر داده شه.
اون اضافه می کنه: ” اگه شریک عاطفی و خونواده شما با هم خوب کنار ، به جای درگیریای همیشگی بر سر این موضوع, بهتره از هر گونه رفت و اومد غیرضروری با اونا دوری کنین. ارتباطات خانوادگی بسیار مهم هستن اما نه به قیمت از دست رفتن رابطه عاطفی شما.”

مطلب دیگر :   سونامی چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟

۳-عادات:

تحقیقات روی روابط عاطفی این باور رو بوجود آورده که زوجایی که عادات مشابهی دارن و یا فعالیتای مشترکی دارن، به دلیل به اشتراک گذاشتن تجربه هاشون با همدیگه، خشنودتر از بقیه زن و شوهرا هستن و هیجان بیشتری در روابط اونا دیده میشه که داشتن بقیه عادتا، که به طور جداگونه مربوط به هر کدوم از اوناس، در کل به داشتن رابطه ای خوشحال کمک می کنه.
اینکه از طرف مقابل خود بخوایم که عاداتش رو کنار بزاره یا اونا رو عوض کنه، تنها دلیل کدورت و توهین به اون تلقی می شه و رابطه رو به سمت و سویی نه خیلی مطلوب هدایت می کنه.

۴-عقاید مذهبی:

سامانثا رادمن روانپزشک، در گفتگویی با هافنگتن پست میگه: “عقاید مذهبی، چیزیه که در درون شما نهادینه شده.
و بیشتر در درون خونواده تون بوجود اومده و مدتا باقی می مونه. در مورد کسایی هم که کمتر از مذهب شون تاثیر پذیرفته ان، ممکنه در روبرو شدن با بقیه فرهنگای مذهبی، دچار مشکل شن.”

رادمن اضافه می کنه، بیشتر مسائلی که زن و شوهرا در مورد مذهب با هم دارن، اول خود رو نشون نمی ده بلکه معمولا وقتی که تصمیم به بچه دار شدن دارن، ظاهر می شن.
اون دسته از مردمی که خودشون با آموزشای مذهبی رشد پیدا کردن، معمولا دوست دارن که به بچه هاشون هم همون آموزشا رو بدن. حتی اگه خودشون در اینجور آموزشایی شرکت نمی کردن و اهمیت چندانی نمی دادن. رادمن میگه: اگه شریک عاطفی شما، ناخداباور و یا لاادری باشه، حتی اگه با فردی به طور کامل دیندار زندگی کنه، احتمال کمی هست که به دین فرد مقابل یا باور به خدا گرایش پیدا کنه.

البته موارد برشمرده بدون معنا نیس که آدم نمی تونه عوض شه.
بلکه در مواردی حتی در سنین بالا هم میشه بعضی عادات و روشای زندگی رو عوض کرد اما این موارد از مسائلی هستن که علم از اونا به عنوان سخت ترینای تغییر در رابطه عاطفی نام برده که تحت تاثیر فرهنگ، از سرزمینی به سرزمین دیگه تمایزهایی هم داره.