چطور با شکست در رابطه عاطفی کنار بیاییم و زندگی جدیدی را شروع کنیم؟

بعد از به هم خوردن رابطه عاطفی تون ممکنه احساس کنین دنیا به پایان رسیده و دیگه هیچوقت اون آدم خوشحال قبلی نمی شین. احساس خشم و ناراحتی تون به طور کامل طبیعیه اما اگه نگاه و برخورد مناسبی با این تجربه تلخ داشته باشین می تونین اونو خوب بگذرونین و زندگی جدیدی رو شروع کنین. در ادامه به کارایی می پردازیم که بعد از شکست عاطفی هیچوقت نباید انجام بدین تا بتونین از این تجربه خوب گذر کنین.

۱- واسه یه فرصت دوباره خواهش نکنین

طبیعیه که دلتنگ شریک عاطفی قبلی تون شید و هنوز از بهم خوردن رابطه عاطفی تون شوکه باشین، اما هیچوقت نباید از اون واسه یه فرصت دوباره خواهش کنین. اگه احساس می کنین که باید این کار رو بکنین، تلاش کنین فهمیده باشین انگیزه واقعی تون از این کار چیه. دلتنگ خود اون شخص هستین یا فقطً دلتنگ داشتن یه شریک عاطفی؟ این دو مسأله به طور کامل متفاوت هستن.

۲- از زنگ زدن یا پیغام دادن دوری کنین

اگه می خواین تجربه شکست عاطفی تون رو خوب بگذرونین، تصمیم بگیرین که دست کم سی روز هیچ تماسی با شریک عاطفی قبلی تون نداشته باشین. این سی روز تبدیل به چهل، بعد پنجاه و … می شه و تا اون زمان شاید حال خیلی بهتری و همینطور دید روشن تری به شرایط پیدا می کنین.

۳- از دید دیگری به ماجرا نگاه کنین

تو ذهن خود پایان دیگری واسه رابطه عاطفی تون بسازین، یعنی تصور کنین شما بودین که اونو پس زدید و موضع تون رو در ماجرای شکست عاطفی تون تغییر بدین. این کار احساس تون رو تغییر میده و باعث می شه بیشتر احساس قدرت کرده و کمتر احساس قربونی بودن کنین.

۴- با اولین کسی که مواجه شدید وارد رابطه نشید (یا ازدواج نکنین!)

با وجود حس انتقامی که هنوز تو ذهن و قلب تون رخنه کرده، احتمال زیادی هست که بخواین کسی رو جانشین شریک عاطفی قبلی تون کنین، اما باید در برابر این تمایل مقاومت کنین. بعد از یه شکست عاطفی دردناک، بهترین کار اینه که واسه یه مدت با کسی وارد رابطه عاطفی نشید تا مطمئن شید که رابطه بعدی تون فکر نشده، اتفاقی و محکوم به شکست دوباره نیس.
یه مدت به خودتون فرصت بدین تا درک کنین که چه اتفاقی افتاد، چی اونطور که توقع داشتین پیش نرفت و البته در رابطه بعدی تون می خواین چه تغییری بسازین.

۵- همیشه واسه جلب توجه جنس مخالف تلاش نکنین

طبیعیه که وسوسه شید با این کار ناراحتی تون رو از بین ببرین و تجربه شکست عاطفی رو بگذرونین اما این کار اشتباهه. بعضی آدما به دنبال اون هستن که مطمئن شن هنوز واسه جنس مخالف شون جذاب هستن. اما اگه درست بعد از به هم خوردن رابطه عاطفی تون، شروع به مهمانی رفتن، شرکت کردن در جمعای جداسازی نشده و تلاش واسه جلب توجه جنس مخالف تون کنین، همه این کارا شما رو از روند عزاداری دور می کنه.
اگه به خود فرصت عزاداری و غصه خوردن ندین و روی خودتون کار نکنین، رابطه عاطفی بعدی تون هم محکوم به شکست میشه.

۶- از غصه خوردن فرار کنین

شاید واسه اینکه بتونین تجربه شکست عاطفی تون رو بگذرونین، تلاش می کنین از درد و رنجی که احساس می کنین دوری کنین چون شدیدا اذیت تون می کنه.
اما اگه از احساس تون فرار کنین هیچوقت نمی تونین این تجربه تلخ رو بگذرونین. تنها راه واسه رسیدن به یه حال خوب، گذشتن از دل اندوه س نه دور زدن اون.

۷- بدگویی و برملاسازی نکنین

هر زمان که خواستین درباره شریک عاطفی قبلی تون بدگویی کنین، جلوی خودتون رو بگیرین. این راه خوبی واسه پشت سر گذاشتن تجربه شکست عاطفی نیس.
این حرفا بیشتر از شریک عاطفی تون، روی خودتون اثر میذاره.
این کار به دور از ادب و بی فایده س و حالا که نیاز به چیزی دارین تا از تجربه تلخ تون خود رو بیرون بکشین، شما رو بیشتر به پایین میکشه. درسته که رنج می کشید اما تلاش کنین درباره شریک عاطفی قبلی تون بدگویی و برملاسازی نکنین. البته خونواده و دوستان نزدیک تون استثنا هستن و می تونین به اونا اعتماد کنین.

۸- با خودتون نامهربان نباشین

زیادتر از اندازه به خودتون سخت نگیرید. یادتون باشه که حالا هم غرور و عزت نفس تون جریحه دار شده پس نباید شرایط رو بدتر کنین. با خودتون همونقدر مهربون باشین که با دوست دل شکسته تون هستین. اگه توانایی پشت سر گذاشتن این تجربه تلخ رو در خودتون نمی ببینن یا می خواین کسی که شریک عاطفی تون رو نمی شناسه از بیرون ماجرا دید روشن تری به شما بده، به یه روان دکتر مراجعه کنین.

۹-  در خونه نمونید

کار ساده ایه که خودتون رو غرق در غم و اندوه کنین و هر سی ثانیه یه بار گوشی تون رو چک کنین به امید اینکه شریک عاطفی قبلی تون به شما پیغام بده و خواهش کنه رابطه خود رو از نو شروع کنین. با این حال، خیلی از کارشناسان فکر می کنن مشغول نگه داشتن خود بهترین روش واسه پشت سرگذاشتن تجربه شکست عاطفیه. واسه هر روزتون دست کم دو تا پنج کار در نظر بگیرین که احساس خوبی به شما بده و کمک کنه وقت تون رو پر کنین. مشغول بودن می تونه به شما کمک کنه و خیلی زود اتفاقات جدیدی در زندگی تون می افته که به اونا علاقمند میشین و دیگه حتی فرصت فکر کردن درباره شریک عاطفی تون رو دارین.

۱۰- از تنهایی تون لذت ببرین

در اوقات تنهایی، به علائق شخصی تون بپردازید تا کم کم از رابطه ای که داشتین دور شید. بعد از تجربه تلخ شکست عاطفی، وقتی دوباره خودتون رو پیدا کردین، از تنهایی لذت ببرین و یاد بگیرین که خودتون رو فارغ از رابطه تعریف کنین. واسه رشد و پیشرفت شخصی تون یه کلاس برید. زبون جدیدی یاد بگیرین، ورزش یا آشپزی کنین. همه این کارا رو به تنهایی انجام بدین. ممکنه در همین کلاسا یه دوست جدید یا عشق زندگی تون رو پیدا کنین.

۱۱- به دنبال انتقام نباشین

اگه شما اون کسی بودین که شریک عاطفی اش اونو پس زده، شاید حالا رنج می کشید و می خواین شریک عاطفی قبلی تون هم همون دلشکستگی رو تجربه کنه.
اما باید بدونین که با این کار نمی تونین تجربه شکست عاطفی رو بگذرونین. بعد از به آخر رسیدن یه رابطه عاطفی، خط قرمزهایی هست که نباید از اونا عبور کنین: شایعه درست نکنین، وسایل شخصی اون که پیش تون مونده رو تخریب نکنین و در شبکه های اجتماعی به اون بد و بیراه نگید. این کارا کمکی به شما نمی کنه.

۱۲- سراغ شریکای عاطفی قبلی تون نرید

ممکنه وسوسه شید سراغ یکی دیگه از شریکای عاطفی قبلی تون برید. شما وقتی با این فرد رابطه عاطفی داشتین؛ حالا مثل هم هستین و شما به دنبال ارتباطی احساسی هستین تا از تجربه تلخ شکست عاطفی گذر کنین. هم اینکه، پشت ذهن شما حسی از انتقام نسبت به شریک عاطفی قبلی تون که دل شما رو شکسته هست.
با این حال، هیچوقت نباید دوباره با شریکای عاطفی قبلی تون رابطه برقرار کنین. اونا تبدیل به شریک عاطفی قبلی تون شدن چون شما مناسب همدیگه نبودین.

۱۳- در شبکه های اجتماعی اونو تعقیب نکنین

شریک عاطفی قبلی تون و شاید بعضی از اعضای خونواده و دوستان اونو از همه شبکه های اجتماعی آنفالو کنین. این کار به شما کمک می کنه همیشه وسوسه نشید اونو چک کنین و ببنید که وضعیتش بهتر از شما هستش یا بدتر.

۱۴- چیزایی که شما رو یاد اون میندازه رو از جلوی چشم تون دور کنین

عکسای دو نفره تون رو از شبکه های اجتماعی پاک کنین، عکسایی که از اون دارین رو دور بندازین و هدیهایی که از اون گرفتید رو به بقیه ببخشین. از مکانایی که وقتی با همدیگه به اونجا رفته بودین دوری کنین تا خاطرات تون زنده نشه. زمان اون رسیده از نو شروع کنین و واسه این کار می تونین تموم روال روزمره زندگی تون رو، دست کم واسه شروع، تغییر بدین. این کار به شما فرصت میده تا روال جدیدی ایجاد کرده و به نبودن در رابطه عاطفی عادت کنین.

۱۵- یادتون نره که از این تجربه درس بگیرین

هیچ رابطه ای اتلاف وقت نیس اگه از اون درس بگیریم. از خودتون سؤال کنین چه نقشی در آخر رابطه عاطفی تون داشتین یا چیجوری می تونین در آینده شریک عاطفی بهتری باشین. اگه با خودتون رو راست باشین می تونین در همین تجربه تلخ نکته مثبتی پیدا کنین.

بعد از تجربه شکست عاطفی دقیقا چه اتفاقی در بدن اتفاق می افته؟

بایدها و نبایدهای شبکه های اجتماعی بعد از پایان رابطه عاطفی

چیجوری به عشق یه طرفه خود غلبه و زندگی جدیدی رو شروع کنیم؟

اگه می‎خواهید رابطه عاطفی موفقی داشته باشین هیچوقت به این افراد دل نبندید

اشتباهات رایجی که رابطه عاطفی شما رو به خطر میندازه

مطلب دیگر :   رونق کسب و کار فریلنسرها، آینده استارت آپ ها