قم، رکورد دار ثبت طلاق در ایران

آمار ازدواج و طلاق ایرانیا در بیست سال گذشته به صورت نگران کننده ای نوسانی شده.
کاهش تمایل جوانان به ازدواج، گذر سن میلیونا دختر ایرونی از سن باروری، وجود ۱۴ میلیون مجرد زیر ۴۰ سال و افزایش قابل توجه هزینه های ابتدایی ازدواج در کلانشهرها و تغییر سبک زندگی از سنتی به نیمه مدرن دلیل شده تا جمعیت ایران با روند نزولی اندازه رشد مواجه شده و شرایط رو واسه تحلیل کنندگان مسائل هدف دار پیچیده کنه.

شرایط در شهرهای مذهبی ایران هم بهتر از شهرهای دیگه نیس. در سال ۹۵، اندازه طلاق در استان قم برابر با ۲٫۷۱ بوده که به ازای هر یک هزار تن جمعیت، ۲٫۷۱ واقعه طلاق به ثبت رسیده، در حالی که میانگین اندازه حاصل از ثبت طلاق در کل کشور ۲٫۱۳ هستش؛ قم بالاترین اندازه طلاق رو طی سالای گذشته در کشور داشته.

اینکه نسل امروز ایران، انگیزه و علاقه ای به ازدواج نداره و تماشاگر نسلی مجرد مثل جوامع اسکاندیناوی هستیم، واقعیت تلخیه که ظرف ۲۰ سال آینده اقتصاد ایران رو با رقابت جدی مواجه می کنه.
شاید بی دلیل نباشه که اشتیاق گسترده واسه تحصیل در رشته های علوم تجربی واسه اولین بار از خواهندگان سنتی مهندس شدن پیشی گرفته. پیر شدن جامعه ایران ظرف ۲۰ سال آینده، زنگ خطری واسه اقتصاد و امنیت ایران بوده و باید از الان واسه برون رفت از این مشکل چاره اندیشی شه.

در سال ۹۶ به ازای هر سه ازدواج  تقریبا یه مورد طلاق ثبت شده.
این اندازه جدایی در تاریخ ثبت احوال ایران سابقه نداره. از حدود یه دهه پیش آمار ازدواج سیری نزولی و آمار طلاق روندی صعودی داشته.
حدود ۱۷۵ هزار طلاق در سال ۹۶ در ایران ثبت شد که در تاریخ ثبت احوال عالی بود. اگه شرایط سال ۹۷ با سکه ۳ میلیون تومانی و وضعیت اقتصادی بدتر از سال ۹۶، به همین روند پیش بره و تماشاگر افزایش چکای برگشتی و تغییر در هرم اقتصادی  خانوارها باشیم، وارد شدن به کانال  ۲۰۰ هزار طلاق در سال ۹۷ قابل پیش بینیه.

اندازه ازدواجای ثبت شده در ایران در سال ۹۶، ۸ درصد کمتر از سال ۹۵ بود این در حالیه که تعداد طلاقا در سال ۹۶ هم از سال ۹۵ بیشتر بود. در سال ۹۶ به ازای هر ۳ دقیقه، ۱ طلاق در سازمان ثبت احوال کشور به ثبت رسید که تا کنون اینجور رکوردی در ثبت طلاق زن و شوهر مسبوق به سابقه نبوده.

به چه دلیل قم رکورد دار ثبت طلاق در ایران شد؟

به گزارش ایسنا در فروردین ماه ۹۵، شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رئیس جمهور در امور زنان و خونواده، با استناد به گزارش‌ها و بررسی‌های انجام شده اعلام کرد: «یکی از دلایل اصلی طلاق‌ها، نارضایتی جنسیه.» نارضایتی جنسی عامل مهمی در طلاقای ایرانه. نارضایتی جنسی با نبود آگاهی زن و شوهر از مهارتای رابطه زناشویی ناشی می شه و این نبود آگاهی هم بخاطر  تابوییه که در جامعه و رسانه و مدارس و دانشگاه ها در این مورد بوجود اومده. هنوز خیلی از نوجوانان و جوانان ایرونی (حتی دختران و پسران بالای ۳۰ سال)، بی ارزش ترین مسائل در روابط جنسی و بهداشت این بخش رو نمی دونن در حالی که در کشورای غربی، مهارتای سبک زندگی در کنار فرمولای ریاضی و جدول مندلیف و امثالهم آموزش داده می شه.

مطلب دیگر :   برنامه سریال های نوروزی: از «پایتخت ۵» تا «تعطیلات رویایی»

معاون استاندار قم یه چند وقت پیش اعلام کرد که موضوع طلاق در استان قم که روند زیادی به خود گرفته، وهن این شهر مقدسه و نباید این شهر تماشاگر ناهنجاریای جور واجور باشه. مدیرکل امور اجتماعی استان قم یکی از دلایل کلی افزایش خیره کننده ثبت طلاق در این استان رو مهاجرپذیری استان دونست. معاون اسناد هویتی ثبت اسناد قم تازگیا گفته بود که ۱۵ درصد طلاقای ثبت شده در استان رکورد دار ثبت طلاق ایران (قم) در ۱۲ ماهه اول ازدواج صورت میگیره.

روند صعودی طلاقا از دهه هفتاد

 تعداد طلاق‌ها از شروع دهه ۱۳۷۰، روندی صعودی داشته.
اما از اوایل دهه ۱۳۸۰ همزمان با افزایش تعداد ازدواج‌ ها که بیشتر مربوط به متولد دهه ۱۳۶۰ بود، تعداد طلاق‌ها هم زیاد شد.
تا جایی که در سال ۱۳۸۵، تعداد طلاق‌ها به بیشتر از دو برابر سال ۱۳۷۵ رسید. با این حال از سال ۱۳۸۹، با شروع کاهش تعداد ازدواج‌ها، تعداد طلاق‌ها بازم در حال زیاد شدنه. نسبت طلاق به ازدواج از سال ۱۳۸۸ به شکل بی‌ سابقه‌ای زیاد شده.
تا اون که در سال ۹۶، به اندازه حدود ۲۹ درصد ازدواج‌ هایی که ثبت شدن، طلاق ثبت شد.

وقتی صورت موضوع پاک می شه . . .

افزایش آمار طلاق در ایران، طی دو سال گذشته بحث‌برانگیز بوده.
تابستون سال ۱۳۹۵ بعد از اینکه انتشار آمار بالای طلاق در ایران خبرساز شد، یکی از مدیران سازمان ثبت احوال ایران اعلام کرد که این سازمان دیگه آمار طلاق رو اعلام نمی‌کنه. با اینکه بعد از سازمان ثبت احوال ایران این خبر رو رد کرد، اما در سایت این سازمان از همون سال اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق به روز نشده.

نبود اشنایی زن و شوهر به مهارتای رابطه جنسی، مشکلات اقتصادی، تورم، نبود پایداری اقتصادی، کاهش آستانه تحمل جامعه ایران، افسردگی و ناباروری زن و شوهر، از مهم ترین مقولات موثر در روند در حال افزایش طلاق در ایرانه که واسه برون رفت از این چالشا، اقدام جدی شورای عالی امنیت ملی رو به عنوان بالاترین مقام سیاست گذار ساختارهای امنیتی کشور و مشاوره با نخبگان طلب میکنه تا کشور از این نظر، با افزایش تراز آسیب پذیری راهبردی مواجه نشه.

به نظر شما دلیل اصلی افزایش طلاق در ایران چیه؟