زبان بدن، زبان مشترک انسان‌ها

ما آدم‌ها حتی وقتی که با همدیگه صحبت نمی‌کنیم هم سیگنال‌هایی واسه هم ارسال می‌کنیم. می‌پرسید چیجوری؟ با حرکات چشم و دست و بدن.

زبون بدن یکی از مهم‌ترین بخش‌های رابطه‌های انسانی حساب می‌شه، پس بهتره در مقابل بقیه هیجانات خود رو کنترل کرده و مراقب رفتارای بدنی خود باشین.

واسه این منظور چند ایده ساده داریم که شاید با رعایت اون‌ها ارتباطات اجتماعی بهتری داشته باشین.

خودنمایی کردن همیشه هم بد نیس

– تحت تاثیر قرار دادن یعنی رفتار یا عقیده کسی رو عوض کردن

– خودنمایی کردن هم یعنی به‌عمد کسی رو تحت تاثیر بذارین

تقریبا هممون وقتی واژه «خودنمایی» رو می‌شنویم، به مسائل منفی می‌اندیشیم. اما بعضی وقتا بد نیس در مورد این کلمه کمی لطافت به خرج داده و به‌عنوان فعلی نه‌خیلی بد به اون نگاه کنیم.

خودنمایی کردن بد نیس، بلکه آدمایی که از این کار واسه مقاصد شوم بهره می‌گیرند، بد هستن.

مثال ۱: فرد آب‌زیرکاه متظاهر

بدی در هیچ فرهنگ و سنتی پذیرفته نیس و هیچ‌کسی واسه افراد بد احترامی قائل نمی‌شه. واسه درک بهتر این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر رو بخونین:

– دختر بدجنس و حسود به دنبال کم کردن محبوبیت همکلاسی دوست‌داشتنی خوده

– اون به بقیه همکلاسی‌ها می‌گوید که دختر دوست‌داشتنی کاری وحشتناک و بد انجام داده

– علاقه و توجه افراد حاضر در کلاس نسبت به دختر دوست‌داشتنی کم می‌شه

– دختر دوست‌داشتنی غمگین می‌شه

مثال ۲: خودنمایی دوستانه

خودنمایی بعضی وقتا به بهتر شدن ارتباطات کمک می‌کنه

– فردی که تو یه مهمانی یا جشن حضور داره، یه متظاهر باتجربه س

– اون در طول جشن به کس دیگه ای برخور می‌کنه

– اون از اون فرد با لبخند معذرت خواهی کرده و عبور می‌کنه، حتی اگه مقصر فرد مقابل باشه

– اون با طرف مقابل وارد بحث یا دعوا نمی‌شه و یه‌شب عالی واسه خود رقم می‌زند.

فرق این دو نوع خودنمایی در اینه که دختر مثال اول واسه مقاصد بد و منفی خودنمایی کرده بود و صحنه‌سازی اون براساس دروغ و بدخواهی بوده اما مورد دوم واسه دوستی و صلح.

نتیجه اینکه، خودنمایی کردن واسه ایجاد آرامش، بهبود رابطه و مسائل خوب و مثبت نه‌تنها ایرادی نداره که بهتره انجام هم قبول کنه.

بخش اول: رفتار و زبون بدن

ذهن آدم دائم در حال قضاوت کردنه. این روند‌ایه که همیشه انجام می‌شه و در میان همه آدم‌ها هم عمومیت داره.
همین ذهن پرسشگره که موجب تکامل و رشد روحی آدم‌ها می‌شه. ذهن ما در صدم ثانیه قضاوت کرده و مثلا می‌پرسد:

– این فرد قابل‌اعتماده؟

– این فرد جذابه؟

– این فرد می‌تونه واسه زندگی من خوبه؟

توجه  به اینجور سوال‌هایی بد نیس، اما نباید قبل اینکه کسی رو به‌خوبی بشناسین، اونو قضاوت کنین. بخاطر این و به‌منظور پیشگیری از هر نوع برداشت اشتباه از روحیه و تفکرات افرا جور واجور، چندین پیشنهاد داریم که در ادامه می‌تونید بخونین.

جا داره اشاره کنیم که این بخش به زبون بدن مربوط نمی‌شه اما روی اون تأثیرگذار میشه.

احساس امنیت و اعتمادبه‌نفس

واسه اینکه به طور کامل حس امنیت و اعتمادبه‌نفس داشته باشین، باید تمرینات زیادی انجام بدین. اما کلا با رعایت بعضی از مسائل می‌تونید اینجور احساساتی رو در خود بیدار کنین.

در مرحله اول باید همه مواردی که موجب ناراحتی شما شده و باعث می‌شن تا اعتمادبه‌نفس نداشته باشین رو کشف و برطرف کنین. به‌طور مثال، اگه چاق هستین و این موضوع آزارتون می‌دهد، به دنبال راهکارهای مناسب واسه لاغری باشین. یا اگه دوست دارین خوش‌تیپ باشین و خودتون سلیقه اونو ندارین، از فردی که به نظرتون شیک‌پوشه، کمک بگیرین.

در قدم بعدی، باید به خودتون احساس امنیت بدین و واسه این منظور می‌تونید از شکلای جور واجور کتاب‌ها، کتب صوتی، مقاله‌های آموزشی یا کارشناسان این بخش کمک بگیرین.

همه دوست هستن مگه اینکه خلاف اون ثابت شه

بااینکه در جامعه الان بیشتر ما برخلاف این فکر می‌کنیم و تصورمون اینه که هیچ‌کسی قابل‌اعتماد نیس، مگه خلافش ثابت شه، اما پیشنهاد می‌کنیم همیشه با خوش‌بینی به افراد دور و بر خود نگاه کنین و بدون شناخت آدما به اون‌ها بدبین نباشین.

واسه اینکه اینجور تفکری رو در وجود خود پرورش بدین، تمرینات زیر رو تو ذهن خود تکرار کنین.

همه آدم‌ها شایسته احترام هستن، مگه اینکه خلاف اون ثابت شه

البته منظور این نیس که تموم‌وقت خود رو به بقیه و محبت به اون‌ها اختصاص بدین، بلکه فقط کافیه به‌گونه‌ای رفتار کنین که دور و بریا حس ناامنی یا غیرمفید بودن نداشته باشن.

دور و بریا خود رو دوست داشته باشین، مگه اینکه ثابت کنن لیاقت اونو ندارن

این رو یادتون باشه که امروزه، ناشناس‌ها خیلی قابل‌اعتماد نیستن. چه‌بسا آدم‌ها چهره‌های متفاوتی از خود میدن و وقتی رابطه نزدیک‌تری با اون‌ها برقرار می‌کنین، متوجه نقاب دروغینشان می‌شید.

شاید بشه این‌گونه مثال زد که قبل از خرید یه کتاب براساس طرح روی جلد، چند صفحه از اونو ورق زده و بخونین. این موضوع در مورد انتخاب آدم‌ها به‌عنوان دوست هم نمونه داره.

همیشه به این فکر کنین که واسه بقیه چه‌کاری از دستتون برمی‌آید

هنگام روبرو شدن با آدم‌های جدید به این فکر نکنین که «چه‌کاری واسه شما می‌تونن بکنن؟»، بلکه برعکس، به این فکر کنین که شما چه‌کاری واسه ایشون می‌تونید انجام بدین.

کمک به بقیه بهترین روش واسه تشویق اون‌ها به کمک کردن به شما حساب می‌شه. این ترفند همیشه نتیجه خوبی در بر داره.

البته این رو تو ذهن خود دید کنین که قرار نیس بدون دلیل به بقیه مشاوره بدین یا اون‌ها رو به انجام کاری تشویق کنین. فقط وقتی که واقعا به نظر شما نیازه، خود رو دخالت داده و ایده‌هایی که در سردارید رو بگید. این رو یادتون باشه که کمک‌های شما باید نقش سازنده داشته باشن و در زندگی فرد مقابل به درد بخور واقع گردند.

همیشه واسه کمک کردن پیش‌قدم باشین اما واسه انجام اون اصرار نکنین. بذارین بقیه خودشون تصمیم بگیرن و این اجازه رو به شما بدن.

بخش دوم: حالت

اولین موردی که در ملاقات‌های انسانی موردتوجه قرار می‌گیرد، حرکات و حالت‌ها بدن فرده. حتی اگه اون لب به سخن باز نکرده باشه هم می‌تونید از روی زبون بدنش تااندازه‌ای شخصیت ایشون رو کشف کنین. پس، لازمه همیشه روی حالت‌های بدن خود دقیق شدن و فوکوس کردن وتوجه داشته باشیم تا در موقعیت‌های جور واجور، بهترین‌ها رو ارائه کنین.

واسه آشنایی باحالت‌های مثبت بدن، در ادامه بعضی از نمونه‌ها رو براتون یادآور شده‌ایم.

صاف وایسید اما راحت باشین

– پاهای خود رو بیشترین حد به‌اندازه عرض شونِه‌ها بازکنید

– به طور کامل صاف وایس تاده و از هرگونه قوز کردنی دوری کنین

– شونِه‌ها رو به عقب داده، سر رو کمی بالا بگیرین اما بازم راحت باشین و اصطلاحا عصاقورت‌داده نایستید

– گردن و سر خود رو سفت نگیرید تا هنگام دوستی با دور و بریا اذیت نشید

– راحت و ریلکس بودن بدن باید در حدی باشه که از حالت صاف و قوز نکرده خارج نشید

– صاف بشینین اما خیلی جدی نباشین

– وقتی که روی صندلی می‌نشینید، حواستون باشه که کمرتون خم نشده و قوز نکنین. تا حد امکان تموم بالاتنه خود رو بدون خم شدن نگه‌دارین. اما درعین‌حال، خیلی هم جدی و متمرکز نباشین که منظره بدی ایجاد کنه.

پاهای خود رو خیلی جفت نکنین

بااینکه به‌صورت علمی ثابت نشده، اما گفته می‌شه مردانی که هنگام ایستادن پاهای خود رو جفت می‌کنن از اعتمادبه‌نفس به نفس کمتری بهره مند هستن و برعکس، کسایی که کمی بازمی‌ایستند، معتمد به نفس تر به نظر می‌رسند.

هر دو حالت قرار گرفتن پاها، یعنی باز بودن زیاد یا زیادی نزدیک هم بودن اون‌ها نمای بدی داره و سیگنال منفی واسه بیننده ارسال می‌کنه.

بخش سوم: ورود به اتاق

لحظه ورود به اتاق ازجمله مواقعیه که پیشنهاد می‌شه توجه زیادی روی اون داشته باشین. وقتی وارد جمعی جدید می‌شید، همه نگاه‌ها به سمت شما برمی‌گردند و ازاین‌رو لازمه حواستون به حرکات بدن خود جمع باشه.

لبخند بزنین

مهم نیس که واقعا خوشحال هستین یا خیر، هنگام ورود به اتاق همیشه لبخند به لب داشته باشین. منظور از لبخند، ایجاد یه جور شادی در صورته، نه خنده با صدای بلند. تلاش کنین هنگام ورود به فضای جدید طوری نشون بدین که انگار از حضور در میان اون جمع بسیار خوشحال و راضی هستین.

با بقیه احوالپرسی کنین

واسه این منظور لازم نیس با صدای بلند فرد خاصی رو مورد خطاب قرار داده و سلام و احوالپرسی کنین، فقط کافیه با حرکت سر، مراتب احترام خود رو به بقیه نمایش بدین. هم اینکه اینم بگیم که در میان جمع به آدم‌ها خیره نشید، فقط تماس چشمی با اون‌ها داشته و با لبخند کوچیکی نگاهتون رو از اون‌ها وردارین.

واسه آدمایی که می‌شناسید دست تکون بدین

هنگام ورود به مجلسی که تقریبا همه اون‌ها ناآشنا هستن، واسه اینکه حس تنهایی و غریبگی به شما دست نده و اعتمادبه‌نفستون رو از دست ندین، پیشنهاد می‌کنیم واسه آدمایی که می‌شناسید دست تکون داده و خود رو به اون‌ها برسونین. حتی بعضی مواقع بد نیس واسه یه آشنایی خیالی دست تکون بدین و به سمت اون برید. این کار چند حسن داره:

– حضار فرض رو بر این می‌گذارن که شما اون‌ها رو می‌شناسید

– زمان بیشتری واسه نگاه کردن به افراد دارین

– خودتون راحت‌تر هستین

البته نیاز به یادآوریه که این کار باید با اعتمادبه‌نفس کامل و به‌صورت واقعی صورت قبول کنه نه با ترس و نگرانی.

بخش چهارم: دست دادن

سفت اما با ادب دست بدین

وقتی فردی خیلی سست و نرم دست می‌دهد، درواقع از اندازه جذابیت خود می‌کاهند. پس، بهتره وقتی با کسی دست می‌بدین، به‌خوبی دستان ایشون رو فشرده و خیلی آروم اونو تکون بدین.

هنگام دست دادن تماس چشمی برقرار کنین

وقتی با بقیه دست می‌بدین، روی خود رو برنگردانید چون حس منفی به‌طرف مقابل منتقل می‌کنه و این توهم ایجاد می‌شه که نمی‌خواهید به اون احترام بذارین یا چیزی واسه مخفی کردن دارین.

یادتون باشه به چشمون طرف مقابل خیره نشید و فقط تا حدی به چشمانش نگاه کنین که رنگ چشم اون در یادتون بمونه.

لبخند بزنین به‌گونه‌ای که انگار اون‌ها روزتون رو ساخته‌ان

هنگام دست دادن با آدما به روشون لبخند بزنین تا فهمیده باشین که از دیدارشان خوشحال هستین.

بخش پنجم: حالت بدن

وقتی در مقابل فردی وایس تاده و با ایشون سخن می‌گویید، بدن خود رو رها و آزاد بذارین؛ یعنی دست‌به‌سینه و باحالتی که انگار گارد گرفته‌اید، نایستید. البته حواستون باشه که باید صاف و کشیده باشین و راحتی رو با قوز کردن و آویزون بودن اشتباه نگیرید.

به سمت فردی که در حال صحبت با ایشون هستین، خم شید

تلاش کنین انحراف بدنتون به سمت فردی باشه که با اون حرف می‌زنید. به این صورت یه جور حس دوستی و راحتی رو به اون القا می‌کنین.

لم ندین

لم دادن روی صندلی یا تکیه زدن به دیوار، نمای خیلی جالبی نداره. همیشه مطمئن شید که صاف وایس تاده یا نشسته‌اید و درعین‌حال راحتی و آسایش خود رو هم از بین نبرین.

بخش ششم: صورت

صورت هر فردی پر از شکلای جور واجور سیگنال‌هاییه که به‌طرف مقابل منتقل می‌کنه. هرکی می‌تونه با یدونه‌یدونه اعضای چهره‌اش، پیغام‌های مختلفی رو به دور و بریا منتقل کنه.

چهره خوشحال داشته باشین

تلاش کنین حالت طبیعی صورت خود رو همیشه خوشحال و مهربون نگه‌دارین. صورت‌های اخم‌آلود و خشن موج منفی به بیننده منتقل کرده و باعث می‌شه تا بقیه ناخودآگاه از اون‌ها فاصله بگیرن.

با یه لبخند ساده و بی هزینه می‌تونید موجب شادی بقیه هم بشوید و خاطره‌ای موندگار از خود برجای بذارین.

تماس چشمی خود رو به‌طور یهویی قطع نکنین

بیشتر آدم‌ها عادت دارن همین‌که نگاهشون به چشم فردی دیگری افتاد، سریع روشون رو بر گردونن. این‌یه عکس العمل ناخودآگاهه. تلاش کنین با تمرین این عادت رو از بین وردارین. وقتی دو نگاه در هم گره خورد، یه لبخند کوچیک زده و بعد چشمون خود رو از اون بگیرین. این کار دو مزیت بزرگ داره، یه اینکه نشون‌دهنده اعتمادبه‌نفس بالاست و دوم اینکه، مردم حس بهتری به شما دارن چون تصور می‌کنن آدم تعامل‌پذیری هستین.

چیجوری لبخند بزنیم

در ذهنتون چیزی رو تصور کنین که واقعا دوست دارین و از تماشای اون خوشحال می‌شید. این تصویر ذهنی لبخندی واقعی روی صورت شما ایجاد می‌کنه که زیباست.

بخش هفتم: فوت وفن‌ها و عادت‌ها

در ادامه چند ترفند ساده و باحال براتون یادآوری کرده‌ایم که می‌تونه هنگام دوستی با بقیه اون‌ها رو اجرا کرده و از مزایایش بهره‌مند گردید.

آینه رفتاری باشین

یکی از بهترین روش‌ها واسه ایجاد رابطه خوب و موفق با بقیه اینه که رفتارای خودشون رو تکرار کنین. به‌طور مثال، اگه پاهای خود رو جلوی شما دراز می‌کنن، شمام همین کار رو تکرار کنین. اینجور تکنیکی باعث می‌شه تا ایشون تصور کنه شما بسیار راحت هستین و رابطه برقرار کردن با شما براش باحال تر جلوه می کنه.

البته نیاز به گفتن نیس که نباید در تکرار رفتارای اون‌ها زیاده‌روی کنین.

مطلب دیگر :   چطور با شکست در رابطه عاطفی کنار بیاییم و زندگی جدیدی را شروع کنیم؟