۶ عاملی که جلوی لاغر شدن شکم را می گیرند

آب کردن چربیای شکم نه فقط به بهتر شدن ظاهرمون کمک می کنه، بلکه واسه سلامتی ما هم خوبه. چربی زیاد در ناحیه شکمی می تونه منتهی به بروز بیماریای جدی ای مثل دیابت، فشار خون بالا و مریضی قلبی شه.
اما متأسفانه خلاص شدن از این چربیا همیشه هم کار ساده ای نیس.
اگه تموم تلاش هاتون واسه رسیدن به ظاهر دلخواه، بی نتیجه مونده و چربیای شکم تون هنوز سر جای خود هستن، شایدً این مسأله دلایل پنهونی داره که از اونا بی خبرید. در ادامه به دلایل احتمالی ای می پردازیم که مانع لاغر شدن شکم می شن.

۱- نوع چربی شکم تون رو نمی دونین

اگه در آب کردن چربیای شکم تون موفق نبوده اید، یکی از دلایل احتمالی این مسأله می تونه این باشه که روش اشتباهی رو واسه این کار انتخاب کردین. چاقی شکمی پنج نوع جور واجور داره که در اثر عوامل مختلفی به وجود میان و هر کدوم از اونا به رژیم غذایی و ورزش مخصوصی نیاز دارن. پس اول از هر چیز باید نوع چربی شکم تون رو شناسایی کنین و بعد، با در نظر گرفتن اون، واسه کاهش وزن خود برنامه ریزی کنین.

۲- همیشهً خود رو وزن می کنین

اگه واسه وزن کردن خودتون همیشهً سراغ ترازو می رید، باید این عادت رو کنار بذارین و تلاش کنین در برابر میل به این کار مقاومت کنین. وسواس وزن کردن می تونه از سرعت روند کاهش وزن کم کنه.
هر بار که خود رو وزن می کنین و با عددی روی ترازو مواجه میشین که با وزن مورد انتظارتون فرق داره، شروع به قضاوت کردن خودتون می کنین. این کار انگیزه شما رو نابود می کنه، شما رو تحت فشار قرار میده، ذهن تون رو درگیر فکرا منفی می کنه و روحیه  ی شما رو بد می کنه.
همه این موارد می تونه شما رو به تسلیم شدن بفرسته و ممکنه واسه کم کردن اضطراب تون به پرخوری روی بیارین. پس بهتره فقط هفته ای یه بار خودتون رو وزن کنین و با این کار فقط از وضعیت تون خبردار شین نه اینکه از اون واسه قضاوت کردن خودتون استفاده کنین.

۳- رژیم غذایی تون اشتباهه

بدن ما به عناصر زیاد، ویتامینا، کربوهیدراتا و حتی چربی نیاز داره.
اگه خودتون رو از بخشی از این مواد به درد بخور محروم کنین، اینطوری، رژیم غذایی تون بیشتر از اینکه براتون به درد بخور باشه، مضر میشه. اگه فقط میوه و سبزی بخورین یا بر عکس، فست فود بخورین و شکر و نمک زیادی استفاده کنین، کار کاهش وزن براتون سخت می شه.
پس باید رژیم غذایی خود رو کنترل و بررسی کنین و منیزیم، ویتامینا، چربیای به درد بخور و دیگه عناصر رو حتماً در اون بگجانید.

مطلب دیگر :   آیا می دانید کدام وسایل را نباید دست دوم خرید؟

۴- برنامه ورزشی تون جور واجور نیس

ورزش کردن روشی عالی واسه کاهش چربیای بدنه. اما یادتون نره که باید به برنامه ورزشی خود تنوع بدین. هر ورزشی روی بخش خاصی از بدن اثر میذاره.
پس، نباید فقط روی انجام ورزشای هوازی یا کششی تمرکز کنین. تمرینات شدت بالا و قدرتی، شنا و حتی ورزشای رزمی رو در برنامه ورزشی خود بذارین. هم اینکه، این تصور رو که ورزش فقط در باشگاه و با لوازم ورزشی شدنیه رو دور بریزین. شما در خونه و خیابون هم می تونین ورزش کنین. فقط تلاش کنین که زیاده روی نکنین. به کار خود ایمان داشته باشین و خود رو وقف اون کنین، اما به خودتون آسیب نزنین.

۵- اضطراب دارین

اضطراب واسه تموم بدن مضره و مخصوصا روی وزن بدن اثر منفی داره.
استرس و نگرانی، رژیم غذایی و وضعیت روحی و جسمی تون در زمان ورزش کردن رو تحت اثر قرار میده. علاوه بر این، بالا بودن سطح کورتیزول یا همون هورمون اضطراب، باعث افزایش تشکیل چربی در بدن می شه.
از هر فرصتی واسه کم کردن اضطراب تون استفاده کنین، تلاش کنین بیشتر ریلکس کنین، کاری خارج از روال عادی زندگی تون انجام ندین، یه سرگرمی براتون خودتون داشته باشین یا با دوستان تون بیرون برید. وقتی احساس آرامش کنین، انگیزه بیشتری واسه کسب موفقیتای جدید در کار کاهش وزن پیدا می کنین.

۶- سطح هورمون آندروژن در بدن تون بالا هستش

آخرین اما یکی از مهم ترین دلایل آب نشدن چربیای شکم، سندرم تخمدان پلی کیستیکه که منظور از اون بالا بودن سطح هورمونای مردونه در بدن زنونه. این سندرم کارکرد خیلی از اندامای بدن رو تحت اثر قرار میده و باعث مشکلاتی مانند بیماریای مربوط به قاعدگی، مشکلات باروری و خطر بروز دیابت می شه.
هم اینکه، سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث زیاد شدن وزن می شه.
واسه اطلاع از سطح آندروژن بدن خود به دکتر مراجعه کنین.